Raportul Metrorex în cazul ciocnirii celor două metrouri în stația Timpuri Noi. Un tren defect și mai multe erori ale angajaților au dus la producerea incidentului

02 apr. 2024
460 Afișari
Raportul Metrorex în cazul ciocnirii celor două metrouri în stația Timpuri Noi. Un tren defect și mai multe erori ale angajaților au dus la producerea incidentului
Raportul Metrorex în cazul ciocnirii celor două metrouri în stația Timpuri Noi. Un tren defect și mai multe erori ale angajaților au dus la producerea incidentului | Sursa foto: Agerpres

Raportul întocmit de Metrorex în cazul incidentului din stația Timpuri Noi, care a avut loc pe data de 27 februarie, atunci când două trenuri s-au ciocnit, arată cauzele producerii acestuia. Un tren defect, angajații care au înțeles greșit instrucțiunile primite, care nu au știut cum să gestioneze situația și care au decis să nu comunice cu ceilalți au stat la baza accidentului.

În urma gravului incident, doi directori din companie au fost scoși din funcție, iar 5 angajați sunt cercetați disciplinar.

Raportul Metrorex în cazul incidentului din stația Timpuri Noi

Defectarea unui tren IVA, construit la Arad în anii ’70, la ieșirea din stația Dristor 1 a fost elementul declanșator, potrivit raportului intern al Metrorex obținut de Digi24.

După ce călătorii s-au urcat în metrou și ușile s-au închis în urma lor, în momentul în care mecanicul a încercat să pună trenul în mișcare spre stația Nicolae Grigorescu „la demararajul trenului și intrarea acestuia în tunel cu 3 vagoane, acesta a frânat și nu și-a mai putut continua mersul”.

Defecțiunea nu a putut fi remediată. Trenul a fost garat din nou la peron, iar pasagerii au fost nevoiți să coboare. Metroul s-a defectat din cauza unui scurtcircuit ce a provocat frânarea trenului, potrivit unei analize.

Cum trenul nu putea înainta, singura variantă pentru garnitură, numită în raportul Metrorex „tren 42”, a fost retragerea în depoul Ciurel, însemnând punerea în mișcare în sens opus.

Totodată, acest lucru a însemnat și întoarcerea sa spre stația Mihai Bravu și de aici spre Timpuri Noi. Așadar, garnitura din spatele său, denumită „tren 4” în raportul întocmit de Metrorex, a trebuit să se întoarcă.

În raport există și o conversație între cei doi mecanici cu șeful de tură.

Din discuție reiese că, deși acesta îi dă undă verde mecanicului trenului defect să treacă pe roșu, înțelege că trebuie să facă asta mecanicul celuilalt tren și fără a se reasigura că pornește spre stația Timpuri Noi, unde era garat un alt tren.

Din înregistrările de pe instalația de radiocomunicații rezultă că mecanicul trenului 4 (cel aflat inițial în spatele trenului defect n. red) a înțeles în mod eronat că a primit comanda de depășire a semnalului pe oprire, deși comanda era adresată trenului 42 (trenului IVA care se defectase n. red).

O altă greșeală de comunicare a fost și în legătură cu trenul care era oprit în stația Timpuri Noi, fiind notat în raportul Metrorex drept „tren 17”.

Din înregistrări se vede că trenul primește inițial indicație de la operatorul de mișcare „să se ducă la Bravu”.

Impiegatul de mișcare îi face parcursul astfel încât să ajungă de pe linia 1 din stația Timpuri Noi pe firul 2. În plus, i se atrage atenția că e greșit, însă macazele au fost schimbate deja și rămân în aceeași poziție. Astfel, trenul care venea dinspre Mihai Bravu ajunge pe aceeași linie cu trenul care staționa la Timpuri Noi.

În raport se spune clar că dispoziția dată de operatorul de mișcare nu este clară. Impiegatul de mișcare nu a înțeles ce are de făcut și nici nu ascultă în totalitate ce i se spune.

Doi directori Metrorex au fost suspendați din funcție

În urma accidentului care a avut loc în stația Timpuri Noi, doi directori Metrorex au fost suspendați din funcție pe parcursul anchetei. De asemenea, 5 angajati sunt cercetați disciplinar.

Li se reproșează că:

  • nu au comunicat clar,
  • nu au așteptat instrucțiuni,
  • nu au știut cum funcționează unele instalații,
  • nu au dat instrucțiuni clare sau au ignorat unele solicitări ale colegilor lor,
  • nu s-au asigurat că au priceput în mod corect îndrumările date.

Totodată, nu au așteptat sosirea inspectorilor AGIFER și au mutat trenurile spre depoul Militari înainte de sosirea lor.

Ancheta celor de la AGIFER nu este încă finalizată.

Pentru a nu se mai produce astfel de incidente, compania Metrorex a hotărât ca angajații să fie instruiți din nou.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies