RAPORT OFICIAL: Pietonii din București, puși în pericol de autorități

de:
14 sept. 2015
0 afișări
RAPORT OFICIAL: Pietonii din București, puși în pericol de autorități

83% dintre bucureșteni își doresc mai multe zone pietonale în oraș, o arată un studiu din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană pentru Zona Centrală București. Cu toate acestea, politica autorităților locale este mai degrabă una împotriva pietonilor. Proiectele de infrastructură implementate de Primăria Capitalei, dar și strategia de parcare a instituției au favorizat traficul rutier, ducând la o aglomerare excesivă a centrului orașului.

„Politica de promovare a mai multor spații de parcare disponibile a condus la transformarea spațiilor publice, în diverse piețe, scuaruri și cercuri extinse, în spații de parcare municipale. Ca urmare, peste 90% dintre șoferii de automobile din regiune își parchează mașina gratuit la locul de destinație, iar mai bine de jumătate fac acest lucru pe domeniul public, la bordură sau pe trotuare. Accesul nerestricționat la parcare gratuită, în special în centrul orașului este un element cheie care contribuie la degradarea mediului urban și a zonelor pietonale„, se precizează în raportul preliminar al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov, coordonat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Acolo unde există însă, spațiul destinat pietonilor este prost amenajat și administrat. „Domeniul pietonal nu este bine asigurat sau protejat. În București, trotuarele sunt în stare proastă, iar parcarea pe trotuare este prevalentă în mare parte a orașului. Intersecțiile sunt prost marcate și întreținute și la rondurile mari și în piețe deseori deplasarea pe jos este mult îngreunată”, se concluzionează în raportul citat. 

În intersecțiile semaforizate, timpul alocat traversării pietonilor este foarte mic. Există situații în care este practic imposibil să traversezi bulevardul pe culoarea verde a semaforului fără să alergi (Exemplu: trecerea de pietoni de la intersecția Calea Dorobanților cu Bd. Iancu de Hunedoara).

De asemenea, infrastructura destinată pietonilor nu respectă normele de siguranță. Experții care lucrează la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă susțin că, în Capitală, există  „facilități inacceptabile pentru pietoni”. 

„Pietonii sunt vulnerabili în mod special, iar trotuarele sau trecerile de pietoni nu sunt amenajate corespunzător pentru a oferi experiențe sigure. Această situație se întâlnește în special în cazul arterelor rutiere lungi, proiectate pentru a conecta diverse secțiuni din oraș, cu viteze proiectate de 50-70 km/h, cu facilități ce oferă multiple benzi de circulație și spații limitate între intersecții. Aceste caracteristici rutiere pot fi foarte periculoase pentru pietoni, dar în același timp, aceste artere tind să fie locații cheie pentru activități, cu fronturi stradale comerciale active și cu volume mari de pasageri”, se menționează în raportul interimar al PMUD. 

Specialiștii implicați în realizarea PMUD recomandă autorităților să ia măsuri de control al traficului la intersecțiile mari pentru a oferi mai mult spațiu și timp de traversare pe culoarea verde pentru pietoni. De asemenea, o altă schimbare necesară este creșterea frecvenței trecerilor de pietoni, cu o țintă de 200 de metri între acestea.  

„În București, în majoritatea zonelor, trotuarele sunt fie insuficiente, fie neprotejate. În plus, trecerile de pietoni sunt de o calitate scăzută: prea rare, marcate necorespunzător, poziționate diferit față de traversarea confortabilă, semnalul de trecere al semaforului durează prea puțin, lipsesc refugiile de siguranță pe străzile prea late”, se precizează în raportul interimar al PMUD. 

Trotuare lărgite pentru pietoni, transformate în parcări

În ultimii ani, pe câteva mari bulevarde din centrul Capitalei au fost lărgite trotuarele. Autoritățile nu au montat însă stâlpi sau bolarzi de protecție a trotuarelor, așa că la scurt timp au fost transformate în parcări de către șoferi, iar lipsa de reacție a autorităților a fost din nou în defavoarea pietonilor lăsați să se strecoare cu greu printre vehicule sau și mai grav să meargă pe stradă. (Citește mai multe pe acest subiect AICI ȘI AICI). 

Cel mai recent caz este cel al străzii Ion Ghica de la intrarea în Centrul Vechi. Trotuarele au fost lărgite, s-au montat și bile anti-parcare, însă chiar și așa șoferii au reușit să se strecoare și să ocupe spațiul pietonal. Și totul se întâmplă la doar câțiva metri de parcarea subterană de la Universitate (Detalii AICI). 

Centrul Vechi este singura zonă pietonală din București (aprox. 21 ha, din care 7,5 de spaţiu public pietonal – 3,3 km de drumuri pietonale). Acesta este de altfel și zona cea mai agreată de locuitori şi de turişti, ceea ce „demonstrează beneficiile sociale şi urbane ale spaţiilor pietonale”. 

„Cu excepția promenadei N-S Kiseleff-Calea Victoriei/Bd. Magheru, există o prezență și o calitate slabă a rutelor majore de promenadă pentru a asigura accesibilitatea plăcută nemotorizată la puncte locale și turistice de interes: culturale, educaționale, sportive și recreative, instituții administrative, parcuri etc.”, scriu experții care realizează Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. 

Planul de Mobilitate Urbană pentru Regiunea București-Ilfov este realizat de ROM Transport Engineering și Avensa Consultin, ambele alese în cadrul unei licitaţii realizate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) care coordonează proiectul. Termenul de finalizare a PMUD este luna noiembrie 2015. 

Cookies