RATB-iștii, privilegiații crizei: Salarii de 1.000 euro și zeci de sporuri, pe banii bucureștenilor

de:
04 oct. 2012
0 afișări
RATB-iștii, privilegiații crizei: Salarii de 1.000 euro și zeci de sporuri, pe banii bucureștenilor

Angajații RATB primesc aceleași venituri ca și în 2008, a răspuns conducerea RATB la solicitarea B365.ro privind salariile plătite de Regie. Iată câteva salarii încasate, în mână, într-o lună, de angajați ai RATB: Șofer autobuz – 4.980 lei; șofer troleibuz – 4.205 lei, conducător tramvai – 4.944 lei, lăcătuș – 4.203 lei, electrician – 4.550 lei, vopsitor industrial – 4.240, sculer – 3.347 lei, farmacist – 6.010 lei. 

RATB, cel de-al doilea angajator din Capitală și cel de-al șaptelea de la nivel național, după numărul de salariați, nu a redus veniturile lucrătorilor, în ciuda crizei și a subvenţiilor tot mai mari plătite de Primărie din banii tuturor bucureştenilor, chiar dacă aceştia utilizează sau nu mijloacele de transport în comun. Mai mult, în 2009, când criza economică începea să îşi facă simţită prezenţa, Regia a aplicat o majorare salarială, raportată la rata inflaţiei, după cum au declarat, la începutul anului trecut, sindicaliştii RATB.

În 2011, subvenţiile totale acordate de Municipalitate RATB-ului s-au ridicat la peste 550 milioane lei, iar în 2010, Primăria Capitalei a plătit Regiei subvenţii de 525 milioane lei. Proiectul de buget pe 2012 prevedea subvenţii de 499 milioane lei pentru RATB.

Ce salarii au angajaţii RATB

Salariile angajaților RATB au rămas aceleași ca cele din 2008, ne-a asigurat conducerea Regiei, refuzând să facă publice datele concrete din acest moment. Folosim, așadar, ultimul ștat de salarii dat publicității de către Regie.

Cel mai bine plătit şofer de autobuz a primit, în noiembrie 2010, un salariu net de 4.980 de lei. Pe aceeaşi funcţie s-au mai dat salarii de 4.622 de lei, 4.169 lei sau 4.032 lei. Însă, deși sunt cei mai expuși riscurilor, dintre toți conducătorii de autovehicule de transport în comun, șoferii de autobuze primesc, de cele mai multe ori, remunerații mai mici față de colegii lor care conduc tramvaie sau troleibuze. Dacă media salarială se situează la circa 2.500 lei – 2.700 lei lunar, pentru această funcție, există și șoferi de autobuze care încasează puțin peste 1.000 lei pentru munca prestată. Totuși, potrivit informaţiilor publicate anterior de Regia Autonomă, pe site-ul propriu, sunt și mulţi şoferi de autobuze care primesc salarii de peste 3.500 de lei.

Șoferii de troleibuze încasează, în medie, circa 2.700 lei – 2.800 lei. Însă, cel mai bine plătit conducător de troleibuz a primit, după o lună de muncă, 4.205 lei. Pentru aceeași funcție s-au mai plătit salarii de 3.529 lei, 3.499 lei sau 3.401 lei. 

În cazul celor care conduc tramvaiele, media salariilor este de circa 2.800 lei – 3.000 lei. În noiembrie 2010, însă, un vatman a avut un venit salarial net de 4.944 lei, iar un altul a încasat 3.917 lei.

Nici lăcătuşii nu o duc prea rău la RATB. În aceeaşi lună, un astfel de angajat a încasat un salariu de 4.155 de lei, iar altul a primit 4.203 lei.

Salarii mari în cadrul RATB încasează şi maiştrii, electricienii, mecanicii sau vopsitorii industriali. Potrivit aceleiași liste privind veniturile salariale din cadrul instituției, un electrician a fost plătit cu 4.550 lei, un vopsitor industrial a încasat o remunerație de 4.240 lei, iar un sudor a primit un salariu de 4.213 lei. De asemenea, în aceeași lună, un sculer a fost plătit cu 3.347 de lei pentru munca prestată, un maistru a încasat un salariu de 3.307 lei, iar un mecanic a avut o remunerație de 3.006 lei.

Spre deosebire de salariul directorului general, salariile directorilor adjuncţi nu sunt limitate în nici un fel, ajungând astfel să fie de două ori mai mari decât venitul valabil pentru funcţia cu cea mai mare responsabilitate. Astfel, în luna noiembrie 2010, directorul de exploatare al RATB a avut un salariu net de 6.479 de lei, iar directorul financiar-contabil 6.300 de lei. De asemenea, directorul de infrastructură a încasat un venit salarial net de 5.664 de lei, iar directorul de exploatare transport electric 5.125 de lei.

Un salariu aproape dublu față de cel încasat de directorul general a avut și un inginer, care a primit o remunerație netă de 6.420 lei, în noiembrie 2010. De asemenea, farmacistul Centrului de Sănătate RATB a avut, în aceeași lună, un salariu de 6.010 lei, cu aproape 80% mai mult față de directorul general.

Angajații RATB au explicat în trecut, nivelul crescut al veniturilor, prin primele și indemnizațiile pe care le primesc.

AICI puteţi vedea lista tuturor salariilor încasate de angajaţii RATB, în noiembrie 2010.

Creșteri salariale de 22%

Sfidând criza care bătea la ușă, în 2008, RATB a aplicat majorări salariale care au depășit cu mult rata inflației. ”Potrivit Protocolului Nr. 35.288 din 23.06.2008, s-a convenit, de comun acord, indexarea grilei de salarizare cu 22%, notează hymerion.ro.

Ce sporuri încasează privilegiații crizei

Contractul Colectiv de Muncă (CCM) al RATB pentru perioada 2012 – 2013, aprobat în plină criză, arată faptul că, în ciuda contextului economic nefavorabil, angajații instituției se bucură, în continuare, de sporuri la care unii români nici nu pot visa. Astfel, conform actului aprobat în ședința Consiliului de Administrație al RATB din 21 decembrie 2011, angajații RATB beneficiază și acum de indemnizație de concediu, prime de vacanță consistente, bilete de concediu, premii și bonusuri la pensionare.

Conform CCM al RATB, bonusurile atașate pachetului salarial și privilegiile acordate angajaților sunt următoarele:

  • indemnizație de concediu de odihnă, care nu poate fi mai mică decât salariul de bază; indemnizația de concediu reprezintă media zilnică a drepturilor salariale din ultimele trei luni anterioare celei în care s-a efectuat concediul, multiplicată cu numărul de zile de concediu
  • primă de vacanță de 80% din salariul de bază negociat al angajatului, proporțional cu activitatea prestată într-un an calendaristic
  • bilete de odihnă și tratament – Regia acoperă pentru salariați, 50% din valoarea biletelor de odihnă și tratament, în limita a 1.000 lei pentru biletele de odihnă și 1.200 lei pentru biletele de tratament; în cazul celor cu boli profesionale sau care au la bază accidente de muncă, Regia suportă integral contravaloarea biletelor de tratament și transport (calea ferată, personal cl. a II-a sau auto interurban sau local) 
  • în caz de forță majoră sau interese urgente, care impun prezența celui aflat în concediu de odihnă la locul de muncă, angajatorul va suporta toate cheltuielile salariatului și ale familiei pentru revenirea la locul de muncă, precum și eventualele prejudicii suferite ca urmare a întreruperii concediului
  • ajutor pentru ”ultimul drum” – în cazul decesului unuia dintre angajații RATB, instituția acordă, în afara ajutorului legal, și un ajutor de înmormântare în valoare de patru salarii corespunzătoare nivelului 16 din grila de salarizare, și decontează contravaloarea sicriului, a însemnului religios și a transportului; dacă decesul se produce în altă localitate, RATB suportă, pe lângă contravaloarea sicriului și a însemnului religios, și cheltuielile de transport local; în cazul decesului soțului/ soției/ copilului unui angajat RATB, care nu lucrează în cadrul Regiei, se acordă un ajutor de înmormântare în valoare de două salarii corespunzătoare nivelului 16 din grila de salarizare și transportul gratuit pentru persoane; în cazul decesului părintelui unui salariat, RATB acordă un ajutor de înmormântare de un salariu, corespunzător nivelului 10 din grila de salarizare 
  • prime cu ocazia sărbătorilor de Paște și Crăciun la nivelul de 325 lei
  • prime cu ocazia Zilei Transportatorului, în funcție de situația economico-financiară a Regiei
  • primă de pensionare la nivelul a două salarii de bază negociate pentru angajații cu o vechime mai mare de 15 ani în cadrul RATB; cei cu o vechime mai mică vor fi premiați la aprecierea conducătorului unității
  • tichete de masă
  • tichete cadou cu diferite ocazii; conducerea Regiei și sindicatul reprezentativ stabilesc modul de acordare a acestor tichete
  • tichete de creșă – se dau la solicitarea salariaților și conform legii
  • premiu de fidelitate – la împlinirea a 25 de ani vechime în RATB, pentru femei, și 30 de ani de muncă în cadrul Regiei, pentru bărbați, se acordă un premiu constând într-un salariu de bază negociat
  • premii pentru personalul de la Centrul de Sănătate, pentru cei care generează încasări suplimentare, bonusurile acordându-se proporțional cu procentul de depășire realizat, aplicat la salariul de bază
  • premii anuale până la nivelul unui salariu
  • premii pentru activități sau acțiuni deosebite, până la limita de 5% din fondul lunar de salarii; premierea poate depăși salariul tarifar al angajatului respectiv, cu aprobarea Comitetului de Direcție al RATB
  • spor de noapte de 25% din remunerația de bază pentru fiecare oră lucrată în intervalul 22.00 – 6.00, cu posibilitatea abaterii cu o oră în plus sau în minus față de aceste limite
  • munca efectuată în afara programului de lucru se recompensează financiar dacă nu se pot acorda ore libere plătite; astfel, orele suplimentare sunt plătite dublu dacă nu se înlocuiesc cu ore libere plătite
  • orele suplimentare programului de lucru, efectuate în zilele nelucrătoare, sărbători legale sau week-end-uri se plătesc cu 150% din salariul de bază negociat; astfel, angajații vor primi un tarif mai mare de două ori și jumătate pentru orele lucrate suplimentare în zilele declarate nelucrătoare
  • spor de 100% din salariul de bază negociat pentru orele lucrate în week-end, zilele nelucrătoare și sărbătorile legale – astfel, angajații vor primi dublu orele lucrate în aceste zile
  • spor de până la 50% din salariul minim de bază al funcției înlocuite pentru exercitarea și a unei alte funcții suplimentare și de polideservire utilaje construcții
  • spor de vechime în muncă – 5% din salariul de bază negociat pentru vechime de 3 – 5 ani, 10% pentru vechime de 5 – 10 ani, 15% pentru vechime de 10 – 15 ani, 20% pentru vechime de 15 – 20 ani și 25% din salariul de bază negociat pentru vechime în muncă de peste 20 ani
  • spor de dificultate (14% – 20% din salariul de bază negociat) pentru conducătorii de vehicule din transportul în comun
  • spor de șef de echipă – 3% – 10% din salariul de bază negociat
  • spor pentru utilizarea unei limbi străine – maxim 10% din salariul de bază minim negociat pentru funcția respectivă, dacă această aptitudine nu se numără printre obligațiile  postului
  • spor pentru efectuarea lucrărilor în cadrul timpului de pregătire încheiere – 10% din planul tarifar de încadrare (5% pregătire – 5% încheiere) în condițiile efectuării lucrărilor atât la ieșire, cât și la retragere
  • indemnizație de conducere
  • concediu de odihnă de 24 – 32 zile lucrătoare, în funcție de vechimea în muncă a angajatului; cei care au între 0 și 5 ani vechime primesc 24 zile lucrătoare de concediu de odihnă, iar salariații cu peste 20 de ani în muncă au acces la 32 de zile lucrătoare de concediu
  • conducătorii care beneficiază de spor de dificultate primesc, suplimentar, trei zile lucrătoare de concediu de odihnă; aceeași regulă se aplică și în cazul celor care lucrează în condiții grele, periculoase sau vătămătoare (sporuri de 5% – 50% din salariul de bază negociat pentru angajații Centrului de Sănătate), dar și pentru nevăzători sau alte persoane cu handicap/invaliditate
  • minimum 10 zile lucrătoare de concediu de odihnă neîntrerupt, în fiecare an
  • zile libere plătite și/sau concedii fără plată se acordă la căsătoria salariatului (5 zile lucrătoare), căsătoria unui copil (3 zile lucrătoare), nașterea unui copil (5 zile lucrătoare), curs de puericultură (10 zile lucrătoare), la decesul rudelor de gradul I sau al socrilor (5 zile lucrătoare)
  • prioritate pentru angajați la Cantina RATB pentru organizarea unor evenimente deosebite
  • 8 Martie, zi liberă pentru femeile din cadrul RATB 
  • pauză de 30 minute în timpul programului de lucru, la care se adaugă, la fiecare oră, un repaus de 10 minute  la capăt de linie, ”pentru necesitățile fiziologice ale conducătorilor de vehicule”
  • bonus un salariu la nașterea sau înfierea unui copil; dacă ambii soți sunt anajați RATB, ajutorul de naștere se acordă numai unuia dintre soți
  • compensație financiară pentru concediul de maternitate – Regia acoperă, în timpul concediului de maternitate, diferența dintre salariul de bază al angajatei și indemnizația legală la care are dreptul
  • program de lucru redus cu două ore pentru femeile care au în îngrijire copii în vârstă de până la șase ani

Câte salarii compensatorii vor primi angajații concediați

În urmă cu două săptămâni, sindicatele din RATB amenințau că, dacă vor fi disponibilizați 4.500 de angajați din Regie, așa cum s-ar fi discutat în Consiliul General al Municipiului București, vor bloca transportul în comun din Capitală prin declanșarea grevei generale. Tot atunci, sindicaliștii Metrorex au avertizat că, într-o asemenea situație, se vor solidariza cu transportatorii de la suprafață.

Vasile Petrariu, din partea Sindicatului Transportatorilor din București, RATB, anunța că greva se va declanșa dacă disponibilizările se vor face fără consultarea sindicatelor și fără respectarea legislației în vigoare.

Conform Conctractului Colectiv de Muncă al RATB, în cazul în care Regia face concedieri individuale sau colective, care nu sunt din vina salariatului, primii care vor fi excluși vor fi cei care cumulează pensia cu salariul, cei care îndeplinesc condițiile de pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionare anticipată sau anticipată parțială. Apoi, pe lista concedierilor urmează cei cu cumul de funcții, ”funcțiile cumulate devenind disponibile și, după caz, anulate”. Totodată se au în vedere și cei care realizează venituri din alte activități. Restructurările de personal se vor face apoi în funcție de rezultatele obținute, competența profesională și starea disciplinară. Potrivit aceluiași document, următorii angajați de pe lista de concedieri sunt cei care nu au copii sau părinți în întreținere. Dacă doi soți angajați ai Regiei sunt vizați de restructurări, va fi disponibilizat soțul cu venitul cel mai mic. 

Angajatele care beneficiază de concediu maternal și persoanele care sunt unice susținătoare de familie ori au în îngrijire mai mult de doi copii nu vor fi disponibilizate, potrivit CCM.

În cazul concedierilor colective din motive obiective, conform articolului 67 din Codul Muncii, RATB se obligă să asigure 9 salarii medii la nivel de Regie pentru angajații care au până la 10 ani vechime, 11 salarii medii la nivel de Regie pentru cei cu vechime între 10 și 15 ani și 13 salarii medii la nivel de Regie pentru angajații cu peste 15 ani vechime.

Potrivit datelor publicate la Ministerul de Finanţe, RATB a încheiat anul 2011 cu un profit brut de aproape 1,1 milioane lei şi profit net 0. În 2010, Regia a avut un profit brut de peste 2,57 milioane lei, iar profitul net nu a fost specificat. Însă, în condițiile în care Regia a încasat subvenții de sute de milioane de lei de la Primăria Capitalei, profitul brut pe care l-a raportat RATB la Ministerul de Finanţe nu este unul real.

Șoferii RATB au intrat în grevă spontană în vara anului trecut, când conducerea RATB a decis eliminarea transportului de noapte pentru șoferi.

Salariile angajaților RATB, confidențiale pentru contribuabili

De la începutul anului trecut, când B365.ro a făcut publică lista salariilor încasate de angajaţii RATB, Regia nu a mai făcut publice informaţiile legate de veniturile încasate de salariaţi, plătite din banii bucureştenilor. Deşi B365.ro a solicitat, din nou, lista defalcată cu salariile angajaţilor, reprezentanţii RATB au refuzat să ofere informaţii detaliate despre acest subiect.

Referitor la solicitarea privind salariile angajaţilor RATB, vă informez că acestea au rămas neschimbate din anul 2008. Nivelul mediu de încadrare este de 1845 lei. Sporurile şi celelalte drepturi salariale sunt acordate în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă şi cu legislaţia în vigoare„, au declarat oficialii RATB, pentru B365.ro.

În răspunsul lor, reprezentanţii Regiei au omis să precizeze faptul că în 2009 s-a făcut o majorare salarială, raportată la rata inflaţiei, după cum au declarat sindicaliştii RATB, într-un comunicat de presă, transmis la începutul lui 2011. 

În ceea ce priveşte celelalte categorii profesionale, acestea sunt în raport cu activitatea prestată şi sunt sub nivelul conducătorului auto. Ultima majorare salarială la RATB a avut loc în 2009 şi s-a raportat la rata inflaţiei, practic în 2010 veniturile salariale fiind îngheţate„, precizau sindicaliştii RATB în comunicatul de presă citat de realitatea.net.

Cookies