Angajații RATB primesc aceleași venituri ca și în 2008, a răspuns conducerea RATB la solicitarea B365.ro privind salariile plătite de Regie. Iată câteva salarii încasate, în mână, într-o lună, de angajați ai RATB: Șofer autobuz – 4.980 lei; șofer troleibuz – 4.205 lei, conducător tramvai – 4.944 lei, lăcătuș – 4.203 lei, electrician – 4.550 lei, vopsitor industrial – 4.240, sculer – 3.347 lei, farmacist – 6.010 lei.
RATB, cel de-al doilea angajator din Capitală și cel de-al șaptelea de la nivel național, după numărul de salariați, nu a redus veniturile lucrătorilor, în ciuda crizei și a subvenţiilor tot mai mari plătite de Primărie din banii tuturor bucureştenilor, chiar dacă aceştia utilizează sau nu mijloacele de transport în comun. Mai mult, în 2009, când criza economică începea să îşi facă simţită prezenţa, Regia a aplicat o majorare salarială, raportată la rata inflaţiei, după cum au declarat, la începutul anului trecut, sindicaliştii RATB.
În 2011, subvenţiile totale acordate de Municipalitate RATB-ului s-au ridicat la peste 550 milioane lei, iar în 2010, Primăria Capitalei a plătit Regiei subvenţii de 525 milioane lei. Proiectul de buget pe 2012 prevedea subvenţii de 499 milioane lei pentru RATB.
Ce salarii au angajaţii RATB
Salariile angajaților RATB au rămas aceleași ca cele din 2008, ne-a asigurat conducerea Regiei, refuzând să facă publice datele concrete din acest moment. Folosim, așadar, ultimul ștat de salarii dat publicității de către Regie.
Cel mai bine plătit şofer de autobuz a primit, în noiembrie 2010, un salariu net de 4.980 de lei. Pe aceeaşi funcţie s-au mai dat salarii de 4.622 de lei, 4.169 lei sau 4.032 lei. Însă, deși sunt cei mai expuși riscurilor, dintre toți conducătorii de autovehicule de transport în comun, șoferii de autobuze primesc, de cele mai multe ori, remunerații mai mici față de colegii lor care conduc tramvaie sau troleibuze. Dacă media salarială se situează la circa 2.500 lei – 2.700 lei lunar, pentru această funcție, există și șoferi de autobuze care încasează puțin peste 1.000 lei pentru munca prestată. Totuși, potrivit informaţiilor publicate anterior de Regia Autonomă, pe site-ul propriu, sunt și mulţi şoferi de autobuze care primesc salarii de peste 3.500 de lei.
Șoferii de troleibuze încasează, în medie, circa 2.700 lei – 2.800 lei. Însă, cel mai bine plătit conducător de troleibuz a primit, după o lună de muncă, 4.205 lei. Pentru aceeași funcție s-au mai plătit salarii de 3.529 lei, 3.499 lei sau 3.401 lei.
În cazul celor care conduc tramvaiele, media salariilor este de circa 2.800 lei – 3.000 lei. În noiembrie 2010, însă, un vatman a avut un venit salarial net de 4.944 lei, iar un altul a încasat 3.917 lei.
Nici lăcătuşii nu o duc prea rău la RATB. În aceeaşi lună, un astfel de angajat a încasat un salariu de 4.155 de lei, iar altul a primit 4.203 lei.
Salarii mari în cadrul RATB încasează şi maiştrii, electricienii, mecanicii sau vopsitorii industriali. Potrivit aceleiași liste privind veniturile salariale din cadrul instituției, un electrician a fost plătit cu 4.550 lei, un vopsitor industrial a încasat o remunerație de 4.240 lei, iar un sudor a primit un salariu de 4.213 lei. De asemenea, în aceeași lună, un sculer a fost plătit cu 3.347 de lei pentru munca prestată, un maistru a încasat un salariu de 3.307 lei, iar un mecanic a avut o remunerație de 3.006 lei.
Spre deosebire de salariul directorului general, salariile directorilor adjuncţi nu sunt limitate în nici un fel, ajungând astfel să fie de două ori mai mari decât venitul valabil pentru funcţia cu cea mai mare responsabilitate. Astfel, în luna noiembrie 2010, directorul de exploatare al RATB a avut un salariu net de 6.479 de lei, iar directorul financiar-contabil 6.300 de lei. De asemenea, directorul de infrastructură a încasat un venit salarial net de 5.664 de lei, iar directorul de exploatare transport electric 5.125 de lei.
Un salariu aproape dublu față de cel încasat de directorul general a avut și un inginer, care a primit o remunerație netă de 6.420 lei, în noiembrie 2010. De asemenea, farmacistul Centrului de Sănătate RATB a avut, în aceeași lună, un salariu de 6.010 lei, cu aproape 80% mai mult față de directorul general.
AICI puteţi vedea lista tuturor salariilor încasate de angajaţii RATB, în noiembrie 2010.
Creșteri salariale de 22%
Sfidând criza care bătea la ușă, în 2008, RATB a aplicat majorări salariale care au depășit cu mult rata inflației. ”Potrivit Protocolului Nr. 35.288 din 23.06.2008, s-a convenit, de comun acord, indexarea grilei de salarizare cu 22%, notează hymerion.ro.
Ce sporuri încasează privilegiații crizei
Contractul Colectiv de Muncă (CCM) al RATB pentru perioada 2012 – 2013, aprobat în plină criză, arată faptul că, în ciuda contextului economic nefavorabil, angajații instituției se bucură, în continuare, de sporuri la care unii români nici nu pot visa. Astfel, conform actului aprobat în ședința Consiliului de Administrație al RATB din 21 decembrie 2011, angajații RATB beneficiază și acum de indemnizație de concediu, prime de vacanță consistente, bilete de concediu, premii și bonusuri la pensionare.
Conform CCM al RATB, bonusurile atașate pachetului salarial și privilegiile acordate angajaților sunt următoarele:
Câte salarii compensatorii vor primi angajații concediați
În urmă cu două săptămâni, sindicatele din RATB amenințau că, dacă vor fi disponibilizați 4.500 de angajați din Regie, așa cum s-ar fi discutat în Consiliul General al Municipiului București, vor bloca transportul în comun din Capitală prin declanșarea grevei generale. Tot atunci, sindicaliștii Metrorex au avertizat că, într-o asemenea situație, se vor solidariza cu transportatorii de la suprafață.
Vasile Petrariu, din partea Sindicatului Transportatorilor din București, RATB, anunța că greva se va declanșa dacă disponibilizările se vor face fără consultarea sindicatelor și fără respectarea legislației în vigoare.
Conform Conctractului Colectiv de Muncă al RATB, în cazul în care Regia face concedieri individuale sau colective, care nu sunt din vina salariatului, primii care vor fi excluși vor fi cei care cumulează pensia cu salariul, cei care îndeplinesc condițiile de pensionare pentru limită de vârstă, pentru pensionare anticipată sau anticipată parțială. Apoi, pe lista concedierilor urmează cei cu cumul de funcții, ”funcțiile cumulate devenind disponibile și, după caz, anulate”. Totodată se au în vedere și cei care realizează venituri din alte activități. Restructurările de personal se vor face apoi în funcție de rezultatele obținute, competența profesională și starea disciplinară. Potrivit aceluiași document, următorii angajați de pe lista de concedieri sunt cei care nu au copii sau părinți în întreținere. Dacă doi soți angajați ai Regiei sunt vizați de restructurări, va fi disponibilizat soțul cu venitul cel mai mic.
Angajatele care beneficiază de concediu maternal și persoanele care sunt unice susținătoare de familie ori au în îngrijire mai mult de doi copii nu vor fi disponibilizate, potrivit CCM.
În cazul concedierilor colective din motive obiective, conform articolului 67 din Codul Muncii, RATB se obligă să asigure 9 salarii medii la nivel de Regie pentru angajații care au până la 10 ani vechime, 11 salarii medii la nivel de Regie pentru cei cu vechime între 10 și 15 ani și 13 salarii medii la nivel de Regie pentru angajații cu peste 15 ani vechime.
Potrivit datelor publicate la Ministerul de Finanţe, RATB a încheiat anul 2011 cu un profit brut de aproape 1,1 milioane lei şi profit net 0. În 2010, Regia a avut un profit brut de peste 2,57 milioane lei, iar profitul net nu a fost specificat. Însă, în condițiile în care Regia a încasat subvenții de sute de milioane de lei de la Primăria Capitalei, profitul brut pe care l-a raportat RATB la Ministerul de Finanţe nu este unul real.
Salariile angajaților RATB, confidențiale pentru contribuabili
De la începutul anului trecut, când B365.ro a făcut publică lista salariilor încasate de angajaţii RATB, Regia nu a mai făcut publice informaţiile legate de veniturile încasate de salariaţi, plătite din banii bucureştenilor. Deşi B365.ro a solicitat, din nou, lista defalcată cu salariile angajaţilor, reprezentanţii RATB au refuzat să ofere informaţii detaliate despre acest subiect.
„Referitor la solicitarea privind salariile angajaţilor RATB, vă informez că acestea au rămas neschimbate din anul 2008. Nivelul mediu de încadrare este de 1845 lei. Sporurile şi celelalte drepturi salariale sunt acordate în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă şi cu legislaţia în vigoare„, au declarat oficialii RATB, pentru B365.ro.
În răspunsul lor, reprezentanţii Regiei au omis să precizeze faptul că în 2009 s-a făcut o majorare salarială, raportată la rata inflaţiei, după cum au declarat sindicaliştii RATB, într-un comunicat de presă, transmis la începutul lui 2011.
„În ceea ce priveşte celelalte categorii profesionale, acestea sunt în raport cu activitatea prestată şi sunt sub nivelul conducătorului auto. Ultima majorare salarială la RATB a avut loc în 2009 şi s-a raportat la rata inflaţiei, practic în 2010 veniturile salariale fiind îngheţate„, precizau sindicaliştii RATB în comunicatul de presă citat de realitatea.net.