Proiectul integral al certificatului electronic COVID-19 pentru locul de muncă. Tot ce trebuie să știți

21 dec. 2021
338 Afișari
Proiectul integral al certificatului electronic COVID-19 pentru locul de muncă. Tot ce trebuie să știți
Proiectul integral al certificatului electronic COVID-19 pentru locul de muncă. Tot ce trebuie să știți. Sursa foto: Unsplash

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a inițiat proiectul de lege ce prevede introducerea certificatului electronic COVID-19 pentru locul de muncă. Dacă va fi implementat, toți angajatorii, atât din domeniul public cât și din cel privat vor avea obligația de a solicita angajaților certificatul la locul de muncă. Potrivit proiectului, persoanele care nu prezintă acest certificat vor fi suspendați și nu vor mai încasa salariul.

De asemenea, acest proiect de lege presupune introducerea în vigoare a certificatului electronic COVID-19 în momentul în care se înregistrează trei săptămâni consecutive de creștere a numărului de cazuri confirmate în toată țara, potrivit Adevărul.

Trebuie precizat că acest proiect de lege este diferit față de cel inițiat de președintele PNL, Florin Cîțu, al cărui proiect se află în dezbatere la Camera Deputaților. În cazul acestei inițiative, asumată de ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, se ia în calcul asumarea răspunderii Guvernului, ceea ce ar duce la intrarea în vigoare a proiectului prin intermediul unei OUG. Această variantă a fost susținută și de președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu.

Certificatul electronic COVID-19. Angații din sectorul public, dar și cel privat sunt obligați să îl prezinte, conform acestei inițiative

Acest proiect de lege prevede că persoanele vaccinate împotriva COVID-19 cu cel puțin o doză și persoanele care efectuează teste PCR și antigen pot beneficia de certificatul electronic COVID-19. Între timp, persoanele care nu se încadrează în niciuna dintre cele două categorii de mai sus vor fi suspendate de la locul de muncă și nu vor mai fi remunerați, conform inițiativei susținută de ministrul Sănătății.

Măsura ar fi obligatorie pentru toți angajatorii, atât din sectorul public, cât și din cel privat. De asemenea, și membrii Senatului și ai Camerei Deputaților, dar și persoanele alese sau numite în funcții publice sau de demnitate publică trebuie să aibă acest certificat, potrivit proiectului cu pricina. Certificatul electronic COVID-19 ar urma să fie introdus în vigoare în scenariul în care s-ar înregistra o creștere săptămânală a numărului de cazuri confirmate timp de trei săptămâni la rând.

De asemenea, solicitarea certificatului la sosirea la locul de muncă încetează să mai fie obligatorie la 72 de ore după ce se constată de către autorități îndeplinirea următoarelor condiții: scăderea timp de 3 săptamâni consecutive a numărului de cazuri la nivel naţional, dar și faptul că incidenţa cumulată pe ultimele 14 zile la nivel naţional trebuie să fie mai mică de 1 la mie.

Mai mult, potrivit acestui proiect de lege, statul va acorda angajaților care nu sunt vaccinați împotriva COVID-19 nu mai puțin de 15 vouchere pentru testare antigen rapidă, care vor fi achitate din bugetul de stat.

Cine beneficiază de certificatul electronic COVID-19

Prin urmare, certificatul electronic COVID-19 ar urma să fie emis pentru următoarele categorii:

  • persoanele ce au fost vaccinate anti COVID-19 cu cel puțin o doză, caz în care certificatul va fi valabil doar pentru perioada efectării schemei complete de vaccinare
  • persoanele vaccinate cu schema completă
  • persoanele care au trecut prin boală, caz în care certificatul va fi disponibil timp de 180 de zile din momentul înregistrării primului test pozitiv în platforma „Corona-forms”
  • persoanele care au efectuat un test antigen rapid înregistrat în platforma „Corona-forms”, testul trebuie să fie negativ, iar certificatul va fi valabil 48 de ore de la efectuarea acestui test
  • persoanele ce au efectuat un test PCR, care a fost înregistrat în platforma „Corona-forms”, testul trebuie să fie negativ, iar certificatul va avea valabilitate timp de 72 de ore de la efectuarea testului

Astfel, potrivit acestui proiect de lege, angajatorii ar urma să verifice aceste certificate cu ajutorul aplicației mobile „Check DCC”. De asemenea, există și excepții de la această lege, cum ar fi angajatorii din domeniul privat care au mai puțin de 10 angajați, care nu realizează acțiuni de prestare de servicii în interacțiune directă cu clienții, dar și în cazul persoanelor care lucrează de la domiciliu sau în regim de telemuncă.