BAZAR

Proiecţii rare la Les Films de Cannes à Bucarest: filme de arhivă selecţionate la Cannes

Dacă la prima ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, în 2010, cinefilii au avut ocazia să vadă filme de Iosif Demian, Nae Caranfil, Victor Iliu, Liviu Ciulei sau Nicolae Breban, selecționate în trecut la Cannes, anul acesta vor descoperi cu ce filme au mers acum câteva decenii, din partea României, Ion Popescu-Gopo, Radu Gabrea, Malvina Urșianu, Louis Daquin, Savel Știopul și Sergiu Nicolaescu. Proiecțiile de la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu vor fi urmate de Q&A-uri cuunii dintre regizori, cu actori din distribuție sau critici de film care i-au cunoscut pe autori.

Cel mai vechi dintre titlurile românești datează din 1958. „Ciulinii Bărăganului”, o producție româno-franceză regizată de Louis Daquin, intra în competiția canneză în anul în care „Zboară cocorii”, de Mihail Kalatozov, urma să câștige Palme d’Or. Cinefilii o vor vedea pe Maria Tănase într-una din rarele ei apariții cinematografice, alături de Florin Piersic, Nicolae Tomazoglu sau Clody Bertola. Drama este adaptarea unei povestiri de Panait Istrati, despre un obicei straniu din sudul țării: toamna, când vântul începe să smulgă ciulinii, unii copii îşi părăsesc casele şi pleacă în lume să-şi încerce norocul.

Înaintea lungmetrajului lui Louis Daquin, va rula filmul care i-a adus lui Sergiu Nicolaescu unica selecție la Cannes, în competiția de scurtmetraje: „Memoria trandafirului” (1964). Filmul a fost premiat ulterior în alte festivaluri și l-a adus pe regizor în atenția breslei.

În 1962, la 5 ani după ce obținuse Palme d’Or pentru scurtmetrajul „Scurtă istorie”, Ion Popescu-Gopo s-a întors în selecția oficială de la Cannes cu „S-a furat o bombă”, o parodie a filmelor cu spioni, o comedie burlescă ce ironiza politica înarmării atomice și pleda pentru folosirea pașnică a energiei nucleare. Un grup de gangsteri caută să reintre în posesia unei valize cu bombă, ajunsă din întâmplare în mâinile unui tânăr complet inocent în privința conținutului ei. Pe afiș: Iurie Darie, Emil Botta, Eugenia Balaure, Haralambie Boroş sau Puiu Călinescu.

Debutul în lungmetraj al lui Radu Gabrea, „Prea mic pentru un război atât de mare”, a ajuns la Cannes în 1971, în noua secțiune paralelă Quinzaine des Réalisateurs, după ce câștigase deja premiul juriului pentru tineret la Locarno. Inspirat de fapte reale, filmul vorbește despre prietenie și maturizare, într-un context dramatic precum războiul. Un băiat orfan crescut de regiment pleacă pe front în căutarea celui mai bun prieten si se confruntă cu experiențe terifiante. Tânărul Mihai Filip joacă alături de Mircea Albulescu, Gheorghe Cozorici, Ernest Maftei, Jean Constantin sau Gheorghe Dinică.

Tot în Quinzaine des Réalisateurs ajungea și Savel Știopul, în 1982, cu „Falansterul”, un exercițiu de stil care documenta transpunerea în practică a ideii utopice a lui Charles Fourier. Un boier cu studii la Paris, Theodor Diamant, se întoarce să pună în aplicare, pe moşia sa de la Scăeni, modelul de organizare socială propus de utopistul francez. Dar, sub presiunea autorităţilor, falansterul român cedează în scurt timp. Cu: Adrian Pintea, Liviu Ciulei, Julieta Szönyi, Mihai Mălaimare.

În timpul șederii la Cannes, Savel Știopul l-a cunoscut pe directorul și fondatorul secțiunii Quinzaine des Réalisaturs, Pierre-Henri Deleau, și i-a devenit prieten apropiat (regizorul român a jucat în ultimul film al acestuia, „Proprietarii de stele” – 2001). Savel Știopul a încetat din viață în 2007, la 81 de ani.

Cinefilii vor avea ocazia să (re)vadă și „Serata”, de Malvina Urșianu, proiectat în afara competiției la Cannes, în 1972. În vecinătatea unui aerodrom hitlerist, în noaptea de 22 august 1944, are loc o serată la care participă elita vremii. Printre oaspeţi se află şi câteva persoane care aşteaptă semnalul insurecţiei, însă cum să le distingi? În distribuție: George Motoi, György Kovács, Cornel Coman, Silvia Popovici. Născută în 1927, Malvina Urșianu este una dintre cele mai importante regizoare românce. Și-a făcut debutul în 1967, cu „Gioconda fără surâs”, și a regizat peste 10 filme.

Les Films de Cannes à Bucarest se va deschide pe19 octombrie, la Cinema Studio, cufilmul colectiv „7 Days in Havana”, și se va închide cu „După dealuri”, în regia lui Cristian Mungiu, pe 25 octombrie. În premieră, spectatorii vor vedea şi „Beasts of the Southern Wild”, debutul lui Benh Zeitlin premiat cu Camera d’Or și Premiul FIPRESCI pentru secțiunea Un Certain Regard, „The Angels’ Share” al lui Ken Loach, distins cu Premiul Juriului, „Post Tenebras Lux”, de Carlos Reygadas, premiat pentru regie, și „Después de Lucía”, în regia lui Michel Franco, filmul recompensat cu Premiul Un Certain Regard.

De neratat sunt și „Cosmopolis”, al lui David Cronenberg, „Killing Them Softly”, în regia lui Andrew Dominik, cu Brad Pitt, experimentalul „Holy Motors”, al lui Leos Carax, şi comedia „Adieu Berthe ou l’enterrement de mémé”, de Bruno Podalydès.

Festivalul a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, cu concursul Institutului Francez din Bucureşti şi cu sprijinul financiar al Centrului Naţional al Cinematografiei. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorului român Independenţa Film. 


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button