Proiectarea Magistralei 6,aproape de final. Ce obstacole opresc metroul până la Aeroportul Otopeni

de:
09 feb. 2015
0 Afișari
Proiectarea Magistralei 6,aproape de final. Ce obstacole opresc metroul până la Aeroportul Otopeni

Directorul general al Metrorex, Aurel Radu, a declarat, pentru B365.ro, că lucrările la Magistrala 6 sunt într-un stadiu avansat şi că, dacă instituţia pe care o conduce va primi banii necesari, Magistrala 6 poate fi finalizată până în 2020, an în care Bucureştiul va găzdui, alături de alte 12 oraşe, patru meciuri, trei din faza grupelor şi unul din optimile de finală, în cadrul turneului final al Campionatului European de fotbal din 2020.

Proiectarea Magistralei 6 este, în mare parte, executată, documentaţia de atribuire la fel. Mai avem nevoie anul ăsta de o mică suplimentare a bugetului ca să se finalizeze documentaţia de atribuire. Anul acesta va fi finalizată prima parte, care include proiectare, caiet de sarcini, documentaţie de atribuire, ca să putem să iniţiem procedura de licitaţie pentru lucrările de structură. Nu se poate iniţia licitaţia fără un credit de angajament multianual pe toată perioada derulării proiectului, în sensul că statul român, prin Ministerul Transporturilor, se angajează că va finanţa acel proiect până la finalizarea lui. Prin angajamentul acesta noi putem începe procedura„, a explicat, pentru B365.ro, Cătălin Homor, director Investiţii şi Achiziţii Publice în cadrul Metrorex.

Potrivit şefului Metrorex, fără acest angajament nu se poate începe procedura, pentru că nu permite legea. „Nu putem angaja societatea şi statul român în nişte cheltuieli fără acoperire şi fără acordul proprietarului. Nu ştim dacă licitaţia se face anul acesta, ci ştim doar că se poate face”, a spus Aurel Radu.

Dacă se începe procedura de licitaţie anul acesta, probabilitatea să se finalizeze lucrările la Magistrala 6 până în 2020 este de 99%. Cu cât se întârzie, cu atât probabibilitatea scade, a declarat Cătălin Homor, precizând că, pentru Metrorex, este de bun augur faptul că una dintre condițiile cerute pentru ca Bucureștiul să fie gazdă a Euro 2020 o reprezintă asigurarea accesului cu metroul de la aeroport la stadion.

Directorul general al Metrorex mai spune că principalul impediment în realizarea Magistralei 6 de metrou îl reprezintă deficitul bugetar stabilit în cadrul acordului cu FMI. „Noi am făcut demersurile. Domnul ministru a spus că ne sprijină, dar problema e tot de buget. Aici într-adevăr sunt anumite îngrădiri legate de deficitul public, întrucât totul este coordonat de Ministerul de Finanţe şi de FMI. Sunt nişte impuneri. Cu toate că noi avem un credit şi aici, nu putem folosi banii. E un deficit impus de FMI, peste care nu poţi să treci. Valorile respective care pot fi trase din credite sunt împărţite la nivel naţional, iar Ministerul Finanţelor coordonează toate bugetele astfel încât să nu depăşim deficitul impus. Aşa noi am avea bani, dar nu putem să îi tragem din credite fără să ţinem cont de deficitul impus„, a spus Aurel Radu.

Potrivit şefului Metrorex, Magistrala 6 de metrou Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă Otopeni nu poate fi făcută cu bani europeni, pentru că Guvernul României a contractat, în 2010, un credit de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JICA), iar o parte din costurile de execuţie a lucrărilor pe Magistrala 6 de metrou vor fi asigurate din acest credit. ”Marea problemă e că nu putem să îl introducem pe fonduri europene, pentru că avem deja contractat un credit de la japonezi. Totuși, bani am avea, inclusiv din creditul de aproape 1 miliard de euro de la BEI pentru Magistrala 5, pentru că nu am folosit mai nimic din aceşti bani, deoarece am intrat pe fonduri nerambursabile la Magistrala 5, dar problema e că depășim deficitul public, agreat împreună cu FMI. Nici din creditul JICA nu putem trage banii până când nu avem acordul Ministerului de Finanțe, pentru a nu depăși deficitul bugetar al țării. Fiind un credit extern, acesta se adună la deficitul țării. Ministerul Finanțelor oricum nu are alți bani pentru această magistrală și trebuie să ne încadrăm în ceea ce decide Ministerul. Toate proiectele sunt importante și toate au nevoie de bani, dar nu știu dacă al nostru e cel mai important. E vorba și de o decizie politică. Eu, ca director, mă lupt să obțin mai mulți bani, pentru că e un proiect care e deja în derulare, altele nu sunt nici începute”, a explicat directorul general al Metrorex.

În proiectul de buget pe 2015 figurează şi suma de 150 milioane lei pentru Magistrala 6, potrivit directorului de investiţii de la Metrorex. „Bugetul pentru anul 2015, solicitat şi sunt şanse mari să fie aprobat, este de 2,5 miliarde de lei, bani europeni, fără cei pentru Magistralele 1 şi 3. La această sumă se adaugă circa 40 milioane de lei, bani elvețieni, pentru prelungirea Magistralei 4 până la Progresu, și 150 milioane lei pentru Magistrala 6. Cei 150 milioane lei de la Magistrala 6 vor fi folosiți pentru exproprieri și finalizarea documentației de atribuire„, a declarat anterior, pentru B365.ro, Cătălin Homor, directorul de investiţii al Metrorex.

UEFA a publicat, pe 10 septembrie 2014, raportul de evaluare a celor 19 dosare de candidatură pentru organizarea unor partide din cadrul Campionatului European de fotbal din 2020, competiţie ce va fi găzduită de 13 oraşe, inclusiv Bucureştiul. Raportul arată că, în prezent, România mai are de rezolvat probleme de infrastructură, fiind evidenţiată în raport slaba legătură dintre aeroportul internaţional Henri Coandă şi oraşul Bucureşti:

„Bucureştiul este legat în mod suficient de toate destinaţiile majore ale Europei, atât pe uscat, cât şi aerian, în contextul în care pentru Euro-2020 aeroportul va juca un rol predominant. Aeroportul, centrul oraşului şi stadionul sunt mai degrabă slab legate cu autobuze şi capacitatea va trebui sporită considerabil. O nouă linie de metrou este planificată pentru 2020. Accesul pe ultimul kilometru la stadion este asigurat suficient de transportul public (linie de metrou în proiect, tramvaie şi autobuze). Nu există informaţii privind parcul de mijloace de transport şi nici despre sistemul de funcţionare. Capacitatea aeroportului internaţional este suficientă astfel încât să opereze traficul aşteptat în 2020 şi cel suplimentar datorat turneului. Autoritatea aeronautică civilă a confirmat că nu există restricţii privind zborurile de noapte”, se arată la capitolul „Mobilitate” al raportului. Mai multe detalii aici.

Primul pas pentru metroul de Otopeni s-a făcut pe 15 decembrie 2011, odată cu semnarea contractului de consultanţă pentru pregătirea, proiectarea şi supervizarea lucrărilor aferente proiectului „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni – Bucureşti”. O parte din costurile de execuţie a lucrărilor pe Magistrala 6 de metrou vor fi asigurate din creditul de aproximativ 300 milioane euro pe care Guvernul României l-a luat în 2010 de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JICA). Autorităţile vor trebui să găsească însă şi alte surse de finanţare întrucât costurile totale ale proiectului sunt estimate la un miliard de euro fără TVA.

Magistrala 6 va fi deservita de depoul de la Straulesti (Magistrala 4).

Vezi aici: Cum vor arăta stațiile de la Otopeni, Gara Băneasa, Tokyo, de pe Magistrala 6 de metrou

Cookies