Deoarece de multe ori şi-a pus problema „De ce soclul stă gol?”, Ioana Ciocan s-a gândit să nu aştepte ca alţii să rezolve problema, ci să găsească ea o soluţie. „Tot timpul așteptăm să vină cineva din urmă să ne rezolve problemele. Cred că are legătură cu o latură de responsabilitate civică pe care o am. Deci, soclu perfect de granit gol=loc perfect pentru expunere de proiecte de artă contemporană cu caracter temporar”, spune artista.
Ioana Ciocan a obţinut aprobarea pentru proiect pentru că în fața comisiei de la Primăria Capitalei a fost susținută de secretarul general al PMB, Tudor Toma. „A crezut că e o idee grozavă să folosim soclul care și așa stătea gol din 1990”, îşi aminteşte Ioana.
Aşa că, în ianuarie 2010, a fost expusă prima lucrare de artă pe soclul din Piaţa Presei, o lucrare a iniţiatoarei proiectului, cu numele Ciocan vs. Ulyanov. Lucrarea, înaltă de 3 metri, îl reprezenta pe Lenin în varianta din colivă. Astfel, fostul ocupant al soclului fusese îngropat definitiv.
Iniţial, publicul a fost confuz, nu a înţeles de ce era folosit acel soclul. Însă, acum, bucureştenii sunt mult mai receptivi, ba chiar apreciază foarte mult proiectul, lucru dovedit de cele 1500 de like-uri de pe pagina de Facebook a acestuia.
„Toate lucrarile au fost inspirate din istoria pre și post decembrie 1989, ne-am ferit de Caragiale, Eminescu, panseluțe, flori fete și băieți…suntem totuși în secolul XXI”, completează Ioana Ciocan.
Lucrările au stat perioade diferite de timp pe soclu, în funcţie de dorinţa publicului şi de mesajele pe care le-a transmis. Cea mai longevivă lucrare a fost HandGun, iar cel mai puțin a stat lucrarea lui Aurel Tar, “Scînteiaaa”, lucrare care a stat pe soclul câteva ore. „Este o artă în stradă, deci cetățenii trebuie să fie ascultați. Dar, evident, ca orice proiect 100% independent a depins foarte mult de diverși factori financiari”, punctează Ioana Ciocan.
Proiect 1990 a ajuns la cea de-a 19 şi, cel mai probabil, ultima lucrare. În Piața Presei Libere se va instala o lucrare permanentă – „Aripi -Monumentul luptei anticomuniste”, lucrare despre care B365.ro a scris AICI. „Acest lucru nu depinde de mine. Ce pot să spun este că în acel loc a stat Lenin care a fost destul de…permanent. Locul este important tocmai prin lipsa lui Lenin. O lucrare de 120 de tone de inox cu un metru mai mică decât Arcul de Triumf nu cred să reprezinte victoria împotriva comunismului. Libertatea de expresie câștigată în decembrie 1989 reprezintă victoria. Epoca monumentelor „pe vecie” a apus de mult”, spune artista.
Cele 19 lucrări de artă expuse pe soclul statuii lui Lenin, în cadrul Proiect 1990
Steaua are nume, Valentin Soare
Oestridae Dominan, Ștefan Radu Crețu
Oestridae Dominant este un parazit – hibrid și simbolizează sistemul politic- vermínă – din România. Oestridae, o specie de muscă, care trăiește sub pielea animalelor, se transformă, în viziunea lui Crețu, într-un aparat mecanic bine pus la punct, care, precum un elicopter, își supraveghează, de la altitudine, supușii pe care-i parazitează.
„Country Lovers”, Alexandru Potecă
„Country Lovers sau Monumentul Solidarității este un exercițiu de obervație și interpretare artistică a peisajului politic și social actual, în special a formelor de coabitare și „solidaritate” politică, total ineficiente”, declara Alexandru Potecă.
The Gaze/Una mirada , Antonio Vega și Chantal Peñalosa
În perspectiva posibilei demolări a soclului, José Antonio Vega Macotela şi Chantal Peñalosa Navarro s-au hotărât să îi documenteze atent viitoarea absenţă. Fiecare dintre artistii care şi-au expus lucrările aici au avut ocazia să vadă Bucureştiul de pe soclul lui Lenin: s-au suit pe el pentru a-şi instala lucrările. The Gaze invita bucureştenii pe soclul din Piața Presei libere pentru a vedea ceea ce vedea Lenin, dar și ce artiștii nu o să mai vadă după demolarea soclului.
Monumentul parvenitului de oraș, Virgil Scripcariu
RM, Ileana Oancea
Acum, pe soclul din Piaţa Presei din Bucureşti este expusă statuia Roşiei Montane, aşa cum şi-a închipuit-o artista Ioana Oancea: copilul fără minte, care se bucură când are un bulgăre de aur. Detalii, AICI.
Ioana Ciocan spune că toate lucrările expuse pe soclu i-au plăcut în mod egal. Însă, unele au avut ecouri mai puternice în presă, explică Ioana.Una dintre ele a fost Hidra, de Costin Ioniță, care făcea referire directă la clasa politică, A4, a lui Cristian Răduță saue HandGun de Bogdan Rața, care acum este expusă în față la Muzeul Naţional de Artă Contemporană.