Doar 120 de români au luat credite prin Programul Prima Maşină pentru a-şi cumpăra o maşină. Şi asta în condiţiile în care România este raiul maşinilor second hand. La patru maşini vândute, trei sunt vechi. Cei doi mari producători, Dacia şi Ford, trimit la export mai bine de 90% din producţie.
„Programul Prima Maşină s-a născut mort. Acest program care viza vânzarea a 16.000 de maşini în 2015, da, a vândut şi ăsta 120 de bucăţi, comparativ cu RABLA care aşa cum este ea ne apropiem de 20 de mii de maşini”, spune Constantin Stroe, preşedinte ACAROM, citat de digi24.ro.
Prin programul Prima Maşină, tinerii de până în 35 de ani, care doresc să-și cumpere primul autoturism, beneficiază de credite garantante de stat. Specialiştii din industria auto spun că ideea este bună, însă critică anumite condiţii ale programului, precum perioada de rambursare a creditului de doar cinci ani.
„Trebuie să fie o perioadă de rambursare a creditului mai mare, poate șapte ani, iar dobânzile trebuie să fie mai bune decât cele pe care le găsim acum la bănci”, spune Nicolas Maure, preşedinte-director general Dacia.
În România se vând mult prea puţine maşini noi în comparaţie cu cele vechi, spun producătorii. Numai în septembrie românii şi-au cumpărat peste 22.600 de maşini rulate. Iar de la începutul anului numărul acestora se apropie de 180.000 de maşini, de trei ori mai multe decât cele noi.
Pentru că cererea de maşini noi este mică în România, atât Dacia, cât şi Ford, trimit la export peste 90% din producţie. Anul trecut de pe benzile uzinei de la Mioveni au ieşit aproape 340.000 de maşini, iar de pe cele ale uzinei Ford de la Craiova aproape 60.000 de autoturisme.