Centrul de Resurse pentru Adolescenţii vulnerabili din Sectorul 4, inaugurat vineri

de:
30 ian. 2015
0 afișări
Centrul de Resurse pentru Adolescenţii vulnerabili din Sectorul 4, inaugurat vineri

Primarul Sectorului 4, Cristian Popescu-Piedone, a inaugurat, vineri, Centrul de Resurse pentru Adolescenţi din Sectorul 4, situat în șos. Berceni nr. 12 A. Cu acest prilej, în premieră la nivelul Capitalei, s-a lansat programul „Oportunităţi pentru Adolescenţi”, prin intermediul căruia tinerii cu vulnerabilitate socială pot beneficia de suport psihologic, consiliere în carieră şi în vederea dezvoltării personale. Astfel, peste 1.700 de adolescenţi, fete şi băieţi, cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, vor avea acces la un pachet de servicii integrate, care să le garanteze oportunități egale și condiții adecvate de integrare în societate.

„Sunt bucuros că în Sectorul 4, în parteneriat cu autoritatea locală, lansăm acest program împreună cu UNICEF România. Atunci când iau decizii referitoare la copii şi adolescenţi, instituţiile, organizaţiile şi toţi adulţii implicaţi în lucrul cu adolescenţii şi familiile, dar şi adulţii care au grijă de ei, trebuie să se gândească în primul rând la ceea ce este mai bine pentru copii şi să acţioneze în acest sens”, a declarat Cristian Popescu-Piedone, primarul Sectorului 4, la lansarea programului „Oportunități pentru Adolescenți”, organizat la Centrul de resurse pentru adolescenţi, situat pe Şos. Berceni nr. 12A, din Sectorul 4.

Modelul de interventie „Oportunitati pentru Adolescenti”, implementat de UNICEF in parteneriat cu Ministerul Tineretului si Sportului (MTS), Primaria Sectorului 4, Bucuresti, si cu Asociatia ALIAT, face parte dintr-un program naţional, demarat până în prezent în 5 oraşe din ţară (Bucureşti, Iaşi, Constanţa, Cluj şi Bacău). Acesta este cel de-al doilea centru de resurse din cele cinci din România in care adolescentii vulnerabili vor avea acces la un pachet de servicii integrate care sa le garanteze oportunitati egale si conditii adecvate de integrare in societate.

„Ne aflăm într-un centru care este creat din resurse proprii, în parteneriat cu consiliul local. Tot în aceste centre se va desfăşura activitatea privind incluziunea socială, reprezentată prin Direcţia de Protecţie Socială a Sectorului 4. Atunci când este vorba de copii, eu, ca primar, am o prioritate, pentru a asigura climatul de siguranţă în şcoli, pentru a asigura ceea ce înseamnă viitorul copiilor noştri. Prin acest parteneriat copiii şi adolescenţii care au nevoie vor fi consiliaţi. Eu voi administra şi voi avea grijă ca toate lucrurile să se desfăşoare în condiţii optime”, a mai spus Piedone.

„Adolescenţa este o vârstă a dezvoltării, dar şi una a provocărilor şi a riscurilor. Este important ca în această perioadă tinerii să beneficieze de informaţii relevante de la specialişti şi de oportunităţi pentru a se dezvolta. Deşi locuiesc în capitala ţării şi au acces la resurse, adolescenţii din Bucureşti sunt expuşi la o serie de riscuri. Prin intermediul Centrului de Resurse putem să le oferim adolescenţilor aflaţi în situaţii de risc acces în mod integrat la serviciile de care au nevoie pentru a fi protejaţi”, a declarat Sandie Blanchet, ambasadorul UNICEF in România.

Pentru contribuţia în demararea acestui program, primarul Cristian Popescu – Piedone îi va acorda lui Sandie Blanchet titlul de Cavaler al Civismului, distincţie onorifică pentru a recompensa implicarea în dezvoltarea comunităţii locale a Sectorului 4.

„Statul este obligat să facă totul, în măsura posibilităţilor pe care le are, pentru a asigura respectarea acestor drepturi. Copiii de astăzi sunt foarte inteligenţi. Pentru a-i putea convinge de ce trebuie să se ferească, trebuie să ne educăm pe noi, în primul rând. Trebuie să încercăm să privim lumea prin ochii lor! Trebuie să le inspirăm conştiinţa perespectivei, să le explicăm că nu trebuie să trăiască doar în prezent, pentru că asta îi face vulnerabili. Trebuie conştientizaţi că au un viitor care depinde numai de ei. Doresc să îi felicit pe iniţiatorii acestui proiect, mulţumind UNICEF ROMÂNIA, iar pe părinţi şi dascăli îi asigur că voi face tot ce îmi stă în putinţă pentru a le oferi copiilor lor şcoli sigure şi programe menite să sprijine dezvoltarea corespunzătoare a tinerilor”, a mai spus Piedone.

„Noul Centru de Resurse pentru Adolescenți va oferi adolescenților, într-un singur loc, suport social, psihologic, consiliere în carieră și în vederea dezvoltării personale, dar și oportunități de contribuție la o societate incluzivă, ajutând astfel la îmbunătățirea abilităților lor noncognitive. În mod concret, Centrul va organiza activități de grup în care adolescenții vor avea posibilitatea de a discuta cu un expert despre subiecte importante precum relațiile sau sănătatea; în cazul în care un adolescent semnalează o problemă anume, cum ar fi violența, Centrul va colabora cu Departamentul de Protecția Copilului în identificarea unei soluții la respectiva problemă; de asemenea, personalul centrului va merge în școli pentru a organiza, împreună cu consilierul școlar, o serie de sesiuni pe diferite teme, precum consilierea în carieră, comportamentul ostil în școală sau fumatul. În acest sens, este esențial ca personalul Centrului să clădească încrederea adolescenților și să afle de la adolescenți care le sunt prioritățile, precum și să dezvolte activități și parteneriate atractive pentru alte instituții locale relevante. Astfel, Centrul va deveni o punte între adolescenți, în special cei vulnerabili, și comunitate, respectiv familie. Adolescenții se luptă să-și creeze propria identitate. Își doresc să aibă oportunitatea de a-și aduce contribuția la lumea din jurul lor, dar încă sunt la vârsta la care au nevoie de protecție.

Așa cum știți, anul trecut, unei adolescente pe nume Malala Yousafzai i-a fost atribuit Premiul Nobel pentru Pace ca recunoaștere a luptei ei pentru drepturile copiilor. Părinții lui Malala i-au fost alături pe tot parcursul determinării ei de a-și realiza dreptul la educație. Cu toții trebuie să învățăm de la ei: pentru o dezvoltare deplină, adolescenții au nevoie de sprijin și îndrumare în această perioadă de tranziție de la copilărie la maturitate – dacă beneficiază de acest sprijin, adolescenții pot schimba lumea. În calitatea noastră de părinți, de comunități, de autorități centrale și locale și de societate civilă, e nevoie să investim mai mult în adolescenți și să susținem dreptul adolescenților la educație, sănătate și protecție pentru a-i ajuta să își împlinească potențialul”, a mai spus Sandie Blachet.

Modelul de intervenţie „Oportunități pentru Adolescenți” are ca scop îmbunătăţirea integrării sociale a adolescenţilor vulnerabili din Sectorul 4 şi presupune deschiderea unui Centru de Resurse unde adolescenţii pot beneficia de consiliere de sprijin şi recuperare, intervenţii în situaţii de criză, consiliere informaţională şi în vederea dezvoltării personale, orientare vocaţională şi profesională şi evaluare psiho-socială. Se preconizează că în primul an de implementare vor fi informaţi peste 1.500 de adolescenţi şi alţi 200 vor beneficia de oportunităţi de dezvoltare în cadrul Centrului de Resurse creat în Sectorul 4, în Şos. Berceni nr. 12 A. De asemenea, peste 30 de profesionişti vor participa la cursuri de formare pe teme relevante, iar metodologia de lucru în cadrul Centrului de Resurse va fi dezvoltată.

„Cele mai recente statistici arată că adolescenţii români sunt tentaţi de alcool, de tutun şi de droguri de la vârste din ce în ce mai fragede, în medie de la 13 ani. Iar la 17 ani ajung să le consume pe toate trei, cei mai mulţi din curiozitate. Ca atare, este esenţială informarea lor cu privire la riscurile la care se expun atunci când devin consumatori. Până acum ALIAT a oferit servicii de informare şi sprijin pentru peste 3.000 de adolescenţi români, atât în şcoli şi licee, cât şi în medii informale de socializare, o expertiză care va fi valorificată mai departe în centrele de resurse pentru adolescenţi, inclusiv în Bucureşti”, a declarat Bogdan Glodeanu, director executiv al ALIAT.

Modelul „Oportunităţi pentru Adolescenţi” va fi implementat pe o perioadă de trei ani şi se adresează adolescenţilor, fete şi băieţi, cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, care au posibilităţi reduse de dezvoltare şi locuiesc în zone dezavantajate din Sectorul 4. Programul are la bază analiza determinanţilor ce influenţează viaţa adolescenţilor din România, dar şi a serviciilor dedicate acestora la nivel local, analiză realizată în parteneriat cu MTS.

Potrivit Primăriei Sectorului 4, peste 1.700 de adolescenţi vor avea acces la un pachet de servicii integrate, care să le garanteze oportunități egale și condiții adecvate de integrare în societate, prin intermediul acestui model de intervenţie implementat de UNICEF.

„Acest model de intervenţie dedicat adolescenţilor din mediul urban vine într-un moment cheie pentru politicile de tineret din România. Luna aceasta a fost adoptată, pentru prima oară în ultimii 25 de ani, Strategia Naţională pentru Tineret, iar ca aceasta să devină operaţională are nevoie de modele de intervenţie dedicate tinerilor la nivel local”, a declarat Cosmin Cristian, secretar de stat la Ministerul Tineretului si Sportului.

„Oportunități pentru Adolescenți” este un proiect care se înscrie în cadrul Planului de activități în domeniul politicilor echitabile pentru adolescenți al UNICEF România.

Potrivit Institutului Naţional de Statistică, în 2013, în România erau 1,7 milioane persoane cu vârsta cuprinsă între 10 şi 18 ani, reprezentând aproximativ 9% din populaţia totală. În perioada adolescenţei, dezvoltarea copiilor este afectată de multiple vulnerabilităţi. Cu aproape unul din zece copii născut de o adolescentă cu vârsta între 15 şi 19 ani, România se află pe primele locuri în UE la numărul de naşteri înregistrate la această categorie de vârstă. Obezitatea, sedentarismul, consumul de alcool şi tutun de la vârste mici sunt în creştere, iar 10% dintre adolescenţii aflaţi la vârsta de 16 ani au consumat cel puţin o dată substanţe noi cu proprietăţi psihoactive.

Mai mult, în anii 2010 – 2011 şi 2011 – 2012, aproximativ 19% dintre copiii de 15 – 18 ani nu erau cuprinşi în sistemul educaţional. România se află pe primul loc în UE la procentul de adolescenţi şi tineri de 15 – 24 ani (17,4%) care nu sunt în sistemul educaţional, nu beneficiază de vreo formă de pregătire profesională sau nu au loc de muncă.

Un alt instrument pus la îndemâna adolescenţilor, pe lângă modelul de intevenţie implementat de UNICEF, este platforma online www.adolescenteen.ro, unde ei vor putea interacţiona cu specialişti de la nivel naţional şi local pe teme de interes şi vor putea accesa informaţii despre oportunităţile de dezvoltare disponibile în Bucureşti.

Cookies