Profesorii de la Liceul Sava din București i-au scris ministrei Deca, să-i spună că BAC-ul în timpul semestrului „ar fi un fiasco”. Argumentele lor

16 sept. 2024
13629 afișări
Profesorii de la Liceul Sava din București i-au scris ministrei Deca, să-i spună că BAC-ul în timpul semestrului „ar fi un fiasco”.  Argumentele lor
Profesorii de la Liceul Sava din București i-au scris ministrei Deca, să-i spună că BAC-ul în timpul semestrului „ar fi un fiasco”. Argumentele lor | Sursă foto: Inquam Photos / George Călin

Profesorii de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București au realizat o scrisoare deschisă către Ligia Deca, ministrul Educației, cerând acesteia ca examenul de Bacalaureat să nu aibă loc în timpul anului, în 2025. Conform noului calendar, probele de competențe ar trebui să aibă loc în ianuarie și februarie, iar probele scrise ar începe pe 10 iunie.

Profesorii de la Liceul Sava nu vor ca BAC-ul să aibă loc în timpul anului școlar

Cei 37 de dascăli de la colegiul de prestigiu din Capitală consideră că organizarea examenului „de maturitate” în timpul anului școlar ar fi „o anomalie”, conform scrisorii publicate prin intermediul HotNews.ro.

Aceștia au mai declarat și că probele din timpul anului nu reprezintă un beneficiu nici pentru elevi, nici pentru profesori.

Dimpotrivă, există riscul ca examenul național de bacalaureat să se transforme într-un fiasco. Aceasta atât din perspectiva lipsei resursei umane, cât și din aceea a riscului apariției unor erori în procesul de evaluare cauzat de împărțirea cadrelor didactice în procese educaționale care nu au fost niciodată și nici nu pot fi desfășurate concomitent.

Ligia Deca a informat că decizia de a schimba calendarul examenului de Bacalaureat a fost luată din pricina schimbărilor climatice. Mai precis, ministrul Educației consideră că prin susținerea probelor în timpul anului elevii vor avea parte de condiții mai bune. Nu vor mai fi nevoiți să dea examenul important în plină vară, în săli care fie nu au aer condiționat, fie au dar acesta nu funcționează.

Cu toate astea, profesorii de la „Sava” spun că acest argument nu este unul valid, având în vedere că anul școlar se termină, pentru mare parte din elevi, pe 20 iunie.

Asta înseamnă că, deși nu au examenul de Bacalaureat, elevii sunt oricum nevoiți să stea în sălile fără aer condiționat pe vreme caniculară.

Pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România, un examen național ar urma să fie susținut în timpul anului școlar. Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional.

Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat.

Ministrul Educației a propus și ca „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” să fie organizate în timpul examenului de Bacalaureat. Profesorii declară:

Organizarea programelor naționale „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” în timpul organizării examenului de bacalaureat intră în contradicție cu ordinul de ministru privind structura anului școlar 2024-2025.

Motivul pentru care dascălii susțin acest lucru este că cele două programe pot fi organizate în perioada 9 septembrie 2024-30 mai 2025, conform Ordinului de Ministru. Asta înseamnă că, în data de 10 iunie 2025, când ar începe probele scrise de BAC, programele nu ar mai putea fi desfășurate.

De aici, profesorii reclamă încă două neajunsuri:

  • Privarea elevilor din clasele terminale de participarea la activitățile specifice acestor programe,
  • Imposibilitatea cadrelor didactice de a participa atât la organizarea examenului național de bacalaureat, cât și la activitățile specifice care se derulează în cadrul celor două programe naționale, „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.

Profesorii spun că prin scrisoarea transmisă Ligiei Deca își doresc să preîntâmpine „disfuncționalități majore, în principal în activitatea liceelor”.

Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logică aceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției. Oricare ar fi, în cele din urmă, soluțiile adoptate, acestea nu vor fi echitabile pentru majoritatea elevilor întrucât vor afecta structura anului școlar, întrerupând fără o explicație rezonabilă un proces educațional în derulare.

Aceștia speră ca prin expunerea aspectelor precizate în cadrul scrisorii deschise, Ministerul Educației să modifice calendarul examenului de BAC 2025.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies