ARHIVA B365

Problemele care stau în calea banilor europeni

Carenţele în atragerea de fonduri europene au fost expuse marţi de autorităţi, în cadrul seminarului „Accesarea fondurilor europene – soluţii de accelerare a atragerii lor în economia României”, eveniment desfăşurat în cadrul Băncii Naţionale a României (BNR).

Reprezentanţii mediului de afaceri au atras atenţia asupra faptului că suntem în pragul de a plăti penalităţi Uniunii Europene pentru că ţara noastră nu a folosit fondurile europene din programele din 2007. Până în 2013, România beneficiază de fonduri nerambursabile în sumă de 19,67 miliarde euro, la care se adaugă cofinanţarea naţională de 5,6 miliarde euro. Suma atrasă până în prezent reprezintă însă numai 8% din total. „Peste 30% din aceste proiecte sunt respinse de bănci. Au existat şi situaţii când o companie a fost băgată în faliment de bancă deoarece decontarea banilor de la UE s-a făcut după un an de la data manţionată în ghidul de finanţare. Mai mult, costurile unui proiect sunt diferite de acum doi ani când a fost declarat eligibil respectivul proiect şi nu are cine să acopere diferenţa”, a precizat Aurel Șaramet, preşedintele Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM.

Opinia acestuia este susţinută de oamenii de afaceri care apreciază că băncile finanţează cu mare dificultate proiectele europene. „Din păcate, băncile au schimbat totalmente abordarea de finanţare în ceea ce priveşte bunurile ce pot fi puse gaj pentru creditul bancar. Refuză să dea credit pe motiv că gajurile sunt obiecte unicat, care nu pot fi valorificate uşor”, a comentat Gelu Florea, directorul general al firmei Sisteme de Siguranţă şi Securitate Bancară Bucureşti.

La nivelul Capitalei, autorităţile publice locale au cheltuit, din 2007 până în prezent, 15% din fondurile europene alocate adică 69 de milioane euro din cele 471 milioane euro puse la dispoziţie de UE, potrivit datelor furnizate de Agenţia de Dezvoltare Regională Bucureşti-Ilfov la solicitarea B365.ro. Banii europeni care ar fi trebuit să ajute la dezvoltarea infrastructurii locale echivalează cu doar trei abonamente de metrou pe cap de locuitor.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button