CFR SA va avea în 2013 un buget de investiţii de peste 4 miliarde de lei, echivalentul a circa 900 de milioane de euro, în creştere cu aproape 60% faţă de anul precedent. Suma ar urma să ajungă la 7,1 miliarde de lei în 2014 şi la 4,6 miliarde de lei în 2015, se prevede în contractul de activitate al companiei, publicat luni în Monitorul Oficial, citat de Gândul.
Pentru reparaţiile la reţeaua feroviară s-au alocat anul acesta, de la bugetul de stat şi de la bugetul Ministerului Transporturilor, 79,3 milioane de lei (17,8 milioane de euro), respectiv 78 de milioane de lei (17,7 milioane de euro), necesarul fiind însă de 815,4 milioane de lei (183,2 milioane de euro), se arată în document. Banii vor fi folosiţi pentru repararea a 24,7 km de cale ferată, a şapte poduri şi a două tuneluri. În total, circa 150 de km de linii ferate, 14 poduri, zece tuneluri şi cinci gări ar avea nevoie de lucrări de reparaţii.
Totodată în documentul citat se specifică viteza medie de circulaţie proiectată, de 82,7km/h, precum şi viteza asigurată, de 69,1km/h.
Pentru noua cale ferată Bucureşti-Nord-Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, CFR SA caută o finanţare în valoare de 1,6 miliarde de lei, echivalentul a 360 de milioane de euro pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor.
Totodată, pentru linia de mare viteză Budapesta-Bucureşti-Constanţa, compania de infrastructură feroviară caută finanţare pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate evaluat la circa 11 milioane de lei (2,4 milioane de euro).
Principalele lucrări de modernizare propuse de CFR SA pentru perioada 2013-2015 vizează liniile de cale ferată de pe Coridorul IV Paneuropean. Costul total al lucrărilor din cadrul acestui proiect se ridică la 10,2 miliarde de lei (2,2 miliarde de euro), din care 6,8 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) reprezintă contribuţia Uniunii Europene prin POS-T, program blocat în prezent din cauza unor nereguli sesizate de Comsia Europeană.
În stadiu de finalizare sunt lucrările de reabilitare şi modernizare a liniei de cale ferată Bucureşti-Băneasa-Feteşti.
Tot în stare de pregătire este şi proiectul de modernizare a reţelei de cale ferată în zona Bucureşti precum şi „perspectiva de dezvoltare a reţelei existente pentru transportul de călători în zona metropolitană (centura Bucureşti)”.