Asociația Metrou Ușor spune că primăriile de sector sabotează infrastructura de tramvai din București. ONG-ul trage un semnal de alarmă și spune că gazonul plantat pe calea de rulare a tramvaielor duce la deraieri, pagube anuale pentru Societatea de Transport București (STB) și întârzieri pentru călători.
Mai jos, lista incidentelor și deraierilor tramvaielor din Capitală.
Asociația Metrou Ușor, semnal de alarmă: Primăriile de sector sabotează infrastructura de tramvai
Vreme de 3 ani, în perioada 2017-2020, Primăria Sectorului 3, Primăria Sectorului 4, Primăria Sectorului 5 și Primăria Sectorului 6 au încheiat un protocol cu STB și au montat gazon pe calea de rulare a tramvaielor. Înierbarea s-a făcut pe Calea 13 Septembrie, Bd. Timișoara, Calea Rahovei, Calea Vitan, Pasajul Mărășești, Șos. Alexandria, Calea Ferentari, Șos. Giurgiului și Șos. Progresului.
De aici au început problemele.
Pe cât de populară s-a dovedit inițiativa primăriilor de sector, pe atât de iresponsabilă și de distructivă a fost pentru transportul public, spune Asociația Metrou Ușor într-o postare pe pagina de Facebook.
De ce nu-i bună înierbarea liniilor existente de tramvai
Soluția tehnică existentă (linii de cale ferată cu traverse așternute pe pat de balast) nu permite înierbarea șinelor. Concret, primăriile de sector au așternut pământ și rulouri de gazon peste traverse și piatra spartă ce trebuie menținută curată și întreținută la intervale regulate pentru a păstra proprietățile constructive de preluare a sarcinii tramvaielor fără să apară denivelări, văluriri, sau devieri ale șinelor de la axul drumului, explică reprezentanții ONG-ului.
La ce duce acest sabotaj al primăriilor de sector:
- Compromiterea balastului prin colmatare și vălurirea căii de rulare. Acum avem călătorie de roller-coaster și pe infrastructură modernizată, nu doar pe cea veche de zeci de ani.
- Este imposibil ca STB să întrețină infrastructura, piatra spartă fiind acoperită complet de gazon, astfel că operațiunile regulate de burare a terasamentului nu pot fi făcute.
- Creșterea riscului de accidente grave. Iarba aflată la nivel cu șina sau chiar deasupra șinei este tocată de roțile tramvaielor, formând o pastă alunecoasă ce duce la patinajul tramvaielor și la imposibilitatea de frânare în parametrii constructivi ai vehiculelor.
- Tramvaiele se împotmolesc sau deraiează.
- Scăderea vitezei comerciale – vatmanii sunt nevoiți să reducă viteza din cauza șinei vălurite și a lipsei de aderență.
- Avarierea trenurilor de rulare ale tramvaielor – patinajul rezultat formează zone plane pe roți ce trebuie remediate la strung – lucru costisitor și care imobilizează tramvaiele până la finalizarea reparațiilor. „STB S.A. se chinuie să asigure zilnic necesarul de vehicule pe trasee”, spune ONG-ul.
Lista incidentelor și deraierilor din ultimii ani
Asociația Metrou Ușor a făcut lista:
- 20 septembrie 2018 – vagonul 304 s-a împotmolit în gazon în stația Șos. Progresului, sensul de mers spre Depoul Alexandria.
- 25 septembrie 2018 – vagonul 244 s-a împotmolit în gazon în apropierea stației Șos. Ferentari, sensul de mers spre Piața Unirii.
- 25 septembrie 2018 – vagonul 328 s-a împotmolit în gazon în dreptul străzii Iosif Niculescu, sensul de mers spre Depoul Alexandria.
- 11 noiembrie 2018 – vagonul 005 s-a împotmolit în gazon, în apropierea stației Teiuș și i s-a rupt dispozitivul de salvare.
- 23 iunie 2021 – vagonul 415 a deraiat între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sensul de mers spre Piața Unirii.
- 06 iulie 2021 – vagonul 404 a deraiat în stația Piața Rahova, sensul de mers spre Piața Unirii.
- 04 septembrie 2022 – vagonul 411 a deraiat în zona liceului D. Bolintineanu, sensul de mers spre Depoul Alexandria.
- 03 august 2023 – vagonul 402 a deraiat la ieșirea din stația Mărgeanului, sensul de mers spre Depoul Alexandria.
- 22 iulie 2024 – vagonul 409 a deraiat între stațiile Șos. Progresului și Piața Chirigiu, sensul de mers spre Piața Unirii.
- 02 noiembrie 2024 – vagonul 410 a deraiat între stațiile Piața Chirigiu și Șos. Progresului, sensul de mers spre Zețarilor.
- 08 decembrie 2024 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) a deraiat între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sensul de mers spre Piața Unirii.
- 04 ianuarie 2025 – vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) a deraiat în zona Piața Rahova, sensul de mers spre Piața Unirii.
ONG-ul tot cere clarificări
Asociația Metrou Ușor amintește că a avertizat încă de la început că problemele vor avea loc, iar incidentele din ultimii 7 ani confirmă temerile ONG-ului.
În 2018, reprezentanții Metrou Ușor au cerut STB S.A. clarificări cu privire la acordul dat autorităților pentru înierbarea căii de rulare a tramvaielor și la modalitățile de întreținere a infrastructurii ulterior instalării gazonului. Reprezentanții Societății de Transport București nu au răspuns.
Ținând cont că au loc tot mai multe accidente și că au început să fie afectate chiar și tramvaiele noi Imperio, ONG-ul cere STB S.A. să își prezinte punctul de vedere cu privire la cele menționate mai sus și să comunice, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, următoarele:
- Protocoalele de colaborare dintre STB S.A. și primăriile de sector pentru lucrările de înierbare a șinelor de tramvai.
- Dacă există, cererile STB S.A. adresate primăriilor de sector pentru remedierea infrastructurii de tramvai afectată de lucrările de înierbare și răspunsurile primite de la autoritățile locale la respectivele cereri.
Linia 41 urma să aibă gazon, dar a scăpat
Amintim faptul că în august 2020 primăria sectorului 6 anunța înierbarea liniei 41 pe același model. Din fericire, acest lucru nu s-a mai întâmplat, iar linia 41 a fost scutită de întârzierile și avariile ce ar fi survenit ca urmare a unor intervenții similare, spune sursa citată.
Asociația Metrou Ușor explică: infrastructura de tramvai trebuie să fie special proiectată pentru acest lucru. De exemplu, pe Str. Liviu Rebreanu și Șos. Pantelimon liniile au fost proiectate de la bun început în acest sens, fiind așezate pe grinzi speciale din beton cofrat, cu spații pentru pământul vegetal, gazon și irigații. Astfel, iarba de pe calea de rulare nu depășește cota liniei și nu există niciun pericol de împotmolire sau deraiere. Acolo nu sunt simple rulouri de gazon așezate peste calea ferată.
AICI este disponibil documentul trimis de Asociația Metrou Ușor către STB.
Te-ar mai putea interesa și: