ÎN BUCUREȘTIȘTIRI

Primăria Sector 1 vine cu noi precizări legate de expoziţia „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”, după scandalul imens

Primăria Sector 1 a venit cu o serie de noi reacții în legătură cu informaţiile defăimătoare apărute în spaţiul public referitoare la expoziţia "Dincolo de canon. Noua sculptură azi", care va fi găzduită în holul instituției în perioada 19 februarie-21 martie 2021. Serviciul Imagine şi Cultură a fost împuternicit să facă o serie de precizări.

Această expoziţie pune în evidenţă capacitatea inovatoare a unor tineri artişti sculptori/ sculptoriţe, absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti: Mihaela Eftimie (n. 1995), Emil Cristian Ghiţă (n. 1987), Radu Panait (n. 1985), Daniel Petria (n. 1997), Adrian Piorescu (n. 1997), Alexandru Ranga (n.1995), Maria Răducanu (n. 1988), Ştefan Siminic (n. 1994), Teodor Siminic (n. 1990), Irina Tănase (n. 1998), Adriana Untilov (n. 1983), Matei Ulmeanu (n. 1988), Florin Zhu (n. 1997), se arată în comunicatul Primăriei.

Ce spun curatorii expoziției

Curatorii expoziţiei sunt personalităţi cunoscute în domeniul artelor plastice: Călin Stegerean este cadru didactic la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, fost director general al Muzeului de Artă Cluj-Napoca şi al Muzeului Naţional de Artă al României din Bucureşti, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, iar Reka Csapo Dup este sculptoriţă, membră în Consiliul director al Filialei Sculptură Bucureşti a Uniunii Artiştilor Plastici din România.

„Am asistat în ultimele ore la condamnarea inexplicabilă a unui eveniment cultural care îşi doreşte să promoveze tinerele talente. Nu mă aşteptam ca şi această expoziţie de artă să fie folosită de adversarii mei în lupta politică. Eu am decis să deschid Primăria pentru tinerii artişti care vor să-şi expună lucrările, însă nu au unde. Anunţ pe această cale că oricine are un mesaj cultural de transmis îşi poate expune creaţiile în acest spaţiu, pentru că îmi doresc să sprijinim artiştii tineri şi talentaţi”, a declarat primarul Sectorului 1, Clotilde Armand.

Regăsiţi mai jos câteva exemple, legate de imaginile a căror semnificaţie a fost denaturată de câteva publicaţii, aşa cum ne-au fost furnizate de către echipa expoziţiei „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”:

Lucrarea lui „Cheap thrills” a artistului Radu Panait este dedicată ultimului rinocer alb care a fost ucis exact în ziua în care un robot a fost declarat cetăţean. Un fapt elocvent pentru ascensiunea tehnologiei în dauna naturii ameninţată cu distrugerea. Este în acelaşi timp un avertisment pentru ceea ce înseamnă joaca omului de-a Dumnezeu, capabilă să creeze monştri, fiinţe mutilate, să distrugă spiritualitatea prin tehnologie. Într-un fel pe care doar arta îl poate realiza, această lucrare arată, pe de o parte, la ce poate duce jocul periculos de-a Creatorul, pe de altă parte, întruchipează caracterul nobil al naturii prin gestul fiinţei care îşi oferă cornul tăiat, cel pentru care braconierii au exterminat specia.

Sirenele realizate de Irina Tănase sunt inspirate de lumea acvatică, care este locul în care se regăseşte cel mai mult artista. Acestea evocă capacitatea de a ispiti fie prin frumuseţe fizică, fie prin exercitarea seducţiei ce vine din farmecele personale. Este un simbol al tentaţiilor ce ajung să împiedice evoluţia spiritului uman prin vrajă şi înşelăciune.

Dacă sculpturile tradiţionale pot fi evocatoare ale unor evenimente glorioase, tragice şi în general de o anumită sobrietate, sculpturile lui Ştefan Siminic îşi propun să provoace râsul prin alăturarea unor elemente realizate din marmură colorată, care ne fac să ne gândim la un anume tip de râs, cel colorat.

După cum se poate remarca, demersul acestor artişti este legat de problemele de mediu, de frământările şi speranţele fiinţei umane. După cum rezultă şi din titlul expoziţiei „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”, ei folosesc materiale şi modalităţi de expresie inedite, care depăşesc modalităţile cunoscute, tradiţionale, a căror rol este de a pune şi mai mult în valoare mesajul lor, de a crea un impact puternic asupra privitorilor a căror conştiinţă trebuie stimulată.

„Considerăm că arta trebuie să fie un factor de cunoaştere şi conştientizare a problemelor lumii de azi şi nu unul asociat dezbinării societăţii. Opera Constantin Brâncuşi a fost şi ea ţinta mai multor atacuri şi procese. Dar el a rămas consecvent demersului său inovator care a făcut întreaga lume să-l considere cel mai important sculptor al modernităţii. Am ales să celebrăm ziua sa de naştere cu această expoziţie mizând pe capacitatea inovatoare a tinerei generaţii, mândră de un asemenea înaintaş. Vă invităm, prin urmare, să o vizitaţi ca să vă convingeţi singuri de valoarea sa”, a declarat Călin Stegerean, unul dintre curatorii expoziţiei.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button