O nouă strategie de parcare în București: Nu se mai parchează gratuit în centru

de:
06 aug. 2014
14 Afișari
O nouă strategie de parcare în București: Nu se mai parchează gratuit în centru

„Bucureștiul se situează deja deasupra multor orașe europene în ceea ce privește numărul locurilor de parcare în centru. Cu toate acestea la noi este o harababură de nedescris. Pentru că noi nu suntem obișnuiți. Pentru că atâta timp cât ai posibilitatea să parchezi, chiar și ilegal, făra ca nimeni să te penalizeze, o faci”,  spune chiar șeful Direcției de Investiții din cadrul Primăriei Capitalei, Bogdan Hreapcă. 

„Harababura” care domină sistemul parcărilor de la suprafață din București îi sperie și pe investitorii pe care  Primăria Capitalei vrea să îi atragă pentru construirea unor parcări subterane în Piața Charles de Gaulle, în Piața Dorobanți sau în zona Walter Mărăcineanu. 

„Stăm un pic mai complicat în ce privește apetența marilor companii care se ocupă cu zona asta de parcări. Pentru că nu s-a reușit încă în București rezolvarea parcării supraterane oriunde, inclusiv în locurile unde nu ai voie să parchezi. La nivel  internațional vorbim de 4-5 companii care știu să facă parcări. Or, cele 4-5 companii cunosc Bucureștiul și consideră un factor de risc această harababură a parcărilor de la suprafață. Cel mai bun exemplu pentru un investitor, astăzi, este Universitatea. În mod normal, parcarea de la Universitate ar trebui să aibă un procent de ocupare de 90%, pe 24 de ore. O parcare cu o vizibilitate mai mare decât cea de la Universitate este aproape imposibil să construiești”, a precizat pentru B365.ro, Bogdan Hreapcă. În realitate însă, gradul maxim de ocupare la Universitate este de doar 65%. 

Un nou operator privat pentru locurile de parcare din București

Pentru a rezolva această problemă, municipalitatea pregătește o nouă strategie de parcare ceva  fi prezentată spre aprobare Consiliului General al Municipiului București în această toamnă. Potrivit acesteia, locurile de parcare de la suprafață vor fi reamenajate și revitalizate. Cine va gestiona locurile de parcare nu se știe încă. Există însă două variante. Prima dintre ele, ar fi ca ele să fie administrate de firme private, Primăria Capitalei primind în schimb o redevență în funcție de încasări. Se ia în discuție chiar posibilitatea ca firma privată care gestionează o parcare subterană (prin parteneriat public-privat cu Primăria) să primească în administrare și locurile de la suprafață din zona adiacentă celei subterane. 

„Ideal ar fi să ajungă tot pe mâna unei companii care face asta worldwide (n.r. la nivel mondial). Trebuie să vină cineva cu experiență. Pentru că în momentul în care ai locurile exemplificate la suprafață, le faci exact ca afară, adică două ore și nu mai mult. Cu alte cuvine dacă ești la serviciu și îți lași mașina în parcare trebuie să te duci din două în două ore să bagi bani în aparat. De asemenea, vor fi marcate foarte clar locurile pentru riverani și locurile pentru vizitatori, iar riveranii vor avea un card și nu o să le ia nimeni dreptul de a parca gratis sau foarte ieftin, nu s-a ajuns încă la studiul ăsta”, a explicat directorul de la Investiții. 

„Ideea este ca firma privată să reamenajeze locurile de parcare de la suprafață, să le revitalizeze, să existe acele panouri dinamice care să te anunțe de la un kilometru unde găsești parcare onstreet (n.r. la suprafață) dacă este plină sau goală, sau unde este cea mai apropiată parcare subterană ca să știm și noi unde să mergem cu mașina. Și atunci nu mai pierzi timpul, știi exact unde să te duci cât mai aproape”, mai spune Bogdan Hreapcă. 

A doua variantă a municipalității este ca locurile de parcare de la suprafață să rămână tot la Administrația Străzilor, urmând ca instituția să cheltuiască bani de la bugetul local pentru punerea în aplicare a noii strategii. Mai exact, Administrația Străzilor va trebui să reamenajeze locurile de parcare din oraș și să instaleze panouri dinamice în București care să informeze șoferii asupra zonelor cu locuri de parcare libere, atât la suprafață, cât și în subteran. De asemenea, tot instituția va trebui să pună la punct și un sistem de plată. Deocamdată se iau în considerare trei variante: achitarea online a unui abonament pe diferite perioade de timp (inclusiv pe câteva ore), plata direct la automat în parcare sau plata prin sms. Sistemul de plată va funcționa 24 de ore pe zi, spre deosebire de acum când plata se percepe până la ora 18.00. 

Fără locuri de parcare gratuite pe termen de nelimitat

Conform noii strategii, în zona centrală a orașului nu vor mai exista locuri de parcare gratuite pe termen nelimitat. 

„Nicăieri în lume nu mai găsești în centrul orașului parcare gratis. În București, vor mai rămâne locuri gratuite, dar vor fi limitate pe timp.  Vor fi ceasuri de carton pe care le pui în bprd și esti obligat să îl fixezi la ora la care ai parcat mașina. Și cine se plimbă pe acolo, poliția sau patrulă mixtă poliție cu operatorul care gestionează parcările,  îți vede ora. Și cine depășește intervalul de timp gratuit va fi amendat. Locurile de parcare gratuite vor fi marcate distinctiv”, a explicat Bogdan Hreapcă. 

Cine va gestiona până la urmă parcările de la suprafață, firme private prin parteneriat public-privat sau Administrația Străzilor, va decide Consiliul General, spune șeful de la Investiții. 

„În toamnă, într-un fel sau altul vom fi în Consiliu cu propunerea de parcare oricare ar fi ea”, a precizat Bogdan Hreapcă.

Administrația Străzilor – pierderi de 1,6 milioane de euro din gestionarea locurilor de parcare

Administrația Străzilor a adus Capitalei pierderi de 1,6 milioane euro pentru că nu a gestionat așa cum trebuie parcările supraterane pe care le are în administrare. 

Potrivit unui raport al Curții de Conturi, în 2012, Administrația Străzilor, nu a încasat taxă pentru 4059 locuri de parcare (din cele 7866 locuri de parcare totale organizate în Municipiul București), invocându-se lipsa de personal. Calculele au condus la concluzia nerealizării unor venituri nete estimate de 7.311.000 lei pe an (în varianta în care valorificarea locurilor ar fi fost efectuată cu personal propriu angajat), respectiv 6.317.000 lei pe an (în varianta externalizării serviciului).

La sfârșitul lunii octombrie 2013, Primăria Capitalei a înaintat Consiliului General al Municipiului București un proiect de hotărâre privind delegarea către o firmă privată a gestionării serviciului de administrare a parcărilor publice supraterane cu plată din centrul Capitalei. Potrivit propunerii, delegarea serviciului s-ar fi făcut prin licitație deschisă, firma câștigătoare urmând a investi pentru început 800.000 de euro pentru buna functionare a sistemului.  Municipalitatea ar fi primit o redevență de 35% în primii 7 ani de exploatare, 40% în următorii 7 ani și 45% în perioada finală a contractului. Proiectul nua  fost însă aprobat de consilierii generali. 

 

Cookies