Unde se duc banii bucureştenilor: Topul investiţiilor în infrastructură, în 2011

de:
04 mai 2011
2 Afișari
Unde se duc banii bucureştenilor: Topul investiţiilor în infrastructură, în 2011

În acest an, Primăria Capitalei are un buget total pentru investiţii de 1,2 miliarde lei (302 milioane euro), potrivit Hotărârii de buget aprobată de consilierii generali înainte de sărbătorile pascale. O treime din aceşti bani au fost alocaţi pentru investiţiile în transporturi. Mai exact, în 2011, Primăria Capitalei va cheltui la acest capitol 390 milioane lei (95 milioane euro). Cei mai mulţi bani au fost alocaţi pentru continuarea investiţiilor aflate deja în desfăşurare, respectiv 371 milioane lei (90 milioane euro).

1. Pasajul Basarab – 188 milioane lei

Bugetul de investiţii pe 2011 al Primăriei Capitalei prevede pentru Pasajul Basarab 188 milioane lei (45 milioane euro). Potrivit ultimelor estimări ale primarul general, Sorin Oprescu, Pasajul va fi terminat până pe 1 iunie 2011. Conform calendarului iniţial, lucrarea ar fi trebuit finalizată în ianuarie 2009 cu un cost final de 471,6 milioane lei. Astăzi, la peste doi ani de la expirarea termenului de execuţie nota de plată a ajuns la 773 milioane lei. VEZI EVOLUȚIA PROIECTULUI

Pasajul rutier denivelat Basarab face legătura între Bulevardul Nicolae Titulescu, Şoseaua Orhideelor, Podul Grozăveşti şi Bulevardul Vasile Milea. Viaductul principal al pasajului are o lungime totala de 1450 m, din care 117 m Podul pe Arce peste râul Dâmboviţa, iar 340 m Podul Hobanat peste zona Gării de Nord. La acestea se adaugă bretelele de acces la pasaj de 1126 m lungime şi rampele de acces de 1250 m. Pasajul va reprezenta cel mai mare punct intermodal din România, reunind în acelaşi loc o linie de tramvai pe pod, 3 linii de tramvai sub pod, linii de autobuz şi troleibuz, linii de metrou, 2 gări de cale ferată la care se adaugă spaţii special amenajate pentru taxiuri şi 2 autogări pentru transport intern şi internaţional.

2. Străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu – 50 milioane lei

Termenul de finalizare pentru această lucrare este anul 2012. Primăria Capitalei va plăti pentru întreaga lucrare 128 milioane lei, dintre care 35,6 milioane doar pentru exproprieri. Pentru anul 2011, municipalitatea are prevăzut pentru acest proiect un buget de 50 milioane lei (12,1 milioane euro).

Străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu va face legătura între Vitan şi Berceni. Lucrarea constă în lărgirea Bd. N. Grigorescu la trei benzi pe sens, realizarea unui scuar median de 7-12 metri şi lărgirea trotuarelor la 5 metri. La intersecţia bulevardului Nicolae Grigorescu cu Splai Dudescu va fi construit un pasaj suprateran peste râul Dâmboviţa. Pasajul va avea câte două benzi pe sens şi un scuar median de 12 metri. În lateralele acestui pasaj vor fi construite la nivelul solului două poduri cu câte trei benzi pe sens.

3. Străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus – 30 milioane lei

Probabil cea mai controversată şi contestată lucrare a Primăriei Capitalei, Străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus are alocat pentru acest an un buget de 30 milioane lei. Primul tronson al acestei lucrări cuprins între Piaţa Victoriei şi strada Vasile Pârvan ar trebui finalizat în acest an. Cu o lungime de 1.750 de metri, acest tronson a costat municipalitatea peste 67 de milioane de euro, dintre care 38 milioane lucrările propriu-zise, iar 29 de milioane de euro exproprierile.

La mijlocul lunii trecute, Tribunalul Bucureşti a declarat Hotărârea de Consiliu General al Municipiului Bucureşti, prin care proiectul Străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus este declarat de utilitate publică, drept ilegală. “Prin urmare tot ce s-a intamplat în proiectul Buzeşti-Berzei a fost ilegal”, au declarat atunci cei de la Asociaţia Salvaţi Bucureştiul, făcând referire la exproprieri şi la clădirile care au fost demolate pe traseul acestei lucrări.. De cealaltă parte, reprezentanţii Primăriei au spus că vor face recurs.

Diametrala Nord-Sud sau Străpungerea Buzeşti-Berzei-Uranus va face legătura între Piaţa Victoriei şi Palatul Parlamentului. Potrivit primarului general, când va fi terminat, noul bulevard va permite traversarea Capitalei de la nord la sud în 15-20 de minute.

4. Pasajul Pipera şi Prelungirea Ghencea-Domneşti – câte 20 milioane lei

Pasajul denivelat Pipera ar trebui finalizat în luna octombrie a acestui an, conform ultimei estimări a primarului general, Sorin Oprescu. Proiectul, început în 2010, are un cost de 143,7 milioane lei (34 milioane euro), iar în acest an, lucrarea va beneficia de un buget de 20 milioane lei.

Proiectul vizează lărgirea la şase benzi a Șoselei Pipera între Calea Floreasca şi calea ferată Bucureşti – Constanţa şi construcţia unui pasaj suprateran peste Barbu Văcărescu şi Calea Floreasca. Urcarea pe pasaj se va face din dreptul Petrom, aflata în apropierea staţiei de metrou Aurel Vlaicu, iar coborârea în dreptul Direcţiei de permise a Poliţiei Capitalei.
Lungimea totală a lucrării este de 1520 de metri.

Bugetul pentru lucrarea Prelungirea Ghencea – Domneşti a crescut de 200 de ori comparativ cu varianta de buget propusă de primarul Sorin Oprescu. Astfel, în proiectul de buget propus de edilul-şef această lucrarea avea pentru acest un buget de 100.000 lei. Consilierii generali PDL, PRM şi PNG au propus însă un amendament care prevedea pentru aceeaşi lucrare un buget de 20 de milioane lei, şi cum cele trei grupări politice reprezintă majoritatea din consiliu, amendamentul a fost votat şi face parte integrantă din bugetul Primăriei Capitalei pentru acest an.

Primarul general susţine însă ca majorarea semnificativă a bugetului pentru acest proiect se datorează intereselor personale ale unui consilier general PDL. Mai exact, Ioan Popa, care deţine o casă în Domneşti (menţionată şi în declaraţia sa de avere) ar beneficia direct de construirea unui pod în zonă.

Mai mult, Sorin Oprescu a spus că proiectul pentru realizarea „pasajului denivelat Bulevardul Ghencea-Domneşti are un contract de execuţie neînceput şi expirat, iar jumătate din această lucrare nu este pe teritoriul Bucureştiului, ci pe teritoriul sectorului agricol Ilfov, ceea ce face ilegala utilizarea banului public din bugetul Bucureştiului”.

5. Bulevardul Aerogării şi pasajul Muncii – câte 15 milioane lei

Reabilitarea sistemului rutier şi a liniei de tramvai de pe Bulevardul Aerogării are ca termen de finalizare începutul anului viitor. În acest an, lucrarea va beneficia de un buget de 15 milioane (3,6 milioane euro). După finalizarea lucrărilor, pe această arteră mijloacele de transport în comun vor beneficia de o linie specială. Astfel, pe linia de tramvai vor circula şi autobuzele, iar circulaţia pentru autovehicule va fi limitată la două benzi pe sens, nemaiexistând posibilitatea de a folosi şi liniile de tramvai. la capătul liniei de tramvai 5 din Băneasa va fi construită şi o parcare de tip park&ride pentru navetişti cu 400 de locuri.

De asemenea, în acest an va fi consolidat şi Pasajul suprateran Băneasa peste CF Bucureşti -Constanţa, pentru acest proiect fiind alocat un buget suplimentar estimat la 12 milioane euro.

Lucrările de reabilitare a Pasajului Muncii au început pe 7 decembrie 2010 şi urmează a fi încheiate în 2012. Potrivit proiectului, pasajul va fi hidroizolat, vor fi refăcute liniile de tramvai, carosabilul, reţeaua de contact, dar şi peroanele de tramvai. De asemenea, bretelele vor fi supralărgite la 2 sau 3 benzi pe sens, în funcţie de segment, trotuarele vor fi refăcute, iar în interior pasajul va fi reabilitat cu materiale estetice şi fonoabsorbante. Costul lucrării este de 9,7 milioane de euro.

Cookies