Prima zi din al II-lea an de mandat de primar al lui Nicușor Dan. Cum înclină balanța realizări – nerealizări în 2021

01 nov. 2021
282 Afișari
Prima zi din al II-lea an de mandat de primar al lui Nicușor Dan. Cum înclină balanța realizări - nerealizări în 2021
Prima zi din al II-lea an de mandat de primar al lui Nicușor Dan. Cum înclină balanța realizări - nerealizări în 2021

Nicușor Dan și-a început astăzi, 1 noiembrie, al doilea an de mandat la Primăria Capitalei început anul trecut cu o promisiune majoră, transformarea Capitalei în „Noul București”. Prima zi de mandat din al doilea an îl găsește pe Nicușor Dan în situația de a rezolva problema subvenționării facturilor la energia termică, dar și cea a asigurării încălzirii pentru toți bucureștenii.

În urmă cu an, Nicușor Dan depunea jurământul și intra oficial în posesia mandatului de primar general al Bucureștiului, cu un mesaj reținut. Prima sa preocupare era cea de a „stabiliza” orașul, în condițiile în care prelua o primărie cu 3 milioane de lei în cont și cu datorii de 3 miliarde de lei. La alegerile locale din 27 septembrie 2020, Nicușor Dan câștiga primăria generală ca independent, susținut de o coaliție de dreapta. El a obținut 282.631 voturi (42,81%), în timp ce Gabriela Firea părăsea primăria cu 250.690 de voturi (37,97%).

Primele trei obiective ale lui Nicușor Dan, pe care, de altfel, și le-a atins au fost: „stabilizarea” oraşului prin deblocarea conturilor Primăriei Capitalei, soluţionarea ”chestiunilor de fundament” prin suspendarea Planurilor Urbanistice de Sector, care duceau la betonarea a sute de hectare de spațiu verde, și desființarea companiilor municipale.

Restul problemelor de care se lovesc bucureștenii zilnic: înlocuirea rețelei de termoficare și asigurarea căldurii în iarna 2021-2022, reducerea poluării din Capitală, transportul public ecologic, reducerea traficului rutier, crearea de piste de biciclete și construcția marilor lucrări de infrastructură au rămas încă fără soluții majore.

Realizare. Deblocarea conturilor Primăriei Capitalei

Nicușor Dan a reușit să deblocheze conturile instituției în primăvară și abia atunci a putut debloca și investițiile în infrastructură. Primarul spune că acum situația financiară a instituției este stabilă.

Azi avem o situație financiară stabilă, nu avem conturi blocate, am deblocat creditele pentru investiții și suntem credibili pe piață. Cum am făcut asta, am restructurat cheltuielile PMB si ale subordonatele. De exemplu, la capitolul bugetar bunuri si servicii, pe primele 7 luni ale anului, am făcut o economie de 250 milioane lei, am reclădit relația cu furnizorii, am avut zeci de discuții, pentru că ne transmiteau ca nu mai cred pe nimeni”, spunea primarul Nicușor Dan, la propriul bilanț făcut la 10 luni.

Realizare/nerealizare. Termoficarea: un pic mai bine ca iarna trecută, un pic mai rău la km de conducte înlocuite

În ceea ce privește modernizarea rețelei de termoficare, primarul Nicușor Dan promitea că în 2021 se vor reabilita 53 de km de rețea termică primară, cu bani de la bugetul local, urmând ca banii europeni să fie folosiți cel mai probabil de anul viitor. Până în noiembrie, 15 km din 53 promiși au fost reabilitați.

De la începutul anului până la jumătatea lunii august, Compania Municipală Termoenergetica, operatorul rețelei de termoficare, a modernizat doar puțin peste 7 kilometri de rețea primară și aproximativ 23 de kilometri de rețea secundară. În paralel, Compania Municipală Energetica Servicii a mai modernizat aproximativ 7 km de magistrală.

”Facem pași importanți pentru ca bucureștenii să aibă iarna viitoare garanția unor condiții decente în locuințe. Am început deja lucrările de reparații la 15 kilometri de conductă din totalul de 53 prevăzuți în acest an, pentru alți 40 de kilometri demarăm licitațiile și vom atrage fonduri europene pentru lucrări în acest domeniu”, spunea edilul.

Realizare: 14 companii municipale închise din 20. Patru rămân în mandatul lui Nicușor Dan

O altă realizare prezentată de Nicușor Dan este definitivarea procedurilor administrative pentru a închide 14 din 16 companii municipale. 150 milioane lei pe an erau doar cheltuielile salariale. Din cele 20 de companii, înființate de Gabriela Firea, Nicușor Dan a păstrat în mandatul său STB, Termoenergetica, Energetica și Trustul de Clădiri Metropolitane.

„Vreau să vă spun că a închide aceste companii nu a fost o simplă operaţiune administrativă, un vot în Consiliul General, au fost dificultăţi tehnice serioase, vreau să vă spun numai câteva dintre ele. De exemplu, toate dirigenţiile de şantier erau la Compania de Dezvoltare Durabilă. N-am putut să închidem această companie înainte să transferăm dirigenţia către alte companii, pentru că altfel nu am fi putut să lucrăm în continuare.”, a declarat în urmă cu câteva luni, Nicușor Dan.

Realizare: Suspendarea PUZ-urilor de sector

Suspendarea Planurilor Urbanistice Zonale este considerată de Nicușor Dan una dintre cele mai importante decizii. Susținut de majoritatea USR și PNL din Consiliul General, Nicușor Dan a reușit să blocheze pentru un an PUZ-urile pentru sectoarele 2, 3, 4, 5 și 6.

„Bucureștenii stau de ani buni în trafic din cauza acestui tip de urbanism, cartiere întregi nu au școli din aceeași cauză, sunt zeci de mii de oameni care și-au pus toată agoniseala de-o viață într-o casă și s-au trezit cu un bloc la fereastră”, spunea Nicușor Dan în ședința CGMB în care a obținut „victoria” împotriva PUZ-urilor.

Alte 23 de PUZ-uri individuale sunt blocate la Primăria Capitalei pentru a fi analizate de Comisia Tehnică de Urbanism, după cum anunța la precedenta ședință a CGMB Nicușor Dan.

Nerealizare: Situația marilor proiecte de infrastructură: unul finalizat

Referitor la marile proiecte de infrastructură, care depindeau de conturile blocate ale primăriei, edilul spunea că lucrările se vor finaliza anul acesta și anul viitor. ”Transferăm investițiile mici și mediii către Primăriile de sectoare, PMB se ocupă de lucrările mari de infrastructură pe care bucureștenii le asteaptă”, anunța Nicușor Dan.

Situația lucrărilor:

  • Staţia de epurare de la Glina, cea mai mare investiţie a Primăriei, finanţată din fonduri europene, va fi finalizată în 2022.
  • Lucrările la unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din București, pasajul din rondul de la Doamna Ghica, au fost reluate în iulie 2021. Primarul Capitalei spune sunt bani pentru ca lucrarea să fie gata la finalul anului viitor. Constructorul, pe de altă parte, dă asigurări că din toamnă se va circula mai bine în zonă, deoarece vor fi din nou două benzi de circulaţie pe sens, adică se va reveni la situația de dinainte de deschiderea şantierului.
  • Prelungirea Ghencea, lucrările au început cu extinderea la 4 benzi până la Valea Oltului. În acestă iarnă urmează să se încheie mai multe exproprieri pentru a fi demolate construcții. Blocul social din Ghencea, lucrările au început.
  • Parcarea supraterană din Pantelimon, începută în mandatul primarului Firea, va fi finalizată în 11 noiembrie
  • Recepţia lucrărilor din Cartierul Henri Coandă, jumătatea dinspre Bucureşti, va fi făcută în cursul lunii octombrie, după cum anunța Nicușor Dan.
  • Continuă lucrările la fostul sediu al Primăriei Sectorului 5 din Bulevardul Elisabeta, îl vom finaliza în 2022 şi din acel moment se vor muta din instituţiile subordonate, care plătesc în momentul ăsta chirii nerealiste peste tot prin Bucureşti.

Nerealizare: Transport public ecologic. Primele autobuze electrice și tramvaie, abia de anul viitor

„E perfect posibil ca Bucureștiul să scape de aglomerația sufocantă de pe șosele și să aibă, într-un mandat de patru ani, un transport public eficient și un trafic fluid”, spunea primarul Capitalei, Nicușor Dan, în programul său electoral.

Bucureștenii mai au de așteptat un transport modern în Capitală. Primele din cele 100 de autobuze electrice vor fi văzute în București la finalul anului 2022. În privința tramvaielor, Nicușor Dan spune că a semnat achiziția pentru cele 100 de tramvaie, primul tramvai urmând să vină în vara anului 2022, vara anului viitor.

Realizare: Preț unitar la biletele STB-Metrorex

O realizare a primarului general este doar tarifarea orară și bilete comune STB-Metrorex. În acest moment, biletele la transportul public de suprafaţă permit ca în 90 de minute să poţi schimba oricâte mijloace de transport în comun. Au fost introduse în 2021, tarife comune cu Metrorexul şi avem şi bilete şi abonamente comune pentru STB şi Metrorex, cum este abonamentul anual STB plus Metrorex, 1.200 de lei pe an, 100 de lei pe lună, pentru a circula nelimitat cu transportul public de suprafaţă şi cu metroul.

Nerealizare: Reducerea poluării din Capitală

În privința aerului poluat din Capitală, primarul spune că a oprit avizele generale de defrișare și toaletare date la începutul anului și în baza cărora ADP-urilor mutilau sute de arbori.

Însă, niciunul dintre punctele din programul său privind combaterea activă a poluării nu au fost atinse: introducerea unui program eficient de spălare periodică a străzilor, obligativitatea eliminării dispersiei prafului și pulberilor provenite din activitățile de construcții și demolări, prin procedee precum udarea, lărgirea rețelei de senzori și de stații de monitorizare a aerului.

Potrivit promisiunii rămase nerealizate, senzorii urmau să fie poziționați corect (actualmente 6 dintre cele 8 stații sunt poziționate în pădure sau în apropierea unor zone verzi, oferind o imagine deformată a realității de mediu din București), iar datele vor fi comunicate transparent publicului bucureștean și Agenției Europene de Mediu.

Nerealizare: Reducerea traficului rutier

Edilul a promis o revoluție în materie de mobilitate urbană, cu patru direcții pentru rezolvarea problemelor din trafic: metrou de suprafață, 15 mari parcări în sistem park&ride, extinderea și ecologizarea rețelei de transport STB și semaforizarea inteligentă. Nicușor Dan mai spunea, la preluarea mandatului, că un sistem complet de management al traficului, care să includă semaforizare inteligentă şi corelaţii cu transportul public, ar putea fi realizat în decurs de doi ani.

Deocamdată, „revoluția în trafic” nu a avut loc. Metroul de suprafață, o investiție prin PNRR, mai așteaptă. Parcări park&ride sunt doar două, una la Străulești, finalizată, și cea de la Cora Pantelimon, aproape gata, va fi dată în folosință pe 11 noiembrie. Semafoare noi au fost instalate doar în cinci intersecții, iar o licitație organizată de Administrația Străzilor București este în curs.

Nerealizare: Parcurile municipalității, în mizerie, față de cele de sectoare

De la preluarea mandatului de primar general, Nicușor Dan a decis să taie toate finanțările care se duceau spre compania care asigura întreținerea parcurilor din București. Din lipsă de bani și pentru că ALPAB nu a mai făcut comenzi, spațiile verzi din Capitală au fost lăsate neîngrijite. Abia în octombrie 2021 s-a realizat prima investiție demarată prin reabilitarea podului mare din Parcul Cișmigiu, dar și crearea Administrației Parcul Natural Văcărești, prin preluarea la PMB a parcului de la Ministerul Mediului a parcului.

„Este un test pentru ALPAB. În funcţie de ce vor face săptămânile astea, vom decide dacă în viitor, după ce Compania Parcuri se închide, o să continuăm cu ALPAB, prin muncitori angajaţi sau dacă o să externalizăm”, a spus Nicușor Dan, într-o declaraţie acordată presei în Parcul Cișmigiu.

Cookies