Povestea Aeroportului Otopeni. Știați că aici a fost o bază militară a germanilor în al Doilea Război Mondial?

01 feb. 2022
3621 Afișari
Povestea Aeroportului Otopeni. Știați că aici a fost o bază militară a germanilor în al Doilea Război Mondial?
Povestea Aeroportului Otopeni. Știați că aici a fost o bază militară a germanilor în al Doilea Război Mondial? Sursa foto: Flysspedition

La marginea Bucureștiului se află cel mai mare și cel mai important aeroport din întreaga țară. Este vorba despre Aeroportul Otopeni, care are în spate o istorie bogată: de la bază militară a Germaniei naziste la loc de prânz diplomatic pentru președintele SUA, Richard Nixon și soții Ceaușescu. Astfel, vă invităm să aflați povestea Aeroportului Otopeni și de ce a apărut acesta.

Aflat în imediata vecinătate a „bătrânului” Aeroport Băneasa, Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni a fost amenajat pe o zonă cu trecut aeronautic, ce-i drept, de natură militară. Astfel, începând cu anul 1940, aici a fost amenajată o bază militară a Germaniei naziste. Raționamentul din spatele acestei baze era simplu – România era una dintre țările apropiate de frontul cu Uniunea Sovietică și aici se aflau cele mai importante resurse de combustibil din Europa pentru nemți, astfel că o bază militară în apropierea Capitalei era cel puțin necesară.

Din 1944, cu ocazia „întoarcerii armelor” împotriva Germaniei naziste, baza militară alcătuită dintr-o pistă de 1.200 de metri și clădirile anexe a fost utilizată de aviația militară a României.

Povestea Aeroportului Otopeni. Președintele Nixon, printre primii pasageri

Până în anul 1965, toate zborurile comerciale, fie ele internaționale sau interne, aterizau la Aeroportul Băneasa. Creșterea zborurilor în popularitate precum și a frecvenței acestora a dus la necesitatea construirii unui nou aeroport – mai mare, adaptat noilor vremuri. Prin urmare, în 1965 încep lucrările de modernizare a fostei baze aeriene și transformarea acesteia în Aeroportul Internațional București-Otopeni.

La acea vreme, pista aeroportului a fost modernizată și extinsă la 3.500 de metri, fiind mai lungă decât cea a aeroportului Paris-Orly, care era cel mai mare aeroport al capitalei franceze până la inaugurarea aeroportului Charles de Gaulle în 1974. De asemenea, a fost modernizată centrala electrică a aeroportului și s-a construit o aerogară destinată pasagerilor. O a doua pistă, tot de 3.500 de metri a fost construită cu ocazia modernizărilor din 1986.

Pentru o scurtă perioadă de timp a fost folosită aerogara mărfurilor pentru îmbarcarea pasagerilor, în anul 1969. Tot în 1969 aici aterizează președintele SUA, Richard Nixon, care a „inaugurat” practic Salonul Oficial cu ocazia vizitei sale din data de 2 august. Acesta a fost întâmpinat de soții Ceaușescu, iar masa diplomatică a acestora a avut loc chiar în incinta aeroportului, în foaierul pentru celebrități.

Aerogara pasagerilor avea să fie inaugurată un an mai târziu, pe 13 aprilie 1970. Aceasta avea o capacitate de prelucrare de 1,2 milioane de călători în fiecare an.

Ultimele modificări majore înainte de Revoluție au avut loc în 1986-1987, când a fost implementat un sistem nou de balizaj, iar capacitatea de prelucrare a ajuns la 35 de aeronave în fiecare oră.

Valul de modernizări de după ’90

Înlăturarea regimului comunist a însemnat deschiderea granițelor, adică un număr mai mare de zboruri. Prin urmare, în anul 1991 a început un program de anvergură de investiții, denumit „Dezvoltarea și Modernizarea Aeroportului Internațional București-Otopeni‟, realizat prin parteneriat româno-italian. Doi ani mai târziu, Aeroportul Otopeni a devenit membru cu drepturi depline al Airport Council International (ACI). De asemenea, tot în anul 1993 este inaugurat terminalul „Plecări Internaționale”, capabil să prelucreze 1.200 de pasageri pe oră de vârf. Sala de îmbarcare a terminalului este prevăzută cu 5 avio-punți pentru ca pasagerii să ajungă de aici direct în aeronave.

Totuși, fluxul pentru „Sosiri Internaționale” este inaugurat abia șapte ani mai târziu, în noiembrie 2000, în urma reamenajării și reorganizării aerogării vechi a aeroportului.

Anul 2004 aduce aniversarea de 35 de ani de zboruri civile, motiv pentru care Aeroportul Otopeni este încununat cu numele pionierului aviației Henri Coandă, pentru ca sculptura sa să fie dezvelită în iarna anului 2006.

Lucrările de modernizare din anul 2012 au dus la dublarea capacității de procesare a aeroportului, fiind deschis un nou terminal pentru plecări.

Curiozități legate de Aeroportul Otopeni

Printre curiozitățile pe care le ascunde Aeroportul Otopeni trebuie menționată înainte de toate biserica din terminalul plecări. Este vorba despre o capelă ortodoxă, singura capelă amenajată într-un aeroport din sut-estul Europei. De asemenea, aici este amenajată permanent o expoziție permanentă între terminalul sosiri și cel de plecări, tematica acesteia fiind arta românească.

Cei mai mulți pasageri s-au înregistrat în anul 2018: 13.824.830 de sosiri și plecări, un număr mai mare decât capacitatea prevăzută de 12 milioane. De asemenea, cea mai aglomerată zi pe aeroport a fost cea a finalei Europa League dintre Atletico Madrid și Athletic Bilbao de la București din 2012. Atunci, o aeronavă a aterizat la aproape fiecare 4 minute.

Cookies