Povestea Aeroportului Băneasa. Știați că este al patrulea cel mai vechi aeroport din lume?

14 iul. 2022
45861 Afișari
Povestea Aeroportului Băneasa. Știați că este al patrulea cel mai vechi aeroport din lume?
Aeroportul "Aurel Vlaicu" Băneasca | Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

La mică distanță de Parcul Regele Mihai I, în drum spre ieșirea din București, se află unul dintre cele mai vechi aeroporturi din lume, un loc unde s-a scris istorie în lumea aviației – este vorba despre Aeroportul Băneasa, primul aeroport din Capitală.

Mic (în comparație cu Aeroportul Otopeni) și elegant, în formă de elice de avion și aproape de Parcul Regele Mihai I, unul dintre cele mai mari din Capitală, se află Aeroportul Băneasa, locul unde acum mai bine de un secol se scriau unele dintre primele pagini din istoria aviației.

Povestea aeroportului pornește la începutul secolului al XX-lea, prima atestare documentară venind din presa vremii. La 7 iunie 1910, pe „câmpul de la Băneasa” a avut loc mitingul aviatic în cadrul căruia pionierul aviației Aurel Vlaicu și-a prezentat ultimele evoluții și modificări aduse avionului său. Totuși, cel mai vechi zbor demonstrativ a avut loc aici cu aproape un an înainte, pe 18 octombrie 1909, fiind realizat de legendarul aviator Louis Blériot, celebru pentru zborul peste Canalul Mânecii efectuat în același an. La acea vreme, pe locul actualului aeroport se afla un hipodrom privat. Dacă însă acest teren era recunoscut ca aerodrom la vremea acestui zbor, atunci Bucureștiul se putea mândri cu primul aerodrom din lume.

Povestea Aeroportului Băneasa. Începuturile

Începuturile Aeroportului Băneasa se leagă de numele prințului George Valentin Bibescu, președintele Ligii Aeriene Române, care a înființat aici prima școală de zbor din țară. Prințul înființase pe moșia surorii sale întâi Aeroportul Băneasa Vest, care se afla pe partea de vest a șoselei București-Ploiești, pentru ca mai apoi să realizeze Aeroportul Băneasa, la nord de actuala locație a aeroportului. Acesta era dotat cu o pistă de decolare-aterizare înierbată, pistă care a fost până nu demult pista de rezervă și siguranță a actualului Aeroport Băneasa.

După 1912 aerodromul este denumit oficial și este recunoscut ca aeroport, activitățile aeronautice de aici fiind extinse ca urmare. Spre exemplu, școala de pilotaj pentru aviația civilă va fi extinsă și va apărea și una militară și se înființează Clubul Regal Aerian din România.

Aici a fost înființat „strămoșul” Air France

De-a lungul timpului, datorită evoluțiilor continue și susținute dar și pentru că România reprezenta un pol important în ceea ce privea lumea aviației de acum un secol, la București se înființează Compania de Navigație Aeriană Franco-Română (Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aerienne), companie cu capital românesc și echipament tehnic din Franța. Aceasta a fost prima companie de transport aerian din lume, realizând atât zboruri de pasageri și poștă, cât și de marfă.

De asemenea, Aeroportul Băneasa a făcut parte și din prima linie aeriană intercontinentală între Europa şi Asia pe ruta Paris – Strasbourg – Praga – Viena – Bucureşti (Băneasa) – Constantinopol. Mai mult, Compania de Navigație Aeriană Franco-Română este prima companie care a realizat un zbor internațional de noapte cu pasageri, în 1923, între Belgrad și București.

Compania de Navigație Aeriană Franco-Română s-a desființat un deceniu mai târziu, în 1933, cele două părți formând viitoarele companii aeriene naționale ale României, respectiv Franței – Air France și Tarom. Atelierele CNAFR unde se produceau reparații, piese de schimb și componente de bază au fost transformate în întreprinderea de avioane București – actuala ROMAERO.

Ridicarea aeroportului în formă de elice din ziua de azi

În 1930 au fost semnate convenții cu Polonia și Cehoslovacia pentru ca aeroportul Băneasa să fie transformat în aeroport internațional. Aici a fost construită prima pistă betonată din România, în anul 1942.

Aeroportul pe care îl vedem în prezent, clădirea în formă de elice, cunoscută pentru frumusețea sa, a fost ridicată între anii 1948 și 1952 de  un grup de arhitecți format din Mircea și Cleopatra Alifanti, Ascanio Damian (care ar fi propus ferestrele cu formă alungită ca omagiu pasiunii sale pentru rugby), N.Bădescu, Teddy Iconomu, Pompiliu Macovei și Al. Șerbescu.

Aeroportul Băneasa se redeschide la primăvară. Cel de la Otopeni va intra și el în reabilitări

 

Până în 1969, când a fost inaugurat Aeroportul Otopeni, Aeroportul Băneasa a fost singurul aeroport internațional din România și singurul din București. Aeroportul a fost transformat încet-încet în aeroport exclusiv pentru curse interne, pierzându-și din importanța pe plan internațional.

Terenul aeroportului Băneasa poate fi retrocedat dacă i se schimbă destinația: Familia Bibescu a prevăzut această condiție în actul de donație din 1923 - B1TV.ro

După anii ’90, aeroportul a fost „vânat” de dezvoltatorii imobiliari pentru terenul extrem de valoros pe care este amplasat. În ciuda presiunilor, aeroportul a rezistat și a fost declarat monument istoric în anul 2011.

10 ani și 66 de milioane de lei mai târziu, Aeroportul Băneasa a revenit în activitate

După ce a fost închis timp de un deceniu pentru a fi reabilitat și modernizat, Aeroportul Băneasa a fost repus în funcțiune pentru curse private și charter, fiind practic un „city airport”. Cea mai populară și cunoscută sală din Aeroportul Băneasa este Rotonda. La inaugurare, podeaua Rotondei era realizată din mozaic venețian, care din păcate nu a rezistat timpului și lipsei îngrijirii.

Aeroportul Internațional București Băneasa

 

Cookies