ARHIVA B365

Un nou proiect de lege ar putea duce la scumpirea polițelor RCA

Conform acestui proiect, experţii şi evaluatorii tehnici auto ar putea evalua toate vehiculele avariate, în vederea stabilirii soluţiilor tehnice pentru repararea lor şi acordarea despăgubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativă (CASCO). Potrivit celor două asociaţii profesionale, proiectul de lege încalcă principiul libertăţii contractuale şi prevederile Codului Civil în vigoare, impunând efectuarea constatării daunelor numai de către experţi tehnici auto membri ai Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR).

Proiectul a fost înregistrat la Senat pentru dezbatere publică în data de 10 aprilie, iar în data de 9 mai a primit avizul Consiliului Legislativ. „În acest context, UNSAR şi UNSICAR au transmis poziţia oficială a celor două entităţi reprezentând piaţa românească de asigurări către Senatul României, expunând motivele pentru care proiectul de lege menţionat încalcă legislaţia în vigoare şi are, totodată, un impact social semnificativ”, se arată într-un comunicat de presă comun al UNSAR şi UNSICAR remis Mediafax.

Cele două asociaţii profesionale spun că efectul principal al adoptării proiectului de lege va fi majorarea primelor de asigurare ca rezultat al creşterii costurilor aferente regularizării daunelor auto. „Clienţii companiilor de asigurări vor trebui să înţeleagă faptul că primele de asigurare auto vor creşte semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice şi a altor costuri legate de activitatea de evaluare. Totodată, introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului de soluţionare a daunelor pe segmentul auto”, se mai spune în comunicat.

Mai mult, dacă proiectul de lege ar fi votat şi ar intra în vigoare, asiguratul ar ajunge să fie discriminat prin comparaţie cu ceilalţi cetăţeni ai Spaţiului Economic European. „Astfel, acesta ar avea o procedură mult mai complicată de urmat în cazul în care ar fi implicat într-un accident în afara ţării. Ar trebui să se adreseze nu numai reprezentantului de despăgubiri al asigurătorului RCA ce urmează să suporte despăgubirea, ci şi unui membru al CEETAR”, se mai spune în comunicat.

Potrivit proiectului de lege, soluţia stabilită de evaluatorul CEETAR poate fi acceptată de către părţi prin semnare, sau poate fi contestată doar în instanţă, ceea ce îi conferă evaluatorului drepturi depline şi intangibile, determinând pentru părţile care înţeleg să o conteste costuri substanţiale pentru soluţionarea litigiului în instanţă. De asemenea, intrarea în vigoare a unui asemenea proiect ar însemna şi monopolizarea unei componente importante a activităţii de asigurări, respectiv a activităţii de regularizare de daune, aceasta fiind făcută de către un organism privat care nu se află sub controlul Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Propunerea legislativă intră în conflict cu reglementările speciale privind activitatea Registrului Auto Român, conform acestei propuneri experţii CEETAR dobândind dreptul de a stabili dacă, după o daună, vehiculul poate fi introdus în trafic cu sau fără o nouă viză ITP.

„Considerăm, aşadar, că funcţionarea sistemului de asigurări din România este periclitată de acest proiect de lege nefundamentat. Dovadă a faptului că sistemul de acordare a despăgubirilor pe segmentul auto funcţionează în forma actuală o reprezintă daunele de 435,75 milioane de euro plătite de asigurători în 2013 pe segmentul RCA şi cele de 398,75 milioane de euro plătite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezintă aproximativ 90% dintre daunele plătite pe asigurări generale în 2013”, se mai arată în comunicat.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a fost înfiinţată în 1994 şi deţine o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări. Activitatea asociaţiei are drept obiectiv reprezentarea, gestionarea şi apărarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor săi în faţa organismelor, organizaţiilor publice sau private, atât în România, cât şi în străinătate. UNSICAR a fost înfiinţată în anul 2000, la iniţiativa a 12 societăţi de intermediere şi consultanţă în asigurări. În prezent, cei 95 de membri ai uniunii au o pondere de circa 80% în totalul primelor intermediate.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button