Podul Grant, unul dintre simbolurile Bucureștiului, are o poveste veche de aproape 200 de ani. O poveste cu un scoțian venit la București în 1837 și îndrăgostit de o tânără din neamul Goleștilor, luptători în Revoluția de la 1848.
Effingham Grant este numele lui, de la el vine și numele podului. Cum de? După ce i-a falimentat afacerea, scoțianul a fost nevoit să vândă statului o parte din terenurile pe care le moștenise de la boierii Golești, rudele soției. Și aici avea să se ridice podul peste calea ferată.
Imaginea de mai sus, colorizată cu ajutorul AI, este o imagine cu Podul Grant de acum exact 30 de ani, în 1993.
În original, fotografia, păstrată în arhivele Agerpres, este alb-negru și arată astfel:
Podul Grant pe care îl știm noi astăzi nu prea are legătură cu structura inițială, inaugurată în 1909. Podul de atunci aveapatru tabliere metalice din oțel, cu deschiderea de 42 m, cu grinzi cu zăbrele calea jos, de tip Schwedler, care au fost recuperate de la podul peste râul Putna Seacă, de pe linia Buzău-Mărășești, când acestea au fost înlocuite cu altele din oțel mai trainic.
Ulterior, când au fost construite cele două linii de cale ferată de acces în depoul București Călători, podul Grant a fost lungit cu două deschideri de câte 10 m, din grinzi metalice înglobate în beton.
Mai apoi, în anul 1929, „Atelierele Centrale de Poduri” – întreprinderea proprie a Companiei de Căi Ferate din România, specializată în uzinarea și montajul podurilor de cale ferată – a executat lucrări de consolidare a Podului Grant.
Podul Grant, așa cum îl străbate azi, a fost finalizat în 1982 și reabilitat în urmă cu 15 ani.
Acum, Podul Grant este în reparații capitale.
La mijlocul acestei luni – mai exact, pe 15 octombrie 2023 – Podul Grant se închide complet, și așa va rămâne până în martie 2024, pe sensul dinspre Crângași către strada Turda. Vreme de aproape 6 luni, circulația rutieră va fi permisă doar pe sensul deja reparat, care este Turda – Crângași.
În luna august 2023, Primăria capitalei a reluat lucrările de reabilitare şi consolidare a Podului Grant, întrerupte în anul 2020 din cauza lipsei de bani (sau, cum a spus Nicușor Dan, din cauza „situației financiare dezastruoase”).
Mai întâi, s-a lucrat la bretelele de acces pe pod, iar în octombrie încep cele la structura de rezistență. Din acel moment, după cum a anunțat primarul general, tramvaiul 41 va circula pe porțiunea Crângași – Turda pe o singură linie, cu sistem de macaz, până la finalizarea lucrărilor care țin de calea de rulare.
Șoferii vor ocoli pe Calea Giulești și pe Pasajul Basarab.
Îți recomandăm să citești și: