Noi reguli de parcare în București, propuse în Planul de Mobilitate. CARE VOR FI TARIFELE

de:
14 ian. 2016
2 Afișari
Noi reguli de parcare în București, propuse în Planul de Mobilitate. CARE VOR FI TARIFELE

Parcările pe stradă din București reprezintă principala sursă a congestiilor de trafic din centrul orașului și degradează mediul pietonal până la limite inacceptabile, se precizează în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. 

Peste 90% dintre șoferii din București își parchează mașina gratuit la locul de destinație, iar mai bine de jumătate fac acest lucru pe domeniul public, la bordură sau pe trotuare. Iar Primăria Capitalei a încurajat acest lucru în ultimii ani prin lipsa unei strategii în domeniu. Sau mai exact prin lipsa unei strategii pentru eliberarea zonelor de la suprafață.

Se estimează că în București sunt aproximativ 205.000 locuri de parcare la bordură pe stradă, dar în același timp, există aproximativ 100.000 de mașini parcate ilegal. Cu toate acestea, rareori există repercusiuni pentru șoferii care ocupă abuziv spațiile publice.

În Planul de Mobilitate Urbană, experții contractați de Banca Europeană pentru Dezvoltare și Reconstrucție (BERD) propun o nouă strategie a parcărilor. 

Noile reguli de parcare în București

„Viziunea pe termen lung este crearea unui sistem unic de gestionare a parcărilor pentru toate parcările pe stradă din București, în toate sectoarele. Toate străzile vor beneficia de aceleași reglementări, pe baza unei singure surse. Operarea, managementul și aplicarea vor fi conduse de un singur operator”, se precizează în PMUD, 

Conform documentului, noile reglementări propuse sunt:
a. Spațiile de pe stradă ar trebui să fie rezervate numai pentru următoarele categorii:
 – Spații de parcare pentru persoane cu handicap 
 – Diplomați, lângă consulatele sau ambasadele de care aparțin
 – Vehicule de securitate sau pentru urgențe, adică ambulanțe și mașini de poliție
 – Spații rezervate pentru vehicule electrice, odată ce aceste vehicule devin populare în București.
 – Spații pentru taxi, în stațiile de taxiuri

b. Se recomandă ca parcarea cu plată pe stradă să fie funcțională în zilele săptămânii, de luni până vineri, de la ora 8.00 AM la 19.00 PM. Totuși, în zonele în care numărul de vizitatori este mare și după ora 19.00 PM, programul parcării plătite poate fi extins până la miezul nopții.

c. În zonele cu număr mare de vizitatori care au nevoie de servicii de parcare, se recomandă limitarea duratei de parcare a vizitatorilor. Acest lucru poate fi realizat fie prin introducerea de tarife diferențiate pe baza duratei de parcare, fie prin limitarea parcării la maximum 2 ore.

d. În toate spațiile de parcare cu plată, rezidenții de pe stradă ar trebui să fie exceptați de la plata tarifelor obișnuite aplicate vizitatorilor. Totuși, rezidenții ar putea plăti o taxă anuală fixă pentru acoperirea costurilor de operare.

e. Pe toate străzile incluse în reglementare, se recomandă rezervarea a cel puțin unei părți din stradă, în timpul zilelor lucrătoare, de la 17.00 PM până la 8.00 AM a zilei următoare. Cealaltă parte a străzii poate fi folosită de vizitatorii care plătesc tariful necesar până la 19.00 PM, sau de rezidenții care sunt exceptați de la plată. După 19.00 PM, vizitatorii vor putea parca gratuit pe partea care nu este rezervată pentru rezidenți.

f. Dacă cererea de parcare din partea rezidenților din timpul serii sau nopții, în anumite zone, este foarte mare, este posibilă limitarea parcării vizitatorilor după ora 17.00 PM doar pe o parte din stradă.

g. Rezidenții de pe stradă pot parca oriunde pe spațiul rezervat pentru rezidenți. Nu vor fi rezervate spații specifice individuale (în afara persoanelor cu handicap)”. 

Noi tarife de parcare

Pentru a descuraja parcarea cu durată mare în zonele cu cerere foarte mare, se propune creșterea tarifului de bază în aceste zone pentru fiecare jumătate de oră de parcare, conform urmărtorului tabel: 

Durată parcareTarif în Euro
1 oră1 euro
1,5 ore1,75 euro
2 ore2,75 euro
2,5 ore4 euro

De asemenea, Planul de Mobilitate propune ca în zonele cu cerere mare, durata maximă de parcare să fie restricționată la 2,5 ore, fără posibilitatea de a plăti tarife mai mari. Șoferii vor avea la dispoziție mai multe modalități de plată, inclusiv online. 

Citește și ANALIZA: Șoferii fac legea parcării, în Capitală. PROPUNERI:15 parcări subterane cu 8.827 locuri

Ce se întâmplă cu parcările rezidențiale

În ceea ce privește plata parcării de către rezidenți, PMUD propune ca anumiți rezidenți, numiți „eligibili” să fie exceptați de la plata tarifelor, în schimbul plății unei taxe anuale mici de înregistrare.

Rezidenții eligibili sunt rezidenții care întrunesc următoarele condiții:

a. Posesorul vehiculului locuiește oficial în apartamentul de pe strada respectivă, plătește toate facturile de utilități asociate cu apartamentul și plătește taxele municipale relevante.
b. Vehiculul utilizat de către rezident este înregistrat oficial la poliție pe numele rezidentului
c. Fiecare apartament poate avea numai un rezident eligibil pe gospodărie. Astfel, dacă proprietarul oficial al apartamentului își închiriază apartamentul, numai chiriașul va fi rezidentul eligibil
d. Apartamentul nu deține nici un spațiu de parcare în afara străzii, fie sub clădire sau în interiorul curții clădirii. 

Se propune ca autocolantul care demonstrează dreptul de parcare gratuit pentru rezidenți să fie emis unui singur vehicul din gospodărie. Dacă o gospodărie deține mai mult de un vehicul, al doilea vehicul poate obține un autocolant rezidențial, dar contra plății unei sume semnificative anuale, iar al treilea vehicul NU ar trebui să fie eligibil pentru parcarea gratuită și ar trebui tratat în regim de vizitator.

Se recomandă ca cel puțin 1% din toate spațiile reglementate să fie rezervate pentru parcarea vehiculelor persoanelor cu handicap. Aceste spații ar trebui să fie amplasate în general lângă centrele majore de atracție, precum Primăria, birourile guvernamentale, magazinele principale, spitale, etc.

Cine nu respectă noile reglementări va fi amendat, iar dacă posesorul unui autoturism ce a încălcat regulamentul nu a plătit penalitățile la timp, atunci roțile autoturismului vor fi blocate până la asigurarea întregii plăți.

Ce spune conducerea Primăriei Capitalei

„Noua conducere a Primariei Capitalei va tine cont de elementele cuprinse in planul de mobilitate urbana, componentele acestuia reprezentand masuri prioritare pentru buna functionare a orasului. Astfel, componentele planului integrat de mobilitate urbana se vor regasi in activitatea administratiei locale in anul 2016”, au precizat reprezentanții Primăria Capitalei într-un răspuns remis B365.ro. 

Planul de Mobilitate Urbană pentru Regiunea București-Ilfov este un document strategic și a fost realizat de ROM Transport Engineering și Avensa Consulting, ambele alese în cadrul unei licitaţii realizate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).  

Cookies