ȘTIRI

Pistele de biciclişti din Capitală au fost abandonate. Primăria vrea să le mute pe carosabil

Pistele de biciclete s-au dovedit în ultimii ani total nefuncţionale, fiind blocate de maşini parcate, standuri de ziare, staţii de RATB, stâlpi sau panouri publicitare, iar câteva dintre piste au fost chiar desfiinţate de Poliţia Rutieră în urmă cu câteva luni. Contractul de întreţinere a pistelor a expirat la începutul acestui an, astfel încât pistele sunt, în acest moment, abandonate.În ciuda problemelor şi criticilor asupra faptului că pistele de biciclişti nu sunt utilizabile, Administraţia Străzilor a continuat să amenajeze pistele în acelaşi fel, sub avizul Brigăzii Rutiere a Municipiului Bucureşti. 

Astfel, în ciuda a nenumărate sesizări atât din partea Brigăzii Rutiere cât şi din partea organizaţiilor non-guvernamentale şi a bicicliştilor, multe dintre cele aproape 40 de piste, în care s-a investit peste 10 milioane de euro, nu respectă prevederile Codului Rutier şi pun în pericol siguranţa pietonilor şi a bicicliştilor. 

Contractele de întreţinere a celor 10 piste construite în 2008 a expirat, la începutul acestui an şi nu există intenţia de a le prelungi sau a realiza altele în viitorul apropiat. Astfel, majoritatea pistelor din Bucureşti nu mai sunt întreţinute în acest moment, potrivit reprezentanţilor Administraţiei Străzilor, iar în viitorul apropiat nu se prevede o îmbunătăţire a situaţiei.

Nu s-a mai investit niciun leu în piste pentru biciclişti. Deocamdată, priorităţile Bucureştiului sunt şoferii. În Bucureşti sunt peste 2 milioane de maşini, iar biciclişti avem sub 1%. Nu avem o cultură pentru bicicletă cum au nemţii, austriecii, belgienii a declarat Carmen Dincă, reprezentant al Administraţiei Străzilor, autoritatea însărcinată cu amenajarea şi administrarea pistelor de biciclete în Bucureşti.

 

Ca urmare a faptului că pistele de biciclete nu au mai fost întreţinute, vopseaua se scorojeşte de pe trotuar, dungile galbene ce delimitează pistele se dezlipeasc, iar în unele porţiuni trotuarul chiar s-a surpat. (Mai multe imagini în galeria FOTO)

Pentru starea actuală a pistelor de biciclete, Administraţia Străzilor acuză pe aproape toată lumea, de la Poliţia Rutieră şi primăriile de sector până la şoferii de RATB, mărimea străzilor şi „lipsa de civilizaţie” a bucureştenilor. 

 

(înregistrări preluate dintr-o ancheta amănunţită a Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a primelor 10 piste inaugurate, pe care o puteţi consulta aici

Temperamentul şoferilor români şi diametrul străzilor sunt principalele probleme în dezvoltarea infrastructurii aferente circulaţiei bicicletelor în Bucureşti, potrivit reprezentanţilor Administraţiei Străzilor, cei care au fost însărcinaţi cu amenajarea pistelor de biciclete în Capitală.  De asemenea, Administraţia Străzilor dă vina şi pe Poliţia Rutieră, pentru că nu aplică amenzi pentru a se asigura de faptul că pistele nu vor mai fi blocate de maşini parcate. „Poliţia Rutieră trebuie să dea amenzi la sânge celor care parchează pe piste. Implimentarea pistelor are legătură cu autoritatea Poliţiei Rutiere de a-şi face treaba şi de a da amenzi” declară Carmen Dincă, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Străzilor, pentru B365.ro. Contactaţi de B365.ro, reprezentanţii Poliţiei Rutiere au declarat că această atribuţie revine Poliţiei Locale încă de la începutul anului 2011. 

O altă problemă ce s-a pus de-a curmezişul dezvoltării pistelor de biciclete este lipsa de comunicare cu primăriile de sector. Acestea au eliberat autorizaţii pentru staţii de RATB, stâlpi, chioşcuri ce au fost plantate pe pistele de biciclete, potrivit reprezentanţilor Administraţiei străzilor.  

Şoferii de RATB sunt şi aşa foarte deranjaţi de motociclişti. Dacă mutăm şi bicicliştii pe carosabil o să iasă măcel, pentru că nici şoferii, nici bicicliştii şi nici motocicliştii nu se respectă în trafic” – Carmen Dincă, Administraţia Străzilor 

Administraţia Străzilor acuză chiar şi lipsa de civilizaţie a bucureştenilor pentru insuccesul de până acum al pistelor de biciclete. „E complicat să faci educaţie bucureştenilor, Bucureştiul fiind un oraş extrem de greu de gestionat din punct de vedere comportamental, fiind un amestec de provinciali veniţi din toate zonele ţării” a punctat reprezentantul Administraţiei Străzilor.

Piste închise

Sursa foto: Optar.ro

În luna aprilie a acestui an, pista de biciclete de pe bulevardul Dimitrie Cantemir din Capitală, pe zona cuprinsă între bd. Gheorghe Şincai şi bd. Mărăşeşti şi cea de pe Bulevardul Regina Elisabeta au fost desfinţate de către Administraţia Străzilor din cauza pericolelor la adresa siguranţei bicicliştilor pe care le constituiau obstacolelor de pe traseu. Deşi închiderea acestor tronsoane urma să fie doar una temporară, Administraţia Străzilor nu a mai efectuat reabilitarea şi îndepărtarea obstacolelor, aşa că acestea au rămas abandonate.

“Tronsoanele nu pot fi refăcute, în opinia noastră. Orice alt proiect presupune piste noi, adică noi proiecte şi avize. Nu avem cunoştinţă să se fi lucrat la tronsoanele închise. Din observaţiile noastre, nu s-a executat nicio lucrare” a declarat pentru B365.ro Marian Ivan, membru fondator al OPTAR, organizaţie ce luptă pentru drepturile bicicliştilor din Bucureşti. 

În acest moment, Primăria Capitalei a constituit o comisie care de o lună şi ceva de zile dezbate problema pistelor împreună cu reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere, ai Administraţiei Străzilor şi ai ONG-urilor privind apărarea drepturilor bicicliştilor. „S-a luat în calcul inclusiv ideea de a se muta aceste piste pe carosabil, dar deocamdată nu s-a luat o decizie.  Sperăm ca în maxim 2 luni să se ia o decizie, deocamdată lucrurile au rămas aşa, nu s-a mai făcut niciun contract, nu s-a mai investit niciun leu” a declarat reprezentantul Administraţiei Străzilor pentru B365.ro. Aceasta precizează că abia după ce comisia va lua o decizie vor putea fi trasate alte piste şi făcute alte contracte de întreţinere şi reabilitare.

Pe lângă situaţiile în care pistele de biciclete sunt blocate de diverse obstacole, un biciclist se loveşte şi de altă problema: înălţimea bordurilor. În multe zone, bordurile nu au fost coborâte pentru a permite trecerea unei biciclete, lucru care obligă bicicliştii să se dea jos de pe bicicletă când vor să traverseze strada.

În total în Bucureşti au fost amenajaţi peste 160 de kilometri de piste pentru biciclete, structurate în aproape 40 de tronsoane. Acestea au fost amenajate în două etape: prima, cuprinzând în jur de 10 tronsoane, finalizată în 2008, iar cea de-a doua etapă, cuprinzând aproape 30 de tronsoane, a fost finalizată în 2010. 


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button