PETIŢII pentru păstrarea cartelelor Metrorex cu 62 de călătorii

de:
13 mart. 2015
0 Afișari
PETIŢII pentru păstrarea cartelelor Metrorex cu 62 de călătorii

Metrorex a anunţat, miercuri, că va majora tarifele de călătorie cu metroul cu până la 33%, de la 28 martie. Creşterea tarifelor este cuprinsă şi într-o anexă a unui ordin al Ministrului Transporturilor. Totodată, instituţia a anunţat că va elimina cartelele lunare de 62 de călătorii, unele dintre cele mai folosite abonamente, care se vând acum cu 50 de lei. „Abonamentul lunar cu 62 de călătorii se elimină ca urmare a numeroaselor nemulţumiri exprimate de publicul călător”, a motivat Metrorex, într-un comunicat de presă.

Nemulţumiţi de decizia Metrorex de a elimina cartelele cu 62 de călătorii, bucureştenii au lansat petiţiile online „Nu scumpiti calatoriile cu metroul si mai ales NU anulati abonamentul de 62 de calatorii- Metrorex” şi „Pastrarea cartelelor Metrorex cu 62 de calatorii”.

Petiţia „Nu scumpiti calatoriile cu metroul si mai ales NU anulati abonamentul de 62 de calatorii- Metrorex„, iniţiată de Iulian I. Florea, a atras până acum 127 de semnături. „Conform unui comunicat de presa publicat pe pagina de internet la data de 11.03.2015, Metrorex anunta scumpiri ale preturilor pentru calatoriile cu metroul pe cele 4 linii magistrale de metrou, precum si anularea abonamentului de 62 de calatorii ca urmare a „numeroaselor nemultumiri exprimate de publicul calator”.

Avand in vedere ca lungimea totala a retelei de metrou gestionata de Metrorex este de aproximativ 70 km si avand un trafic mediu zilnic de 600.000 pasageri- date din 2012, in fiecare an metroul bucurestean anunta pierderi- cu toate ca sunt subventionati de la stat au reusit ca sa aibă pierderi cumulative de aproape 40 de milioane de euro in ultimii 4 ani.
Acest lucru este posibil si prin faptul ca pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic sunt „alocati” 6.9 angajati. Ca si comparatie, metroul din Tokyo- care are un profit de 13% in anul fiscal 2013, reuseste sa atinga cifre profitabile cu doar 1.4 angajati pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic.

La un simplu calcul in care includem taxele platite catre stat de angajati/angajatori- ce se revad si in subventiile de la stat destinate Metrorex, precum si pierderile anuale, costurile noastre, ale calatorului de rand, sunt enorme.

Pe langa scumpirile prognozate, Metrorex anunta ca se anuleaza abonamentul de 62 de calatorii ca urmare a „numeroaselor nemultumiri exprimate de publicul calator”.

Abonamentul de 62 de calatorii este abonamentul cel mai accesibil pentru persoanele care il folosesc pentru a se duce la serviciu si a avea si o rezerva de calatorii- in medie avem 20 zile lucratoare x 2 calatorii/ zi -> 40 calatorii. Acest abonament avea flexibilitatea de a-l putea taxa fara a astepta 15 minute, precum si marele avantaj ca pretul per calatorie este de 1.24 lei.

Este posibil ca profitabilitatea acestui abonament sa-i fi adus si obstescul sfarsit, avand in vedere ca pentru cartela de 2 calatorii pretul unitar este de 2 lei/ calatorie, iar pentru cea de 10 calatorii, pretul este de 1.5 lei/ calatorie.

Nu este normal ca preturile sa se poata majora, iar abonamentele sa dispara doar cu ajutorul cuvintelor precum „numeroase nemultumiri exprimate de publicul calator”, precizează iniţiatorul petiţiei online, care poate fi semnată AICI.

Unii dintre semnatarii petiţiei „Nu scumpiți călătoriile cu metroul și mai ales NU anulați abonamentul de 62 de calatorii- Metrorex” menţionează că noile tarife, care vor intra în vigoare de la 28 martie, depăşesc posibilităţile financiare ale celor care primesc salariul minim pe economie.

În petiţia intitulată „Pastrarea cartelelor Metrorex cu 62 de calatorii”, adresată Metrorex şi Ministerului Transporturilor, se precizează că „motivul invocat de catre Metrorex pentru retragerea titlurilor de calatorie limitate la 62 de calatorii/luna denatureaza realitatea”.

Până în prezent petiţia a fost semnată de 33 de internauţi. Iniţiatorul petiţiei a lansat şi un sondaj, motivând că, atâta timp cât această cartelă cu 62 de călătorii se numără printre cele mai achizitionate abonamente exista si mai multe probleme. Până în prezent respondenţii sondajului au precizat că achiziţionează cel mai des cartele de 62 de călătorii şi doar unii au precizat că folosesc cartelele de 10 călătorii, iar cei mai mulţi au precizat că nu au avut probleme cu cartelele de metrou, singurele cartele la care s-au semnalat probleme fiind cele de 2 călătorii, potrivit respondenţilor sondajului.

Petiţia poate fi văzută şi semnată AICI

„De asemenea, procentul de ajustare invocat de catre SC METROREX SA este de 16.67%, insa nu este specificat faptul ca aceasta este majorarea MINIMA care apare bineinteles la abonamentele lunare, cu calatorii nelimitate, in timp ce pentru urmatoarele categorii de cartele de calatorie majorarea variaza de la 25.00% pana la 33.33% (conform preturilor din data 12.03.2015, raportate la tarifele ce urmeaza a fi aplicate incepand cu data de 28.03.2015 – vezi comunicatul oficial publicat pe site-ul companiei Metrorex).

Metrorex raporteaza preturile de achizitie a cartelelor cu cele din UE, insa ceea ce Metrorex nu face este sa se raporteze la capabilitatile de transport si dimensiunea retelelor de transport subteran a tarilor la care incearca sa ne faca referire Metrorex.

Ultima majorare si modificare a titlurilor de calatorie a fost foarte binevenita cu aceste cartele de 62 de calatorii (cu eliminarea celor 15 minute de asteptare) in situatiile in care nu sunt obligat sa imi cumpar o cartela de 4 RON (5 RON incepand cu 28.03.2015) pentru o singura calatorie.

O metoda de recuperare a pierderilor pentru Metrorex este sa introduca un sistem eficient de monitorizare si eliminare a calatorilor fraudulosi.

In al doilea rand, atat Metrorex cat si RATB, nu au capacitatea de a introduce un sistem de taxare automat sau cel putin imbunatatit pentru elevi si studenti, care lunar trebuie sa aglomereze punctele de vanzare pentru achizitia abonamentelor (lucru care ar putea fi rezolvat foarte simplu prin utilizarea cardurilor electronice, existente la RATB si retrase de Metrorex).

Prin aceasta petitie dorim modificarea solicitarii Metrorex SA de a renunta la titlurile de calatorie lunare cu 62 de calatorii (cu acces fara temporizare) care a fost si este o solutie eficienta atat pentru calatori cat si pentru companie cu siguranta”, mai precizează autorul petiţiei, care şi-a declinat identitatea.

Tarifele de călătorie cu metroul, majorate din 28 martie

Prețul unei cartele cu două călătorii cu metroul va crește de la 4 lei la 5 lei. Cartela cu 10 călătorii se va scumpi de la 15 lei la 20 lei, iar un abonament lunar nelimitat va deveni 70 lei, faţă de 60 lei, cât costă acum. În schimb, vor fi eliminate cartelele lunare de 62 de călătorii.

Preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va ajunge 20 lei la 25 lei, iar cel al unui abonament de o zi va crește de la 6 lei la 8 lei.

Metrorex a transmis redacţiei B365.ro un comunicat de presă în care motivează ajustarea tarifelor de acces la metrou începând cu data de 28.03.2015. Mai multe detalii AICI.

Totodată, într-un comunicat de presă remis B365.ro, Metrorex a anunţat că veniturile totale şi cifra de afaceri a companiei au crescut în 2014 faţă de anul anterior, în timp ce cheltuielile companiei au scăzut semnificativ. În ciuda evoluţiei înregistrate de indicatorii economico-financiari, Metrorex a decis să majoreze tarifele de călătorie cu metroul cu până la 33%, începând cu data de 28 martie, „pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul în contextul:

· necesităţii menţinerii gradului de confort şi a siguranţei circulaţiei pentru pasagerii transportaţi,

· menţinerii sau reducerii intervalului de circulaţie a trenurilor de metrou la orele de vârf,

· asigurării bunei funcţionări a dotărilor (lifturi, scări rulante etc.) pentru persoane cu mobilitate redusă

şi având în vedere că:

· ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul a stat la baza construcţiei echilibrate a bugetului de venituri şi cheltuieli al S.C. Metrorex S.A. pe anul 2015,

· la nivelul anului 2015 raportul dintre subvenţia necesară pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii la instalaţiile din metrou şi la materialul rulant şi subvenţia alocată este de circa 112 % primele 2 luni şi de circa 114% în perioada martie -decembrie 2015,

· indicii de creştere ai preţurilor unor componente cu pondere semnificativă în cheltuielile de funcţionare ale societăţii în perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor la metrou, august 2012 şi până în noiembrie 2014, au fost:

– pentru combustibili 102,25 %

– pentru apă şi canal 121,69 %

– pentru energie termică 101,69 %

· creşterea preţului la energia electrică consumată pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă a metroului este de peste 5 % în anul 2015 faţă de anul 2014, respectiv preţul actual unitar la energia electrică este de circa 307 lei / MWh faţă de 290 lei / MWh plătit de societate în anul 2014 (metroul fiind cel mai mare consumator industrial de energie electrică din Bucureşti),

· în ultimii ani subvenţia alocată societăţii Metrorex de la bugetul de stat pentru transportul de călători cu metroul a scăzut de la circa 56,85% în anul 2012 la circa 47,99 % în anul 2015 din totalul cheltuielilor de funcţionare a metroului, fapt ce arată că societatea Metrorex se înscrie în tendinţa de diminuare a efortului statului în ce priveşte funcţionarea companiilor care, potrivit legii primesc subvenţii de la bugetul de stat sub limita de 50 %, în contextul eficientizării activităţii companiilor subvenţionate”.

Cookies