Patru mari proiecte de infrastructură rutieră se derulează în 2022 în București, iar unul stă să înceapă. Puține, în comparație cu nevoile orașului.
Primăria Capitalei are în lucru doar patru mari proiecte de infrastructură rutieră, pe care trebuie să le desfășoare în 2022, iar în plan există o singură lucrare care stă să înceapă anul acesta.
Numărul de proiecte este mic în comparație cu nevoile orașului care se confruntă cu probleme majore de mobilitate, cu trafic congestionat și valori record ale nivelului de poluare, în parte cauzat de traficul rutier.
Lucrările de infrastructură din București din 2022 sunt: Pasajul de la Doamna Ghica, lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, parcarea park&ride de pe Șoseaua Pantelimon și reabilitarea liniei de tramvai de pe bulevardul Vasile Milea. Singura lucrare nouă de infrastructură, pregătită să înceapă în 2022, este lărgirea străzii Iuliu Hațeganu la 3 benzi pe sens, între Șoseaua Vitan-Bârzești și Pasaj Nicolae Grigorescu.
Primăria promite că pasajul va fi gata în 2022, precizând că acum este în derulare procedura de verificare a eligibilității ofertelor pentru achiziționarea tablierului. La începutul lui 2022 este executat aproape jumătate din pasaj, 49% din lucrare.
Lucrările pentru construirea Pasajului Doamna Ghica au început în septembrie 2019, antreprenor fiind Trustul de Clădiri Metropolitane, Companie din subordinea PMB, iar costul lucrărilor a fost stabilit la 110 milioane lei. În vara anului 2020, înainte de alegerile locale, fostul Primar General promitea inaugurarea pasajului până la finalul acelui an. Pe şantier însă, lucrările au încetinit şi chiar s-au blocat la un stadiu fizic de execuţie de sub 50% pentru că Municipalitatea nu a reuşit să asigure finanţarea lucrărilor.
Lucrările la Pasajul de la Doamna Ghica au fost reluate de Primăria Capitalei la finalul lunii august 2021, după 9 luni de pauză, situația fiind rezolvată prin realizarea unui parteneriat între Primăria Capitalei și Primăria Sectorului 2, astfel încât aceasta din urmă să contribuie cu 30 milioane lei pentru finalizarea lucrării, iar Primăria Capitalei cu 110 milioane lei.
Lucrarea este executată de Trustul de Clădiri Metropolitane, una dintre companiile municipale înființate de fostul primar Gabriela Firea.
Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea au început în septembrie 2019, iar acestea aveau termen 24 de luni, respectiv septembrie 2021.
Noua arteră va avea aproximativ 6 km, inițial era prevăzută cu cale dublă de tramvai, 2 benzi de circulație pe sens, pistă de biciclete, trotuare și spații verzi între acestea și partea carosabilă. Totodată, se va mai realiza și un nod intermodal (tramvai 41, autobuze și microbuze ale liniilor preorășenești) precum și o parcare de tip Park&Ride cu o capacitate de 300 de locuri, ce poate fi extinsă, ulterior, până la 500 de locuri.
Lucrările la acest proiect au fost blocate din noiembrie 2019 până în octombrie 2020, din lipsa banilor, dar și din cauza desființării companiilor municipale, scrie Hotnews. Tot din lipsa banilor, primarul Nicușor Dan a anunțat că renunță deocamdată la linia de tramvai de pe mijloc, și așteaptă finanțare prin programul Anghel Saligny.
Pe tronsonul I, Str. Brașov – Str. Râul Doamnei, singurul început, stadiul lucrărilor a rămas la 38% ca și anul trecut.
Potrivit Primăriei Generale, într-un răspuns către Hotnews, au mai rămas de executat următoarele lucrări:
Durata de execuție a lucrărilor: 24 de luni, de la data emiterii ordinului de începere al lucrărilor (adică septembrie 2021, termen care a trecut). Perioada de garanție de bună execuție: 60 de luni, de la data semnării procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor.
Parcarea park&ride și terminalul de transport public de la capătulul Șoselei Pantelimon sunt gata din noiembrie 2021, dar nu au fost racordate la rețeaua electrică.
”Lucrările aferente obiectivului de investiții au fost finalizate în totalitate de către antreprenor, excepție făcând racordarea la rețeaua electrică, lucrări care se execută de către operatorul E-Distribuție Muntenia S.A. Aceste lucrări sunt în curs de execuție. Operatorul de rețea E-Distribuție Muntenia S.A nu a estimat o dată pentru finalizarea lucrărilor”, este ultimul anunț al Primăriei Capitalei.
Conform proiectului, parcarea Pantelimon are 500 de locuri şi este conectată la mijloacele de transport în comun din zonă. Astfel, șoferii din afara Bucureștiului pot să își lase mașina aici și apoi să folosească tramvaiul sau autobuzul pentru a ajunge la muncă.
Preţurile pentru parcarea respectivă pornesc de la 5 lei pe oră, 150 de lei pe lună şi 1.200 lei pe an. Din cele 500 de locuri de parcare mai bine de 300 vor fi rezervate celor care locuiesc în zona însă vor plăti un tarif mai mic – puțin peste 80 de lei pentru un an.
Lucrările au început pe 25 mai 2021, iar termenul de finalizare este 31 decembrie 2022. Lucrările sunt realizate în proporție de aprox. 60-65%, transmite Primăria Capitalei.
Se vor realiza următoarele lucrări:
În 2021 s-au executat următoarele lucrări: lucrările de demontare a liniei de tramvai și a dalelor de beton, demontare peroane, demontare rețea de contact tramvai, desfacere și montare tuburi pentru cabluri de iluminat public, lucrări de săpătură și lucrări de execuție zid de sprijin în ampriza căii, așternere strat balast, turnare beton și asfalt, montare traverse, montare șină, execuție fundații stâlpi și montare stâlpi.
Valoarea lucrărilor este de 18,5 milioane lei, constructorul desemnat prin licitație fiind asocierea Urban Profile Grele SRL – Swietelsky – TIAB.
Străpungerea N. Grigorescu, faza II, care presupune lărgirea străzii Iuliu Hațeganu între Șoseaua Vitan-Bârzești și Pasaj Nicolae Grigorescu, la 3 benzi pe sens, este singurul proiect nou care ar putea începe în 2022.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 105 de milioane de lei, iar termenul de execuție este 18 luni.
”Exproprierile le vom face anul viitor, costă circa 15 milioane de lei, bani pe care îi vom pune în bugetul pe 2022”, declara în octombrie viceprimarul Capitalei Stelian Bujduveanu.
Faza I din Străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu a presupus lărgirea bulevardului Nicolae Grigorescu la trei benzi pe sens, construirea unui pasaj peste Dâmbovița și a două poduri la nivelul solului peste râu.
Șantierul a fost început în martie 2010 și trebuia încheiat la sfârșitul anului 2012. În urma unei licitații, valoarea proiectului a fost stabilită la 90 milioane lei. Lucrarea a fost însă blocată circa patru ani deoarece Consiliul General al Municipiului București nu a aprobat exproprierile, estimate la o valoare de 35 milioane lei (8 milioane euro). În 2016 au fost deblocate, dar în 2018 s-au blocat din nou din cauza cablurilor de înaltă tensiune. Exproprierile pentru prima etapă a lucrării au costat 30,9 milioane de lei.