PERCHEZIŢII DNA, în dosarul „GALA BUTE”. DNA a cerut aviz pentru URMĂRIREA PENALĂ A ELENEI UDREA

de:
02 feb. 2015
0 Afișari
PERCHEZIŢII DNA, în dosarul

UPDATE: Elena Udrea ar fi beneficiat de capital electoral din organizarea Galei Bute.

Lui Ion Ariton i se impută un prejudiciu de 2 milioane lei, reprezentând plăţile făcute pentru Gala Bute, potrivit Realitatea TV.

Senatorul Ion Ariton a declarat presei locale că acuzaţiile sunt nefondate şi că le va cere colegilor săi să îi ridice imunitatea pentru a ajunge mai repede în faţa justiţiei. Conducerea Senatului a retrimis cererea DNA de urmărire penală a senatorului Ion Ariton la Parchetul General. 

Fostul consilier al Elenei Udrea, Ştefan Lungu, a fost dus cu duba la DNA. Acesta ar fi luat mită 700.000 lei. Anchetatorii au ridicat mai multe documente şi o imprimantă, din casa lui Ştefan Lungu din Corbeanca.

Potrivit Realitatea Tv, anchetatorii au ridicat mai multe documente din locuinţa lui Ştefan Lungu. Procurorii DNA au descins luni dimineaţă la locuinţa lui Ştefan Lungu din Corbeanca, pentru a efectua cercetări în dosarul Gala Bute.

Călin Popescu Tăriceanu, presedintele Senatului, a confirmat primirea actelor pentru încuviinţarea urmăririi penale a lui Ion Ariton. „Am primit documentatia si solicitarea DNA in cazul colegului ION ARITON, insa le-am trimis inapoi la Procuratura dintr-un motiv pur tehnic”, a declarat Tăriceanu, citat de ziuanews.ro.

Potrivit unor surse citate de Realitatea TV, Ion Ariton ar fi obligat firmele să sponsorizeze gala. Printre sponsori se numără Hidroelectrica şi Nuclearelectrica.

DNA a cerut, luni dimineaţă, aviz, pentru urmărirea penală a Elenei Udrea.

Iată comunicatul integral al DNA:

În conformitate cu prevederile legale şi constituţionale, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie – doamna Laura Codruţa Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, în vederea sesizării Camerei Deputaţilor, pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de UDREA ELENA GABRIELA, membru al Camerei Deputaţilor care, în perioada în care se presupune că a săvârşit faptele, a îndeplinit funcţia de ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului.

Cererea de efectuare a urmăririi penale are în vedere săvârşirea infracţiunilor de:
– abuz în serviciu, cu obţinerea pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite,
– tentativă la folosirea de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete pentru obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul Uniunii Europene
– folosire a influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite ( art. 13 din Legea nr. 78/2000)

Faptele au legătură cu atribuirea şi folosirea, presupus ilegale, a fondurilor din patrimoniul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului în perioada 2010 – 2012.

Cererea referitoare la efectuarea urmăririi penale are în vedere faptul că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

Infracţiunea de abuz în serviciu în legătură cu încheierea de către MDRT a unui contract de prestări servicii de promovare
La data de 24.06.2011 Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a atribuit un contract în valoare de 10.175.168,44 lei, prin care S.C. Europlus Computers S.R.L., trebuia să presteze servicii de promovare a României în cadrul evenimentelor desfăşurate cu ocazia organizării Galei Internaţionale de Box profesionist de către Federaţia Română de Box. Metoda de atribuire a contractului a fost negocierea fără publicarea unui anunţ de participare, iar suma urma să fie rambursată din fonduri europene.
În baza acestui contract, la data de 1 februarie 2012, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a efectuat plata serviciilor de promovare în valoare de 8.116.800 lei.
Fondurile publice ar fi fost utilizate într-o modalitate interzisă de lege, respectiv pentru finanţarea unui eveniment sportiv organizat de către o societate comercială, iar suma achitată în baza contractului ar constitui în întregime un prejudiciu produs în patrimoniul ministerului.
Prin încheierea contractului s-ar fi urmărit, în realitate, asigurarea fondurilor necesare organizării galei de box menţionate, iar achiziţia de servicii de publicitate a reprezentat doar o justificare formală, pentru care nu exista o nevoie reală a ministerului, cu unicul scop de a da o aparenţă de legalitate contractului.
Mai mult, contractul ar fi fost atribuit cu încălcarea procedurilor legale de achiziţie publică şi ar fi fost achiziţionate servicii care nu se regăsesc printre categoriile de cheltuieli eligibile pentru programele cu finanţare europeană.
Aceste împrejurări atrag refuzul de decontare a sumelor de către autoritatea de management a fondurilor europene, astfel încât, din cauza modului defectuos în care funcţionarii şi-au îndeplinit atribuţiile de serviciu, sumele care ar fi trebuit rambursate din fonduri europene au fost suportate integral de către bugetul de stat.
Pe parcursul cercetărilor penale desfăşurate până în prezent, a rezultat că cea mai importantă contribuţie la săvârşirea acestor fapte şi la producerea rezultatului aparţine ministrului Dezvoltării Regionale şi Turismului de la acea dată, Udrea Elena.
Din probele cauzei a rezultat că Udrea Elena a luat decizia organizării galei în urma unor discuţii informale cu Obreja Rudel, a determinat adoptarea actelor normative care au creat cadrul finanţării evenimentului, a cerut în mod repetat funcţionarilor din subordine să se întâlnească cu Rudel Obreja pentru a identifica soluţii pentru încheierea contractului şi a participat nemijlocit la stabilirea bugetului care urma să fie alocat de către MDRT în afara cadrului reglementat de procedura achiziţiilor publice.
De asemenea, a rezultat că Udrea Elena cunoştea împrejurările esenţiale ale cauzei şi a acceptat posibilitatea producerii rezultatului, având în vedere că îi fuseseră aduse la cunoştinţă în mai multe rânduri impedimentele legale şi că a participat sau a determinat încălcarea regulilor de încheiere a contractelor de achiziţie publică reglementate de O.U.G. nr. 34/2006.
Având în vedere că Lucian Bute era la acel moment una dintre personalităţile române cu cea mai mare cotă de popularitate, Udrea Elena avea un interes direct în organizarea galei, urmărind obţinerea unor beneficii electorale prin asocierea imaginii cu cea a sportivului. Totodată, faptele au produs un folos necuvenit lui Obreja Rudel, care a beneficiat de fonduri publice pentru organizarea unui eveniment ale cărui venituri i-au revenit în mod exclusiv.
Săvârşirea faptelor a fost facilitată de împrejurarea că Udrea Elena putea influenţa atât atribuirea fondurilor europene, cât şi utilizarea ulterioară a acestora, având în vedere comasarea în cadrul aceluiaşi minister a activităţilor de dezvoltare regională şi a celor de turism. În acest mod, Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional care funcţiona în cadrul MDRT aproba deciziile de finanţare a proiectelor, iar Direcţia Generală pentru Turism din cadrul aceluiaşi minister avea calitatea de beneficiar pentru un domeniu al programului şi cheltuia sumele astfel obţinute.

Infracţiunea de tentativă la folosirea de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete pentru obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul Uniunii Europene

După executarea contractului şi realizarea plăţii, la data de 16 februarie 2012, suma de 8.116.800 lei a fost cuprinsă în cererea de rambursare transmisă de Direcţia Dezvoltare Turistică şi Marketing din cadrul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului către Organismul Intermediar pentru Turism (OIT), având în vedere că acest contract făcea parte din proiectul „Promovarea brandului turistic al României”, care urma să fie finanţat în baza deciziei de finanţare 2007/07.07.2011, prin POR 2007 – 2013, cu fonduri provenind din Fondul European de Dezvoltare Regională. Decizia de finanţare menţionată fusese aprobată pe baza unei solicitări a Direcţiei de Promovare Turistică din cadrul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului semnate de secretarul general al ministerului, în numele ministrului Udrea Elena.

Cererea de rambursare a sumei de 8.116.800 lei cuprinde declaraţii inexacte, în condiţiile în care, scopul real al utilizării fondurilor – organizarea unei gale de box – nu se regăsea printre categoriile de cheltuieli eligibile, iar organizatorul nu era Federaţia Română de Box, împrejurare cunoscută de autorii cererii.
Rezultatul nu s-a produs, iar fondurile europene nu au fost fraudate, deoarece Autoritatea de Management a dispus suspendarea soluţionării cererii ca urmare a sesizării organelor de urmărire penală.
Din datele şi probele cauzei rezultă că şi aceste fapte ar fi fost săvârşite la cererea ministrului Dezvoltării Regionale şi Turismului, Udrea Elena, care ar fi cunoscut împrejurările esenţiale ale cauzei şi care ar fi acceptat posibilitatea producerii rezultatului.

Infracţiunea de folosire a influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite în legătură cu obţinerea unui credit bancar de către S.C. Europlus Computers S.R.L.
În cauză există date şi probe că Udrea Elena şi-ar fi folosit influenţa derivată din funcţia de ministru şi de vicepreşedinte al partidului aflat la guvernare asupra unui reprezentant cu putere de decizie dintr-o instituţie bancară şi asupra secretarului general al ministerului, pentru ca aceştia să îşi exercite atribuţiile într-o modalitate care să permită acordarea, de către bancă, a unui credit, societăţii S.C. Europlus Computers S.R.L.
Suma astfel obţinută are natura unui folos necuvenit, în condiţiile în care împrumutul a fost acordat în regim de urgenţă şi în condiţii mai avantajoase decât cele prevăzute în normele de creditare ale băncii, avantaje pe care societatea nu le-ar fi obţinut în lipsa intervenţiei ministrului.

La data de 29.06.2011, la cinci zile după încheierea contractului cu S.C. Europlus Computers S.R.L., MDRT a emis o adresă prin care comunica băncii acceptul prealabil că îi va plăti băncii, în mod direct, sumele datorate firmei S.C. Europlus Computers S.R.L., din executarea contractului de servicii. Adresa a fost semnată de către secretarul general al ministerului, care a arătat ca a acţionat la cererea ministrului Udrea Elena şi că ministerul nu eliberase niciodată asemenea înscrisuri pentru a garanta creditele unor societăţi comerciale.
La data de 30.06.2011 a fost încheiat contractul de creditare a S.C. Europlus Computers S.R.L., având ca obiect acordarea unui credit pe termen scurt în sumă de 10.175.168 RON „pentru finanţarea cheltuielilor aferente contractului de servicii 232/24.06.2011 încheiat între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi S.C. Europlus Computers S.R.L.”
Creditul ar fi trebuit restituit în termen de 3 luni, însă scadenţa a fost prelungită succesiv pentru 60 de zile, 30 de zile şi alte 30 de zile până la data de 27.01.2012.

În condiţiile în care MDRT a aprobat, ulterior, pentru plată doar suma 8.116.800 lei, o parte semnificativă a creditului a rămas neacoperită, motiv pentru care au existat mai multe discuţii la sediul ministerului între reprezentanţii instituţiei de credit, care solicitau achitarea întregii sume prevăzute în contract, şi cei ai instituţiei publice, care susţineau că nu pot achita decât serviciile recepţionate.
Împrumutul a fost rambursat parţial în data de 02.02.2012, prin plata sumei de 8.116.800 lei de către MDRT.
Diferenţa a fost achitată de S.C. Europlus Computers S.R.L. la data de 08.02.2012 folosind fonduri primite de la o altă firmă care, la rândul său, le obţinuse în baza unui contract de achiziţie publică finanţat în regim de urgenţă de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Transporturilor şi care a fost atribuit cu încălcarea dispoziţiilor legale de către reprezentanţii municipiului Lupeni.
În cauză există indicii rezonabile cu privire la faptul că împrumutul nu ar fi fost acordat în asemenea condiţii, în lipsa influenţei exercitate de Udrea Elena.
Astfel, conduita reprezentanţilor instituţiei de credit (care au acceptat un risc neuzual, au aprobat creditul într-un termen neobişnuit de scurt şi au prelungit succesiv termenul de rambursare), se coroborează cu implicarea directă a ministrului în emiterea adresei din 29.06.2011 (care a reprezentat principala garanţie avută în vedere de comitetul de credit), precum şi cu rolul pe care MDRT l-a avut ulterior în obţinerea fondurilor cu care S.C. Europlus Computers S.R.L. a achitat diferenţa de împrumut (prin finanţarea în regim de urgenţă a unui contract încheiat cu încălcarea legii).
Prezenta cerere de efectuare a urmăririi penale intră sub incidenţa art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana față de care s-a solicitat sesizarea Camerei Deputaţilor pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale beneficiază de prezumţia de nevinovăţie.

S-a cerut aviz şi pentru urmăriea penală a senatorului Ion Ariton

„În conformitate cu prevederile legale şi constituţionale, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie – doamna Laura Codruţa Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, în vederea sesizării Senatului, pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de ARITON ION, membru al Senatului care, în perioada în care se presupune că a săvârşit faptele, a îndeplinit funcţia de ministru al Economiei.
Cererea de efectuare a urmăririi penale are în vedere săvârşirea infracţiunilor de:
– participaţie improprie la abuz în serviciu
– folosire a influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite, prev. de art. 13 din Legea nr. 78/2000.

Cererea referitoare la efectuarea urmăririi penale are în vedere faptul că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

1.Infracţiunea de participaţie improprie la abuz în serviciu
În calitatea sa de ministru al Economiei, Ariton Ion i-ar fi determinat pe reprezentanţii a 10 companii de stat aflate în subordinea sa (Hidroelectrica S.A., Transelectrica S.A., Nuclearelectrica S.A., S.N.T.G.N. Transgaz S.A., Complexul Energetic Turceni S.A., Complexul Energetic Rovinari S.A., S.N.G.N. Romgaz S.A., Oil Terminal S.A., IAR Ghimbav S.A. şi Societatea Naţională a Apelor Minerale S.A.) să sponsorizeze, cu suma totală de 1.742.830 lei, organizarea galei internaţionale de box profesionist organizată la Bucureşti la data de 09.07.2011, în cadrul căreia a evoluat sportivul Lucian Bute.
În condiţiile în care evenimentul era organizat de societatea comercială cu capital privat S.C. EUROPLUS COMPUTERS S.R.L., care a fost şi beneficiarul real al sponsorizărilor, sponsorizarea galei de box era interzisă de Legea nr. 32/1994. Astfel, potrivit art. 3 alin. 2 din actul normativ menţionat, societăţile comerciale cu capital majoritar de stat nu pot efectua activităţi de sponsorizare având ca beneficiari societăţi comerciale cu capital privat.
Deşi beneficiarul real al sponsorizărilor a fost S.C. Europlus Computers S.R.L. (care deţinea exclusivitatea organizării şi care a încasat toate veniturile galei), a fost folosită Federaţia Română de Box pentru a evita dispoziţiile imperative ale Legii nr. 32/1994 şi a crea aparenţa că este susţinută activitatea unei persoane juridice fără scop patrimonial.
În acest context, suma totală de 1.742.830 RON care ar fi făcut obiectul sponsorizărilor constituie prejudiciu pentru companiile menţionate.
Din probele administrate a rezultat că sponsorizările nu s-ar fi încheiat în lipsa intervenţiei ministrului, iar sumele ar fi rămas în patrimoniul companiilor cu capital majoritar de stat.
Totodată, suma are natura unui folos nejustificat obţinut de Obreja Rudel, în condiţiile în care sponsorizarea galei era interzisă de lege. Fondurile obţinute au fost folosite pentru plata cheltuielilor de organizare, în condiţiile în care unicul beneficiar al veniturilor galei a fost societatea S.C. Europlus Computers S.R.L., de unde au fost transferate în patrimoniul administratorului Obreja Rudel.

2.Infracţiunea de folosire a influenţei în vederea obţinerii unui folos necuvenit
Pentru a determina reprezentanţii companiilor să adopte conduita menţionată anterior, Ariton Ion şi-a folosit autoritatea şi influenţa derivată din funcţiile de ministru al Economiei, senator şi preşedinte al filialei judeţene Sibiu a unui partid aflat la acel moment la guvernare. Ministerul Economiei este o persoană juridică fără scop patrimonial, iar companiile respective se aflau în subordinea acestuia.
Totodată, funcţia de conducere deţinută în cadrul partidului aflat la guvernare permitea influenţarea numirii directorilor companiilor cu capital majoritar de stat.
Prin folosirea autorităţii şi influenţei, Ariton Ion a urmărit transferul nelegal al sumei de 1.742.830 lei în patrimoniul S.C. Europlus Computers S.R.L.

Prezenta cerere de efectuare a urmăririi penale intră sub incidenţa art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana față de care s-a solicitat sesizarea Senatului pentru formularea cererii de efectuarea urmăririi penale beneficiază de prezumţia de nevinovăţie”, se precizează în comunicatul DNA.

Potrivit unor surse citate de Realitatea Tv, Ion Ariton ar fi obligat firmele să facă sponsorizări.

Percheziţiile au loc în Bucureşti şi alte 4 judeţe, inclusiv la reşedinţa lui Rudel Obreja, fostul preşedinte al FR Box, în dosarul „Gala Bute”. Printre persoanele la domiciliile cărora se mai fac percheziţii se numără şi Gheorghe Nastasia, fost secretar general in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) şi la deputatul PSD de Hunedoara, primarul localităţii Lupeni, Cornel Resmeriţă, potrivit unor surse citate de Realitatea TV.

Conform aceloraşi surse, Nastasia ar fi semnat în locul Elenei Udrea un ordin de ministru privind extinderea cheltuielilor pentru fonduri europene.

Gala Bute a fost organizată în urmă cu patru ani.

La sediul DNA vor fi aduse, luni dimineaţă, 8 persoane, inclusiv Ştefan Lungu, fostul consilier de imagine al Elenei Udrea, care la acea vreme era ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului. Printre cei care vor ajunge la sediul DNA se numără şi Rudel Obreja şi primarul din Lupeni, Cornel Resmeriţă.

Potrivit Realitatea TV, în acest dosar s-au depistat infracţiuni noi de corupţie de către angajaţii ministerului şi s-au fraudat fondurile ministerului condus de Elena Udrea. 

Suspiciunile vizează fraude cu fonduri publice şi fonduri europene. Ancheta vizează modul în care au fost accesate fondurile pentru organizarea evenimentului.

„Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe celor de corupţie efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciunea săvârșirii unor infracțiuni de corupţie şi asimilate celor de corupție, în cadrul unor proceduri de achiziţie, prin programe finanţate din fonduri publice şi din fonduri europene.
În cursul dimineții de 2 februarie 2014, ca urmare a autorizării de către instanța competentă, sunt efectuate percheziții în 18 de locaţii (sedii ale unor societăţi comerciale şi domicilii ale unor persoane fizice) situate în municipiul Bucureşti şi judeţele Ilfov, Prahova, Hunedoara şi Gorj.

În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin din partea Serviciului Român de Informaţii şi al Brigăzii Speciale de Intervenţie a Jandarmeriei.

Raportat la actele procedurale efectuate în prezenta cauză, precizăm că, atunci când împrejurările vor permite, vom fi în măsură să oferim detalii suplimentare”, se arată într-un comunicat de presă remis B365.ro.

Cookies