Inaugurat în 2011 și expertizat după 12 ani: Pasajul Basarab din București. O singură ofertă a fost depusă la licitația organizată de Primăria Capitalei. La începutul acestui an a fost publicat anunțul de licitație care are ca obiect ”Contract de servicii de expertiză tehnică pentru obiectivul de investiții Pasaj rutier denivelat superior Basarab”. Valoarea totală a contractului este de 375.000 de lei, echivalentul a 75.000 de euro.
Până la termenul limită de depunere a ofertelor, o singură firmă s-a arătat interesată de contractul expertizării Pasajului Basarab, aceea fiind Betarmex SRL.
Firma are ca obiect de activitate expertizarea, proiectarea și consultanța în construcții de drumuri, poduri și căi ferate. După informațiile publicate pe site-ul firmei Betarmex SRL, aceasta se ocupă cu măsurători topografice, studii de fezabilitate, proiecte tehnice, detalii de execuție, documentații de avize, documentații de licitație, verificări proiecte, asistență tehnică, expertize tehnice.
Conform informațiilor transmise de Club Feroviar, ideea construcției Pasajului Basarab îi aparține fostului primar general (din perioada 2000-2004) Traian Băsescu, fostul ministru al Transporturilor. Pe timpul mandatului succesorului lui Traian Băsescu, Adriean Videanu (PD), a fost organizată licitația pentru desemnarea constructorului. În urma licitației pentru construcția pasajului suprateran peste liniile de cale ferată, a fost aleasă asocierea spaniolo-italiană FCC Construccion-Astaldi (cea din urmă rebotezată între timp WeBuild).
Pasajul a fost gata după mai multe amânări, urmând să fie inaugurat de primarul general Sorin Oprescu la data de 19 iunie 2011. Atunci, primarul a cerut ca o placă cu inscripția ”Început de Băsescu, terminat de Oprescu” să fie pusă pe pasaj, lucru care s-a și întâmplat.
Însă pasajul nu a fost recepționat, ci doar inaugurat. În vara lui 2021, Primăria Capitalei explica într-un răspuns la o solicitare a Clubului Feroviar, că au existat două încercări în recepționarea pasajului, mai exact în anii 2015 și 2018, când prin Dispoziție de Primar, au fost înființate comisii care să realizeze această procedură.
În perioada care a trecut de la inaugurarea pasajului, primăria Capitalei a fost condusă, în ordine, de Sorin Oprescu, Ștefănel Dan Marin (PMP), Răzvan Sava (PNL) – ambii interimari după arestarea doctorului Oprescu – Gabriela Firea (PSD) și Nicușor Dan (independent, susținut de PNL). Trăgând linie, patru primari n-au fost în stare să recepționeze pasajul. Rămâne de văzut dacă Nicușor Dan va fi în stare să facă recepția, transmite Club Feroviar în legătură cu recepționarea Pasajului Basarab.
Trotuarul rulant dintre Gara de Nord și Gara Basarab face parte tot din investiția pentru Pasajul Basarab. Acesta a fost dat în folosință în 2013 și a funcționat decât un an, după care a fost oprit.
11 milioane de lei au fost investiți pentru acest proiect. Mai exact: pentru șase trotuare rulante, câte trei pentru fiecare sens, cu o lungime de 80 de metri fiecare, care se deplasau cu 0,5 metri pe secundă. Cele șase porțiuni aveau o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe sens, însă în anul 2020 acesta a fost vandalizat. Autorii au rămas necunoscuți.