BAZAR

Pasajul Basarab avertizează şoferii cu 35 de secunde înainte de un mare cutremur

Pe aceste ecrane amplasate la o distanţă de maximum 200 de metri faţă de pod soferii sunt atentionati cu 35 de secunde înainte de producerea unui cutremur de mare magnitudine cum sunt cele de peste 6,5 pe scara Richter.

Romania are un sistem unic de prevenire a cutremurelor, realizat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului (INCDFP). Cutremurele care au epicentrul in zona Vrancei se produc la o adâncime de câţiva zeci de kilometri, ceea ce permite prevenirea acestora, întrucât până la propagarea undei seismice la suprafata trec 28-32 de secunde. Plecând de la aceasta caracteristica, INCDFP a realizat Sistemul de Avertizare Seismica in Timp Real (SASTR). Tehnic, sistemul este functional şi era implementat până acum  la obiectivele cu grad de contaminare radioactiv

Prin senzorii montaţi pe pod se inregistreaza in cazul unui cutremur (de orice intensitate) informatii privind modul de comportare a podului in astfel de situatii, date ce vor fi utilizate in vederea cresterii ulterioare a sigurantei acestuia. Informatiile ajung la Institutul National pentru Fizica Pamantului, care a finantat si amplasarea acestora, anunţă Pro tv. Centrul de Seismologie de la Măgurele înregistreaza cutremurul si trimite un semnal către pod, care este apoi afisat pe un astfel de ecran. Iar soferii afla astfel ca nu trebuie sa mai urce.

Ecranele informative pe care vor fi afisate mesajele de avertizare sunt cele montate la fiecare urcare pe pasaj (N. Titulescu, Calea Grivitei, Calea Plevnei, Sos. Orhideelor si Sos. Grozavesti).

„Sistemul de avertizare instalat la Pasajul Basarab este o premiera. In tara nu exista asa ceva si nici la nivel european din cate stiu eu. Avertizarea se declanseaza la cutremure de peste 6 grade pe scara Richter. Pe ecranele montate la 200-150 de metri de intrare pe pod vor fi afisate mesaje care vor avertiza soferii ca urmeaza un cutremur si sa nu urce pe pasaj. Avertizarea se face cu 35-40 de secunde inainte de cutremur”, a explicat pentru HotNews.ro prof. dr. Gheorghe Marmureanu, directorul onorific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP).

Potrivit lui Gheorghe Mărmureanu, Pasajul Basarab este primul punct din România accesibil publicului larg care beneficiază de sistem. Tot potrivit directorului onorific al INFP, sistemul ar putea fi extins în scurt timp şi la instituţii şi clădiri civile, cum ar fi şcolile şi spitalele.

Pasajul Basarab a fost deschis traficului auto pe 19 iunie. Pasajul are 1,9 kilometri şi este cel mai lat pod hobant urban din Europa. Acesta face legătura rutieră şi de tramvai între Bulevardul Nicolae Titulescu – Şoseaua Orhideelor – Podul Grozăveşti – Bulevardul Vasile Milea, respectiv Şoseaua Grozăveşti, întregindu-se astfel inelul principal de circulaţie al Municipiului Bucureşti în partea de nord-vest. Proiectul cuprinde două traversări majore de obstacole, a râului Dâmboviţa peste podul existent lărgit şi a căii ferate în zona Gării de Nord.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button