Piaţa Presei Libere se schimbă radical: pasaj pietonal cu grădină, pasaj rutier şi cel mai mare monument din Capitală

de:
10 mai 2012
4 afișări
Piaţa Presei Libere se schimbă radical: pasaj pietonal cu grădină, pasaj rutier şi cel mai mare monument din Capitală

Grădină şi zonă de relaxare, sub pământ, în centrul Pieţei Presei Libere. Primăria Capitalei va construi acolo pasaje rutiere subterane, pasaje pietonale, iar în centru va fi amenajată o „curte de lumină descoperită”. „Zona centrală a pasajului pietonal nu va fi acoperită. În pasaj vor fi plantaţi copaci şi spaţiu verde. Va fi o zonă de relaxare cu bănci şi spaţiu verde, dar mai jos, sub nivelul străzii. Nici în laterale pasajul nu va fi acoperit decât parţial, iar multe zone vor rămâne neacoperite, sub cerul liber”, a explicat pentru B365.ro, Dorin Ștefan, arhitectul care a realizat proiectul Pasajului de la Piaţa Presei Libere.

În zona pieţei, pasajul pietonal va fi construit deasupra celui rutier.

„Aceste pasaje pietonale vor fi diferite faţă de ceea ce s-a făcut până acum. Nu se va intra direct în pasaj, printr-o groapă, ci foarte lin, printr-un fel de hol ce va coborî lent în subteran”, a precizat pentru B365.ro, arhitectul-şef al Capitalei, Gheorghe Pătraşcu.

Conform Planului Urbanistic Zonal, la Piaţa Presei Libere intrările/ieşirile din pasaj vor fi: în faţă la Casa Presei Libere (la staţia RATB), la intrarea în Parcul Herăstrău, la intersecţia cu Bd. Poligrafiei, dar şi pe Bd. Kiseleff, la intrarea către pavilionul H din Herăstrău, de o parte şi de alta a bulevardului. De altfel, prin această zonă (bd. Kiseleff) va trece şi magistrala de metrou care va face legătura cu aeroportul Otopeni.

În etapa a doua a proiectului este prevăzut un pasaj pietonal şi la Piaţa Montreal. În PUZ, aici sunt prevăzute cinci intrări/ieşiri dipuse pe fiecare parte a pieţei.

Cel mai mare monument din Bucureşti

În faţa Casei Presei, în locul statuii lui Lenin, se va ridica cel mai în alt monument din Capitală, dedicat luptei împotriva comunismului. Este vorba de monumentul numit Aripi, al artistului Mihai Buculei. Monumentul este în construcţie acum, la Uzina Electromecanică Ploieşti, unde se construiesc şi rachete, urmând a fi terminat anul acesta. Monumentul constă de fapt din trei aripi, care vor fi construite separat, pentru ca la final ele să fie îmbinate prin intermediul unor şuruburi foarte mari. Fiecare aripă va avea în jur de 40 de tone, iar întreg monumentul va avea o înălţime de 24 de metri, la care se va adauga şi soclul pe care va fi amplasat. La final, se estimează că întreaga lucrare va avea o înălţime de aproximativ 28 de metri, în condiţiile în care Arcul de Triumf are 27 de metri. Mai multe despre monument puteţi citi aici.

Cum va arăta pasajul rutier

Pasajul rutier de la Piaţa Presei Libere va avea forma literei Y. Se va intra în subteran de pe Șoseaua Bucureşti-Ploieşti, din dreptul Fântânii Mioriţa, şi va ieşi prin două pasaje subterane spre Bd. Kiseleff şi spre Bd. Mărăşti. Accesul în subteran de pe Șos. Bucureşti-Ploieşti nu se va face prin mijlocul şoselei, ci prin lateral, pe partea dreaptă pe sensul de mers dinspre Ploieşti, printr-o rampă de coborâre.

Rampa de ieşire va fi plasată pe bulevardul Kiseleff tot pe partea dreaptă, pentru a nu schimba profilul actual al bulevardului. Pe bulevardul Mărăşti, rampa de ieşire se va afla pe mijlocul şoselei. Pasajul va fi cu sens unic pe direcţia DN1-Bd. Kiseleff, neexistând intrare în subteran dinspre Arcul de Triumf.

În planul de urbanism zonal sunt prevăzute şi  trei parcări subterane, la Casa Presei,  în zona actualului capăt al tramvaiului 41, dar şi în zona turnurilor City Gates.  De altfel, la capătul tramvaiului 41 aici ar urma să fie şi un nod intermodal, adică o staţie comună pentru tramvai, autobuz şi metrou prin viitoarea magistrala 1 Mai – Otopeni, aflată deocamdată în stadiu de proiect.

Planul Urbanistic Zonal se află deocamdată în dezbatere publică. Pentru demararea proiectului este necesară aprobarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB). În bugetul aprobat pentru 2012, pentru Pasajul subteran Piaţa presei Libere au fost prevăzuţi doar 100.000 lei. Potrivit indicatorilor tehnico – conomici aprobaţi de CGMB încă din ianuarie 2010, pasajul subteran rutier de la Piaţa presei Libere va costa 22,4 milioane euro.

Pasajul Rutier, contestat

Ordinul Arhitecţilor din România – filiala Bucureşti nu este de acord cu avizarea proiectelor pasajelor subterane din Piaţa Charles de Gaulle şi Piaţa Presei Libere.

Ordinul Arhitecţilor susţine clasarea ca monument istoric pe grupa A a bulevardelor Kiseleff, Aviatorilor şi Prezan. Filiala Bucureşti vrea să conteste Hotărârea Ministerului Culturii din 18 ianuarie 2012, prin care este respinsă clasarea în această categorie a bulevardelor menţionate.

Cum va arăta pasajul rutier Piaţa Presei Libere

Cookies