PARADĂ DE TRAMVAIE VECHI, în Capitală, la împlinirea a 120 de ani de la primul tramvai electric

de:
23 dec. 2014
6 afișări
PARADĂ DE TRAMVAIE VECHI, în Capitală, la împlinirea a 120 de ani de la primul tramvai electric

Parada tramvaielor electrice dedicată împlinirii a 120 ani de la darea în folosinţă a primului tramvai electric din Bucureşti va avea loc sâmbătă, 27 decembrie 2014. Astfel, de la ora 10.00, de la Depoul Victoria, va pleaca un convoi de tramvaie pe ruta Şos. Ştefan cel Mare, Bucur Obor, Calea Moşilor, Piaţa Sf. Gheorghe şi retur.

Convoiul va face o singură cursă de la Depoul Victoria la Sfântul Gheorghe şi se va retrage apoi spre Depoul Victoria. Bucureştenii sunt invitaţi de RATB să participe la paradă şi să circule cu aceste tramvaie, călătoria fiind gratuită.

Convoiul va avea în frunte bătrânul V056, care a fost realizat în 1955 în atelierele centrale ale ITB, urmat de un tramvai Tatra, un V3A, Bucur 1 şi ultimul Bucur LF, proiectat şi realizat integral în cadrul uzinei proprii.

De asemenea, pe parcursul întregii zile, la Sfântul Gheorghe, va staţiona un tramvai de epocă în interiorul căruia se va organiza un muzeu care să ilustreze istoria transportului din Capitală. Acest „muzeu” va fi deschis pentru curioşi sâmbătă, de la 8.00 la 21.00.

„Cu ocazia aniversării a 120 de ani de la darea în folosinţă a primei linii electrice din Bucureşti, Regia Autonomă de Transport Bucureşti va organiza, în data de 27 decembrie, începând cu ora 10.00, evenimentul „Parada tramvaielor electrice”.

Cu acest prilej, bucureştenii vor putea admira convoiul de tramvaie, ce va marca evoluţia în timp a transportului electric pe şine, începând cu „bătrânul” Thomson V056, realizat în 1955 în Atelierele Centrale ale Întreprinderii de Transport Bucureşti, continuând cu tramvaiul Tatra, urmaşul vagoanelor importate în anii ’70, apoi, înaintând pe firul vremii, cu un vagon V3A modernizat, din generaţia construită în anul 1973 şi modernizată începând din 1993, urmat de tramvaiul Bucur 1 modernizat în anul 2001. Parada va cuprinde şi „piesa de rezistenţă a Regiei „, tramvaiul Bucur LF, proiectat şi realizat integral în cadrul Uzinei RATB.

Convoiul va reconstitui, în parte, traseul primei linii electrice, respectiv Piaţa Victoriei (Depoul Victoria) – Şos. Stefan cel Mare – Bucur Obor – Calea Moşilor – Piaţa Sf. Gheorghe.

Menţionăm că, pe data de 9 decembrie 1894, a apărut pe străzile Bucureştiului primul tramvai electric, fapt ce situează România în rândul primelor zece ţări europene care au introdus tracţiunea electrică în transportul public. Tramvaiul avea indicativul 14 şi circula pe traseul Cotroceni – Piaţa Sf. Gheorghe – Calea Moşilor – Obor”, anunţă RATB, într-un comunicat de presă remis B365.ro.

Mai multe detalii AICI.

Primul tramvai electric circula pe linia 14 şi avea culoarea verde

În ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, Municipalitatea a acordat unei societăţi belgiano-olandeze dreptul de a înfiinţa şi exploata patru linii de tramvai cu cai şi o linie de tramvaie electrice. Pentru funcţionarea liniei de tramvaie electrice, pe un teren donat de primărie, în Grozăveşti, pe malul Dâmboviţei, s-a construit o uzină electrică. După îndelungi tergiversări despre cum trebuie amplasate firele electrice (supraterane sau subterane), abia în 1893 au fost finalizate lucrările la linia electrică, iar un an mai târziu s-a dat în folosinţă prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Obor – Cotroceni, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul RATB.

Primul tramvai electric avea culoarea verde, purta numărul 14 şi traversa Bucureştiul de la Est la Vest. Capătul de linie se afla la Şcoala Iancului şi a fost prelungit apoi la Mătăsari, Agricultori şi până la bariera Pantelimon. Tramvaiul 14 avea atunci următorul traseu: pleca de la Uzina Electrică, mergea pe Splaiul Independenţei, trecea Dâmboviţa pe Podul Domniţa Maria, traversa Bd. Regina Elisabeta via Splaiul Gării Centrale şi îşi continua drumul pe bulevardele Academiei, Carol I şi Pache Protopopescu. Şi acum, după 120 de ani, tramvaiul de pe linia 14 urmează, cu unele excepţii, un traseu asemănător cu omologul său care a schimbat istoria transportului în comun din Capitală.

Această minunăţie „diabolică” importată din America în Europa poziţiona Bucureştiul printre primele 12 oraşe de pe continent care aveau acest tip de tramvai.

Istoria transportului în comun din Capitală, de la un cal putere, la Mercedes-urile Citaro de azi, este expusă într-un muzeu mai puţin cunoscut publicului bucureştean. Mai multe detalii despre istoricul transportului în comun, însoţit de imaginile din muzeul RATB-ului, de care puţini au auzit, AICI.

Cookies