OUG-ul a intrat în vigoare astăzi! Noile reguli pentru transportul în regim de taxi

de:
16 mai 2019
1 Afișari
OUG-ul a intrat în vigoare astăzi! Noile reguli pentru transportul în regim de taxi

OUG a intrat în vigoare după mai multe luni de proteste venite din partea taximetriştilor, în contextul în care a acuzat patformele de ridesharing precum Clever şi Uber că ar funcţiona ilegal. Ordonanţa elimină sintagma „în mod repetat” din Legea privind transportul în regim de taxi, în urma presiunilor făcute de taximetrişti.

Astfel, este suficient ca şoferii care utilizează Uber, Bolt sau Clever să fie prinşi o sigură dată pentru a fi amendaţi. După adoptarea OUG, Executivul a dat asigurări că, în scurt timp, va fi reglementa şi activitatea de ridesharing, dar această reglementare nu a apărut.

Ministerului Dezvoltării Regionale (MDRAP) a transmis, la solicitarea News.ro, că a fost constituit un grup de lucru care lucrează la elaborarea unui proiect de act normativ în acest sens.

„După şedinţa Executivului din data de 29 martie 2019, a fost constituit un grup de lucru pentru elaborarea unui proiect de act normativ privind reglementarea activităţii de transport de persoane intermediată prin platforme digitale. Grupul de lucru a fost compus din specialişti, la nivel tehnic, ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informale, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi ai Secretariatului General al Guvernului. Având în vedere complexitatea domeniului şi necesitatea stabilirii unor soluţii juridice care să asigure un regim nediscriminatoriu pe piaţă, actul normativ va fi postat pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor (iniţiatorul acestui act normativ) şi supus consultării publice, potrivit legii, imediat după finalizare”, a transmis MDRAP.

Cum a apărut OUG

Sub presiunea taximetristilor care blocau Piață Victoriei, pe 29 martie , Cabinetul Dancila a adoptat o ordonată de urgență care schimbă radical modul în care se poate face, în România, transportul de persoane contra cost. Mai exact, conform ordonanței, singurii care mai au dreptul să desfășoare astfel de activități – cu excepția șoferilor de autobuz și a celor angajați la firme de rent-a-car – vor fi taximetriștii cu licențe valabile.

În schimb, șoferii de Uber și de Taxify – care nu dețîn licențe de taxi și nici nu le pot obține, în condițiile legii – ar urmă să fie sancționați, începând de joi, 16 mai, cu amenzi de până la 5.000 de lei și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare pentru o perioada de 6 luni, dacă sunt prinși transportând pasageri contra cost.

Vor dispărea sau nu serviciile de transport alternativ?

Până la acest moment, nici Uber, nici Taxify și nici Clever Taxi (serviciu de car hailing) nu au răspuns la întrebările adresate marți cu privire la activitatea pe care o vor desfășura de joi încolo.

În schimb, la solicitarea Ziare.com, a făcut o declarație pe acest subiect conducerea Coaliției pentru Economie Digitală, o asociație din care fac parte toate cele trei servicii de transport alternativ. Mai exact, președintele Asociației Coaliția pentru Economie Digitală, Cătălin Codreanu, a transmis pentru Ziare.com că:

Activitatea platformelor de ridesharing va fi grav afectată în România în următoarele zile.

Chiar dacă aplicațiile vor continuă să funcționeze, pentru că acestea deservesc milioane de utilizatori, în mii de orașe din toată lumea, în România, din cauza lipsei unei reglementări specifice și a intrării în vigoare a unor prevederi din legea taximetriei care pot da naștere unor abuzuri împotriva șoferilor parteneri, activitatea acestora poate ajunge aproape de zero.

Este posibil că mulți dintre cei 2,5 milioane de utilizatori ai platformelor noastre să nu găsească o mașînă sau să aibă un timp de așteptare extrem de mare, din cauza reducerii activității șoferilor înscriși pe aceste platforme„.

Cu alte cuvinte, Uber, Taxify și Clever nu și-au propus să își înceteze activitatea, dar cu siguranță și-o vor restrânge considerabil, din lipsa de șoferi care să riște sancțiuni dure.

Parlamentarii lucrează la o lege care să legalizeze transportul alternativ de persoane. Mai mult, vicepremierul Daniel Suciu a promis, pe 29 martie, că pentru legalizarea serviciilor că Uber, Taxify și Clever se va da chiar și o ordonanță de urgență, care să între în vigoare înaintea celei adoptate la presiunea taximetristilor. În scurt timp, însă, Daniel Suciu s-a răzgândit și a anunțat că legalizarea transportului alterativ mai durează.

Cookies