Oprescu sare la beregata mafiei taxiurilor ilfovene

de:
14 feb. 2013
0 Afișari
Oprescu sare la beregata mafiei taxiurilor ilfovene

Primarul general al Municipiului București, Sorin Oprescu, a declarat, joi, în cadrul unei conferințe de presă, că Primăria Capitalei a colaborat cu Camera Deputaților pentru elaborarea unui nou proiect de lege a taximetriei, dar nu toate punctele sale de vedere au fost luate în considerare de legiuitorii vechiului Parlament: „Doar câteva dintre propunerile noastre au fost luate în considerare, mai exact cele care nu deranjau grupuri de interese” – a spus Oprescu. „Problemele reale, care afectează taximetria și legalitatea serviciului au fost ignorate” de fosta legislatură – a adăugat primarul general. 

Oprescu reproșează actualei legislaţii a taximetriei că încălca principiul autonomiei locale privind serviciile şi dau naştere unei concurenţe neloiale pentru taximetriştii din Bucureşti.

În București funcționează 8.500 de taxiuri autorizate de Primăria Capitalei, conform legii care prevede 4 autorizații de taxi la 1.000 de locuitori. Astfel, din 2010, Primăria capitalei nu a mai putut să elibereze noi autorizații de taxi, în ciuda faptului că, din cauza crizei, mulți bucureșteni își doresc să lucreze în această meserie, dar nu pot primi autorizaţie, conform legii. În schimb, în Ilfov s-au dat în continuu autorizaţii de taxi, fără a se ţine cont de reglementările legale. „Exista o localitate cu circa 7.000 de locuitori ai carei reprezentanti au dat 192 de autorizatii cand legea ii obliga sa dea fix 28 de autorizatii”, a aratat Oprescu.

Oprescu propune ca taxiurile din provincie, inclusiv din Ilfov, să aibă dreptul să aducă clientul în București, dar apoi să se întoarcă imediat în județul de reședință. De asemenea, se propune ca taxiurile din jud. Ilfov să nu mai aibă dreptul de a staţiona în staţiile de taxi din Capitală.

În plus, Primarul Capitalei acuză faptul că reglementările legale existente sunt ambigue şi nu permit sancţionarea taximetriştilor care operează în Bucureşti cu autorizaţie de Ilfov. Primarul cere scoaterea cuvantul „permanent” din lege, referindu-se la paragraful „Se interzice taxiurilor sa efectueze transportul public de persoane in regim de taxi sau sa stationeze in vederea efectuarii in mod permanent a unor astfel de transporturi in interiorul unei localitati alta decat localitatea de autorizare”. Potrivit edilului, caracterul de permanenţă nu poate fi dovedit în niciun fel şi astfel poliţiştii nu puteau demonstra în faţa instanţei faptul că taximetriştii amendaţi au fost în culpă.

„Sclavi în taximetrie

O altă problemă identificată de edilul-şef al Capitalei este manevrarea ilicită a autorizaţiilor de taxi. Astfel, primarul atrage atenţia asupra faptului că autorizaţiile de taxi nominale sunt transferate între şoferi şi închiriate şi astfel dispare caracterul public al acestora – doar cei din interiorul „cercului” pot avea acces la o autorizaţiei, dat fiind că numărul lor nu scade şi astfel, Primăria nu poate elibera altele noi.

„Ţinând seama de numarul de autorizatii limitat de lege, se creeaza premisa ca niciodata o autorizatie sa nu mai fie disponibila. Creste numarul celor care vor lucra pe autorizatiile altora, cu propria masina, suportand toate costurile, responsabilitatea celui ce detine autorizatia devenind practic nula. Aceasta va crea un val de nemultumire in randul celor care astazi formeaza asa zisul grup al ‘sclavilor in taximetrie‘”, a declarat primarul general, Sorin Oprescu.

De asemenea, Oprescu cere modificarea legii pentru astipula clar faptul că taximetriştii vor fi angajaţi doar cu contract şi carte de muncă, fără a depăşi o normă de 8 ore lucrate pe zi, din motive de siguranţă.

Creşte tariful de 1,39 lei/km?

Sorin Oprescu a atras atenţia asupra faptului că  preturile sunt sub limita acoperirii costurilor de catre operatori, motiv pentru care apar fenomene de tipul inselarea clientului, evaziune fiscala, negocierea cu clientul la cursa si neutilizarea aparatului de taxat, coroborata cu refuzul curselor in cazul in care nu se ajunge la o intelegere cu clientul. De asemenea calitatea si siguranta serviciului sunt afectate negativ ca urmare a lipsei investitiilor in parcul auto si diminuarea calitatii personalului utilizat.

Totuşi, edilul-şef afirmă că obligaţia Primăriei este doar să stabilească tariful maxim, reglementat prin decizia Consiliului General al Mun. Bucureşti la 3,5 lei/km şi că nu intră în atribuţiile Primăriei să mărească tariful minim. Oprescu atrage atenţia că „Cele 40 de dispecerate comunică Direcţiei Transporturi din PMB cifra la care se înţeleg. De câţiva ani este 1,39 lei/km. Acum se bagă în capul taximetriştilor că eu ar trebui să pun limita minimă, dar eu nu am voie, nu îmi permite legea. Dacă ei vor să măreasca tariful cu mâna mea, s-o creadă ei – eu nu o să încalc legea”, a punctat Primarul General, adăugând că „au mai fost uni care au propus să aibă 1,7 lei/km, Primăria le-a aprobat, şi au dat rapid faliment(n.r. taxi Cobălcescu).”

Ce propune Sorin Oprescu

Oprescu a mai declarat că felicită noua legislatură pentru faptul că a scos de pe ordinea de zi proiectul pentru o nouă lege a taximetriei, în forma lăsată de fosta componență a Camerei Deputaților, dând astfel dovezi că „a înțeles fondul problemei”.

După ce precedentul proiect de lege al taximetriei a fost scos de pe ordinea de zi, va fi realizat un nou proiect de lege, în care să se reflecte şi amendamentele municipalităţii. Printre altele, se propune elaborarea unui regulament de interoperabilitate, care să asigure faptul că taximetriştii vor trebui îndeplini aceleaşi condiţii pentru a primi autorizaţie atât în comunele din Judeţul Ilfov cât şi în Mun. Bucureşti şi pentru a certifica faptul că numărul de autorizaţii date în jud. Ilfov va fi reglementat de autorităţile locale 

„Mi-as dori ca proiectul noii legi a taximetriei sa tina seama de realitatea din strada si sa nu fie redactat la comanda unor proprietari de firme de taxi, prin diverse grupuri de interese. Acest serviciu trebuie sa fie la nivelul anilor in care traim, sa fie modern, civilizat, prompt, sa respecte consumatorii, indiferent ca sunt bucuresteni sau vizitatori, din tara sau din strainatate. Sa fie un serviciu cu si pentru oameni”

De asemenea, edilul a menţionat că municipalitatea susţine orice solutie stabilita de prestatorii acestui serviciu, care vizeaza eliminarea tuturor ilegalitatilor din taximetrie.

Cookies