ARHIVA B365

Oprescu nu mai cumpără sediul de pe Splaiul Independenței, după ce a plătit chirie 9,7 milioane euro

Pe 10 decembrie 2013, Consiliul General al Municipiului Bucureşti a prelungit contractul de închiriere a turnului de birouri de pe Splaiul Independenței până pe 1 februarie 2014. Până atunci, primarul general era mandatat să desfăşoare toate procedurile legale pentru achiziţionarea clădirii. Primarul era obligat, totodată, să prezinte CGMB forma finală a contractului de vânzare-cumpărare, odată ce acesta a fost negociat şi stabilit.

„Articolul 18 din contractul iniţial spune că există opţiunea ca Primăria să cumpere clădirea atunci când contractul de închiriere expiră. E un lucru foarte bun pentru că municipalitatea poate cumpăra clădirea, iar chiria plătită până acum se transforma în avans pentru a putea fi achiziţionată prin leasing imobiliar. Conform unei evaluări imobiliare din 2009, clădirea valora 11,5 – 12 milioane euro, sumă apropiată de valoarea chiriei plătite până acum de Primăria Capitalei”, declara viceprimarul Marcel Nicolaescu, la finalul şedinţei din 10 decembrie 2013.

Cererea consilierilor generali nu a fost însă îndeplinită de primarul general Sorin Oprescu. Cu doar câteva zile înainte de expirarea hotărârii, edilul-șef cere prelungirea contractului de închiriere cu încă un an până la data de 31 ianuarie 2015 motivând sec că „nu au fost finalizate negocierile în vederea încheierii contractului de vânzare-cumpărare pentru imobilul din Splaiul Independenței nr. 291-293”. Prin urmare, primăria preferă să mai plătească câteva milioane de euro chirie, decât să achiziționeze clădirea. Câte milioane nu se știe deocamdată, pentru că primarul general, Sorin Oprescu, nu a menționat în proiectul de hotărâre privind prelungirea contractului de închiriere și care va fi cuantumul chiriei pentru acest an. Consilierii generali vor trebui să decidă pe 30 ianuarie dacă aprobă proiectul propus de primarul general. 

Chiria va depăși prețul de achiziție al clădirii

Primăria Capitalei a plătit deja pentru turnul de pe Splaiul Independenței o chirie de 9,7 milioane euro în condițiile în care întreaga clădire este evaluată la aproximativ 11-12 milioane euro. Dacă Primăria Capitalei va plăti și în 2014, aceeași chirie pe care a plătit-o și anul trecut, adică aproximativ 2,5 milioane euro, practic chiria pentru noul sediu va depăși valoarea clădirii. 

 „Noi am făcut toate diligenţele necesare. Condiţia în contract este foarte clară, aceea că sumele folosite până acum timp de trei ani la chirie vor fi scăzute din preţul imobilului, aşa că, dacă şi proprietarul va fi de acord, aceasta va putea fi cumpărată. (…) Pentru că aşa e normal să fie”, declara Oprescu în urmă cu două săptămâni.

Întrebat când ar putea municipalitatea să achiziţioneze clădirea actualului sediu, Oprescu a precizat că acest lucru va fi posibil după ce se finalizează evaluarea. El a arătat, în acest context, că este vorba despre o triplă evaluare, respectiv una din partea constructorului, una a municipalităţii şi o alta judiciară.

Contractul de închiriere a sediului de pe Splaiul Independenței a fost încheiat în 2009 pentru un imobil cu suprafaţa de 12.576 de metri pătraţi, pentru care municipalitatea plătea 17,88 de euro pe metru pătrat. Proprietarii de atunci, SC Iliotomi Grup SRL, au optat la acea dată pentru nefacturarea TVA, a precizat consilierul general Cornel Pieptea, în ședința CGMB din decembrie 2013.

Încă de la începutul acestui contract, a existat clauza potrivit căreia municipalitatea putea să exercite opţiunea de cumpărare a imobilului. Ulterior, în iunie 2010, clădirea a fost vândută de SC Iliotomi Grup către SC Apatel Properties SRL, iar CGMB a aprobat un act adiţional la contractul iniţial, prin care municipalitatea plătea 14,387 euro pe metru pătrat plus TVA, iar suprafaţa clădirii se mărea la 12.906 de metri pătraţi, ca urmare a construirii unor lifturi exterioare.

Astfel, potrivit lui Pieptea, în 2010, municipalitatea a plătit 10.944.679 lei, în 2011 – 11.377.823 de lei, în 2012 – 11.940.815 lei, iar în 2013 – 9.046.757 lei, fără TVA. 

Oprescu a declarat anterior că nu a putut achiziționa clădirea de birouri deoarece gradul de îndatorare al PMB era maxim, din cauza creditului accesat de fostul primar general, Adriean Videanu, iar Ministerul de Finanțe nu i-ar fi permis să facă un leasing imobiliar, care s-ar fi considerat credit.

Costul lucrărilor la sediul de pe Bd. Elisabeta a crescut de două ori până la 24,3 milioane euro

Iar în timp ce Oprescu se pregătește să mai cheltuie câteva milioane de euro pentru chiria noului sediu, noi scumpiri apar și la sediul vechi. Astfel, Primăria Capitalei vrea să achiziționeze servicii de consultanță pentru Modernizarea și reabilitarea imobilului situat în Bd. Regina Elisabeta nr. 47. Conform anunțului de licitație, municipalitatea este dispusă să ofere 2,7 milioane lei (600.000 euro) pentru aceste servicii. Banii ar urma să fie plătiți pentru un contract pe doi ani.

Costul final estimat de Primăria Capitalei pentru lucrările de modernizare a vechiului sediu se ridică la 24,3 milioane euro cu TVA. Aceasta a fost ultima sumă aprobată de Consiliul General al Municipiului București (CGMB) în aprilie 2013 pentru realizarea lucrărilor la sediul din Bd. Elisabeta. Cu doar câteva luni înainte însă, în februarie 2013, CGMB aprobase pentru același obiectiv de investiții o scumpire cu 7,6 milioane de euro față de bugetul inițial aprobat în 2008 de 12,5 milioane euro.

Oprescu speră ca, din toamna lui 2014, angajații PMB să se mute în vechiul sediu al instituției

„Ca să ne mutăm noi, sperăm ca în septembrie-octombrie 2014 să fim acolo, rămâne în schimb, că nu deranjează așa tare pe nimeni, să poată începe construcția în spate, dărâmăm zidul ăla și acolo creăm o piață (…) e o parcare dedesubt, ca să nu vină lumea în mijlocul orașului și să-și lase mașina, iar pe străzile adiacente Primăriei și în curtea interioară facem o sală cu 220 și ceva de locuri, iar o zonă din clădire ar putea rămâne deschisă permanent publicului spre a fi vizitată”, declara Oprescu la începutul acestei luni. 


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button