Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911

susținut de
03 nov. 2025
3502 afișări
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911. Foto credit: Teatrul Odeon.

În seara primei zile de Crăciun a anului 1911, familia princiară moștenitoare a tronului României, Principele Ferdinand și Principesa Maria, și “toată elita intelectuală și socială a Capitalei” inaugurau cu mare fast cel mai nou și mai elegant teatru de pe Calea Victoriei: “Comoedia” (“Comedia”, după grafia modernă a limbii române).

Foto credit: Buildings of Romania.
Foto credit: Buildings of Romania.

În comunism, „Comoedia” a purtat numele plebeu de „Teatrul Muncitoresc C.F.R Giulești” și a fost redenumit „Odeon” după 1990, pornind de la ideea marelui regizor, actor și scenograf Liviu Ciulei.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Arhiva Teatrului Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Monumentul lui Mustafa Kemal Ataturk în fața Teatrului Odeon, fondatorul statului modern turc neavând nicio legatură cu istoria teatrului, poate doar pentru că Bucureștiul a fost sub turci multă vreme. Foto credit: Teatrul Odeon.

Comoedia” (azi “Odeon”), „teatrul din pasaj” fără egal în Bucureștiul începutului de secol XX, care rivaliza cu Teatrul Național. Grație acoperișului glisant, printre puținele din Europa, spectatorii pot vedea cerul

Pe locul domnesc al marelui ban Dimitrie Ghica (1718-1803), cumpărat ulterior de familia Lahovary pe la 1860, strălucitul arhitect și inginer constructor Grigore P. Cerchez ridica ansamblul arhitectural “Comoedia-Majestic”, un patrulater compus din clădirea teatrului, flancată de două corpuri care adăposteau apartamente și magazine, Hotelul Majestic și cele două pasaje.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.
Foto credit: Teatrul Odeon.

Cochetă, îmbrăcată în alb și roșu și cu o acustică excepțională, “vrăjită”, Sala de spectacole “Comoedia” uimea bucureștenii printr-un element uimitor, cum nu se mai pomenise în Capitală: acoperișul glisant prin care, în serile de vară, se puteau vedea stelele (dacă ne gândim că, acum mai bine de 100 de ani, Bucureștiul nu era nici atât de poluat și nici atât de zgomotos cum este azi).

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Sala Studio a Teatrului Comedia/Odeon. Foto credit: Arhiva Teatrului Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

Pentru simplificare, vom folosi pe parcursul articolului cuvântul grafiei de azi, “Comedia”, în loc de “Comoedia”.

În 2011, la 100 de ani de înființarea minunatului teatru de pe Calea Victoriei, “coloana vertebrală a Bucureștilor”, Maria-Magdalena Ioniță, doctor în istorie, a publicat volumul “Teatrul Comoedia-Odeon”. La peste un secol de istorie”, ed. Oscar Print, 2021.

Cu respect pentru adevărul istoric, după temeinice cercetări în arhive și studierea lucrărilor despre istoria Căii Victoriei și a memorialisticii epocii, dr. Maria-Magdalena Ioniță ne prezintă cu amănunțime istoria acestui vechi loc pe care îl ocupă Teatrul Odeon, dar și povestea marilor actori și creatori de teatru care și-au legat faima și numele de vestita sală de spectacole “Comedia”.

Pentru că n-a fost nume de artist uriaș care să nu fi jucat pe scena fermecătorului teatru, din care amintim: Tony Bulandra, Mărioara Voiculescu, Maria Ventura, Maria Filotti, George Vraca, Elvira Popescu, Grigore Vasiliu Birlic, Clody Bertola, Tantzi Cocea, ș.a.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
1933. Tony Bulandra (1881-1943). Actorul a excelat printr-o rară distincție, noblețe și eleganță. Foto credit: Muzeul Național de Istorie al României, Galeria de Portrete M.N.I.R.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Maria Ventura (1886-1954), actriță la Comedia Franceză din Paris a întemeiat o școală de teatru în Franța și a fondat o companie de teatru în București. Fotografie de epocă.

Comedia”, o bijuterie arhitecturală între două “pasagii” proiectată de Grigore P. Cerchez, creatorul Palatului Școlii Superioare de Arhitectură, azi Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”

Locul pe care a fost înălțat Teatrul Comedia (Odeon după 1990) este flancat de cele două “pasagii”, “Comedia” și “Majestic”, mărginite azi de blocul socialist ce închide latura de nord a patrulaterului și, respectiv, Hotelul Majestic, pe latura sudică a acestuia.

Pasagiul “Comedia” dă în strada Academiei, chiar în dreptul “Bisericii Dintr-o Zi”, ctitorită de breasla bărbierilor, lăcaș de cult care dispunea în sec al XVIII-lea și “de un șir de odăi în formă de chilii călugărești”, dărâmate în 1848.

Zona Teatrului “Comedia”/”Odeon” „era încă de la 1812, neîntrerupt aci, locul unde lumea bună și-a dat întâlnire ca să se distreze, să joace, să discute sau să mănânce”.

Pasajul Majestic în prezent. Foto: Antoaneta Dohotariu.

 

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Podul Mogoșoaiei în 1874, fotografie de Franz Duschek. Sursa imaginii: Colecția de Stampe, Biblioteca Academiei Române.

Georgeta Filitti în prefața volumului: La început de secol XX pe Calea Victoriei, totul mărturisea goana după nou, modernizarea, aspirația către civilizație. Această stare de spirit ambițioasă își găsește expresia salutară în inițiativa societății “Atlas”, materializată de un urmaș al Lahovărăștenilor, inginerul arhitect Grigore P. Cerchez.

Noua construcție a uimit lumea de la naștere, asemeni năzdravanului din poveste, căci a fost înzestrată cu acoperiș glisant, funcțional și azi. “Mic cât un pahar”, cum l-a definit Tudor Arghezi, intim și elegant, cu o sală “cu o acustică vrăjită” de 500 de locuri, noul teatru s-a impus rapid nu doar ca instituție reprezentativă a capitalei ci a țării întregi.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

Foto credit: Teatrul Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

Bucureștiul se afla în plină transformare, se desfășurau o serie de lucrări edilitare esențiale unui oraș care se voia european. “Comedia” a avut drept model Teatrul Odeon din Paris și are spatele spre str. Academiei și fața îndreptată spre Calea Victoriei”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță în volumul “Teatrul Comoedia-Odeon. La peste un secol de istorie”: Teatrul, care-și va lua, la început, ca model, și ca formă și ca fond, celebrul teatru parizian “Odeon”, reprezenta doar sâmburele, punctul central al acestui complex arhitectural.

Arh. Grigore P. Cerchez a mai proiectat și două corpuri laterale ce-l flancau, unul cu magazine și apartamente pe partea nordică, celălalt cu magazine și hotel, în partea de sud.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Corpul lateral care flanchează Teatrul Odeon. Foto: Antoaneta Dohotariu.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto: Antoaneta Dohotariu.

Clădirea teatrului a fost concepută într-un singur volum paralelipipedic conținând sala principală de spectacole cu anexele ei, o sală de dimensiuni mici, cu o bună vizibilitate generală și o acustică fără intervenții electrice”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Bazându-se pe o vastă cultură și pe o bună cunoaștere a tehnicii construcțiilor, folosind materiale ce se impuneau pe atunci în practica arhitecturală, cum era de pildă fierul care îl atrăgea în mod deosebit, arh. Grigore P. Cerchez introduce o noutate tehnică-tavanul glisant de deasupra sălii de spectacole.

Această soluție aleasă, pe lângă faptul că a permis, atâta timp cât poluarea fonică din zonă nu a ajuns la cote alarmante, prelungirea stagiunii și pe timpul verii (“stagiunea de vară”), a concurat, alături de gurile de ventilație prevăzute în pereții exteriori, și la o mai bună, permanentă și continuă aerisire a spațiului.

Anexele sălii de spectacole, au fost inițial o cochetă Sală de Varietăți, aflată la un fel de demisol, numită “Majestic”, unită cu un luxos bar american și un restaurant, folosind probabil, în parte, printr-o legătură subterană, serviciile hotelului alăturat.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Sala Majestic, Ilustrațiunea Română, 1912. Foto credit: Biblioteca Academiei Române, apud Arhiva Teatrului Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Calea Victoriei la început de secol XX. Foto credit: Arhiva Teatrului Odeon.

La inaugurarea teatrului “Comoedia”, Calea Victoriei s-a oprit în loc. “Am ajuns să vedem aceea ce nu s-a văzut încă la noi: lume multă care n-a mai putut găsi locuri, staționând în fața teatrului și oferind prețuri enorme, 100 chiar și 150 lei pentru un fotoliu”

Să ne întoarcem în seara magică a Crăciunului anului 1911, când bucureștenii, avizi de tot ce este fresh și la modă la Paris, primeau un cadou care le întrecerea cele mai îndrăznețe așteptări.

Momentul inaugurării noului teatru este descris în “Rampa”, revistă de teatru, muzică, artă și literatură, al cărei prim număr a apărut în octombrie 1911, din inițiativa lui N.D. Cocea și Alexandru Davila. “Rampa” a fost concepută după modelul revistei “Comoedia” din Paris.

Deschiderea teatrului “Comoedia” a fost mai degrabă un strălucit eveniment monden, mai mult decât unul artistic.

Bucureștenii au venit în număr mare, dornici să vadă cu ochii lor cocheta și primitoarea sală în alb și roșu care amintea, în special elegantului public feminin, de micile teatre pariziene.

Teatrul Comoedia are o sală foarte cochetă și elegantă. Cuprinde ceva mai mult de 500 de locuri, distribuite în parter, loji baignoire și bel etaje și o serie de balcoane. Are o acustică minunată, e zugrăvit în alb. E foarte bine luminat, tavanul e mobil, pentru ca sala să poată fi utilizată în tot timpul verei.

Tot revista “Rampa”, din oct. 1911, ne spune că “mobila va costa frumoasa sumă de 120.000 lei, ceea ce dovedește că luxul va fi desăvârșit”. Noul și cochetul teatru va avea propria sa orchestra, dirijată de Oscar Spirescu, “o orchestră admirabilă care va face, o prevedem, deliciile bucureștenilor”.

Actrița Lucia Sturdza Bulandra (1873-1961). Foto credit: Muzeul Național de Istorie al României.
Una din rochiile actriței se păstrează la M.N.I.R. Foto credit: Muzeul Național de Istorie al României.

Comedia”/ “Odeon”, teatru cu repertoriu inspirat de Theatre Libre, condus de Andre Antoine, primul teatru independent din Paris, care punea în scenă piese noi, realiste, “neîncercate până atunci”

Repertoriul va fi diferit de cel al Teatrului Național, deoarece:

În timp ce prima scenă a țării prezintă lucrări din repertoriul clasic, la noul teatru se va juca mai mult repertoriul de la Antoine și Michel, cu un cuvânt repertorial realist modern, mai apropiat de mintea și de sufletul publicului nostru”, mărturisea Mihail Simpson, director al teatrului “Comedia” și totodată reprezentant al Societății Atlas, care edificase proiectul arhitectului Grigore P. Cerchez.

Foto credit: Teatrul Odeon.

Arh. Grigore Cerchez a reușit performanța creării unui spațiu intim de comuniune perfectă între autor, regizor, actori și public, dar și între spectatori, unii cu alții”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: În deschiderea programului de inaugurare a fost interpretat marșul din opera “Tannhauser” de Richard Wagner și în fața cortinei, încă în transă, a apărut actrița Maria Giurgea, în costum de Pierrot, din atlas alb, care a recitat cu “dicțiunea-i impecabilă și cu mult suflet”, “Prolog de deschidere a noului Teatru Comoedia”, scris de, pe atunci, tânărul Tudor Arghezi, text apreciat ca fiind “fin, sentimental, plin de vervă și de spirit”.

Vedeți că arhitectul, croindu-l cam rotund, / I-a dat sonoritate și-un aer de altar. / Răsună ca vioara. E mic cât un pahar. / Vom căuta ca-ntr-însul să nu cumva să-ncapă/ Aceeaș băutură ca-n cele mari, cu apă../ Uitați-vă la teatru și spuneți-mi, vă rog, / De nu este întocmai cum zice în prolog, / Păreții-și țin auzul aproape de cortină-/ Și cine oare are ureche-atât de fină?

Da, teatru-i mic și intim, și pare ca o casă / Cu o stăpâna dulce-n fotoliul ei, frumoasă, / Zâmbind în evantalii cu fulgi mărgăritare / Și-n fiecare șoaptă, discret, o sărutare.

În prolog era slăvită și inovația tehnică, noutate absolută în epocă, tavanul glisant prin care bucureștenii împătimiți de teatru puteau vedea cerul

Un amănunt îmi vine la rândul lui de spus./ Uitați-vă o clipă, vă rog, cu mine-n sus. / Tavanul plin de stele, cum îl vedeți că este, / Se ia din loc, se mută din loc, ca-ntr-o poveste”.

Cu versurile de la finalul prologului, actrița Maria Giurgea ridica sala în picioare, ropotele de aplauze auzindu-se din Calea Victoriei.

Vă mulțumesc.. Și fiindcă nu am ca să închin / În sănătatea sălii o cupă-n mâini cu vin, / Vă-nchin avântul nostru și zorii ce-i străbat. / Și-n sănătatea voastră iau palmele și bat.

Foto credit: Teatrul Odeon.

Ansamblul arhitectural Comedia-Majestic, ridicat pe locul domnesc al marelui ban Dimitrie Ghica, după o idee de Emil N. Lahovary, și finanțată de Societatea “Atlas”

Emil N. Lahovary (1855-1930), cel mai mic din cei patru băieți ai lui Nicolae sau Nicu Lahovary, “părintele fericit “, “era tot așa de studios, de luminat și de bun român ca și frații săi, dar nu s-a bucurat de reputația și ascendența lor, fiindcă nu-l atrăgea zbuciumata viață publică de atunci, cu luptele acerbe dintre partidele politice, mulțumindu-se cu un mandat de deputat conservator fără alte veleități”, ne-o spune Victor Bilciurescu în volumul “ București și bucureșteni de ieri și de azi” (1945).

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Numele lui Emil N. Lahovary este strâns legat de inițierea și edificarea ansamblului arhitectural, al cărui autor moral și material de necontestat este. Și asta nu pentru că el ar fi investit banii necesari ridicării complexului care a contribuit și contribuie la înfrumusețarea unui oraș încă nedesprins total de orientalismul balcanic, de edificarea construcției ocupându-se, financiar, cel puțin la început, cea mai însemnată întreprindere de profil din București de dinaintea Primul Război Mondial, organizată sub forma unei Societăți Anonime pe Acțiuni, “Atlas”.

Emil N. Lahovary a pus la dispoziția ridicării edificiului o parte din proprietatea sa vastă în formă de patrulater, cuprinsă între Podul Mogoșoaiei (Calea Victoriei după 1878) no. 40-44 și str. Școlii (Academiei, Raymond Poincare, astăzi din nou Academiei).

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

Moștenitor al locului ce îi aparținea în întregime, Lahovary gândea Teatrul “Comoedia” ca un fel de vioară a două, o rezervă a Teatrului Național din apropiere, ba chiar poate și ca pe un rival al acestuia, fără să știe că de fapt este un vizionar”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Emil N. Lahovary i-a încredințat ideea arhitectului și inginerului constructor Grigore Cerchez, fiind și rude, mama lui Cechez, Elisa, fiind născută Lahovary.

Cererea de autorizare de construcție, datată aprilie 1911, este semnată de Grigore P. Cerchez și Emil N. Lahovary, care cereau permisiunea de a ridica un corp de locuințe și magazine pe latura nordică a proprietății alături de planul clădirii Teatrului “Comoedia”.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Grigore P. Cerchez. Sursa imaginii: Arhiva de Arhitectura, arhivaderarhitectura.ro, grigorecerkez.blogspot.com.

Grigore P. Cerchez, arhitect și “inginieur des arts et manufactures”, fascinat de tehnici noi de construire

Născut la București la 5 oct. 1850, Grigore P. Cerchez pleacă în 1866 la Paris pentru a-și termina studiile liceale și pentru a deveni inginer constructor, vis pe care și-l va duce la îndeplinire absolvind în 1873 “Ecole Centrale des Arts et Manufactures” cu diploma de “inginieur des arts et manufactures”, în specialitatea “construcții”.

Informații despre moștenirea “Cerchez” lăsată Bucureștiului și demolarea brutală a casei marelui arhitect, în timpul regimului comunist, aici: Imaginile unei crime de patrimoniu. Casa arhitectului Grigore Cerchez, o splendoare de pe Calea Victoriei, demolată pentru că se afla pe traseul lui Ceaușescu | INTERVIU

Grigore P. Cerchez (1850-1927) a fost profesor la Școala Superioară de Arhitectură (1892-1926) și profesor de geodezie, tehnologie și construcție la Școala de Poduri și Șosele, președinte al Societății Arhitecților Români (1913-1918) și primar interimar al Bucureștiului în perioada aprilie-mai 1886-1 august 1886.

Oana Marinache, istoric de artă: De-a lungul a peste 50 de ani în serviciul tehnic al Primăriei, la catedra universitară, în Comisia Monumentelor Istorice, la Direcția Poștelor și în cadrul Societății Arhitecților Români, Grigore P. Cerchez marchează fundamental istoria arhitecturii românești.

Având o pregătire și o experiență în construcții, Grigore Cerchez a îndeplinit nenumărate funcții în postura de inginer-arhitect, restaurator, profesor, expert și bun organizator al serviciilor unor instituții publice.

Clădirea Teatrului Comedia/ Odeon adăpostea și o sală de cabaret și un restaurant de lux suprem

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Restaurantul de lux s-ar fi aflat la etaj și avea prețuri pe măsură, strălucind de lumini, iar “specialitățile casei” urmau să sosească zilnic de la Paris, ceea ce a dus la închiderea lui în anii grei ai Primului Război Mondial.

La aproape doi ani de la deschidere, în martie 1913, restaurantul din Teatrul “Comedia” devine subiect de scandal, ce amenința să se transforme în conflict diplomatic”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Consulul Imperial German la București, dr.Tjaben, adresează o plângere Prefectului Poliției Capitalei, acuzând administrația Teatrului că, după ce l-a angajat pe actorul Paul Schulz, supus german, să susțină spectacole cu trupa sa, acesta nu respectă contractul încheiat.

Motivul era că “artistele sale nu au costume elegante pentru a putea lua parte la supeurile din Restaurantul “Comoedia”. Asta ne spune totul despre uzanțele vremii privind ținuta în restaurantele de lux bucureștene.

De-a lungul timpului, teatrul a fost închiriat, pe rând, diverselor companii care nu aveau un local propriu. După 1911, Tony Bulandra și arh. Cerchez măresc sala de spectacole și mai adaugă un rând de loji”

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: La mai puțin de patru ani de la inaugurare, sala de spectacole a Teatrului “Comoedia” este închiriată, pe termen de 6 ani, companiei înființate de Tony Bulandra în asociație cu actrița Mărioara Voiculescu.

Prima operațiune pe care o proiectează și o înfăptuiește Tony Bulandra, consultându-se, cu siguranță, cu arh. Grigore Cerchez, este aceea de mărire a scenei și a sălii prin adăugarea a încă unui rând de loji.

Însuși Tony Bulandra,”numele magic cu care farmecă inimile sexului frumos”, cel care “servă de comparație pentru amanți, logodnici, bărbați, dar care spre deosebire de Nicolae Leonard, era mult mai puțin accesibil, căci amorezul de pe scenă este un soț ideal”, se transformase într-un fel de șef de șantier, dar și de lucrător executant.

Tony Bulandra. Foto credit: Anticariat-Unu.ro.

Interviul “De vorbă cu Dl. Tony Bulandra”, publicat de revista Rampa, ne spune:

De vreo trei săptămâni, dl. Bulandra, arbitrul eleganței, nu mai e de recunoscut. S-a făcut zidar, tâmplar, tapițer, decorator, electrician, umblă pe schele, se coboară pe scările salahorilor, își pătează hainele, aleargă ca o sfârlează pentru a supraveghea lucrările.

Inaugurarea are loc la 4 septembrie 1915, când trupa Companiei Voiculescu-Bulandra, din care făceau parte, în afară de Tony Bulandra și Mărioara Voiculescu, Lucia Sturdza-Bulandra, Ion Manolescu, Gh. Ciprian, Costică Toneanu, Al. Economu, Gh. Chamel, Tantzi Cutava, Maria Obreja ș.a, a jucat piesa “Învierea” după romanul lui Tolstoi.

Cronicile mondene ne spun, că în seara inaugurală în lojile din nou tapisate, se văd cucoane cu pălării, ultima expresie a modei; pălării tări, cu boruri mari, împodobite cu panglici de catifea care cad până aproape de umeri.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
12 septembrie 1914, primul spectacol al Companiei Marioarei Voiculescu-Bulandra, ulterior Compania Bulandra-Manolescu-Maximilian-Storin. Sursa: Fotografie de epocă, „România, țara mea de glorii, țara mea de dor”.

Ultima mare intervenție asupra conformației sălii de spectacol a avut loc în vara și toamna lui 1949, când Teatrul Comedia a intrat în custodia și apoi în proprietatea Teatrului Național, asigurându-i principala sală în care acesta își juca spectacolele.

Partea scenei a fost lărgită și înălțată, prin adăugarea actualelor “buzunare laterale”. Totodată a fost construită o pasarelă menită să unească sala cu fostul Hotel Majestic, care, după naționalizare, n-a mai funcționat până în 1974, când a fost trecut în proprietatea Ministerului Turismului.

În timpul ocupației germane a Bucureștiului din Primul Război Mondial, la Teatrul Comedia s-au refugiat actorii Teatrului Național, deoarece localul „primului teatru al țării” fusese rechiziționat de autoritățile puterii germane

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Nemții au organizat la Național o stagiune de teatru exclusiv în limba germană, o profundă jignire adusă bucureștenilor. Până la urmă, comandatura militară germană a rechiziționat toate teatrele din București, “pentru trebuințele teatrului german”.

Sub pretextul economisirii curentului electric a fost oprită circulația tramvaielor electrice, în timp de trăsurile de piață, deja rechiziționate odată cu automobilele particulare nu mai puteau fi întrebuințate decât de ofițerii armatei conduse de mareșalul August von Mackensen.

Conducerea militară a năucit bucureștenii cu un val de ordonanțe și a căror nerespectare urma să le aducă pedeapsa cu amendă sau închisoarea.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Teatrul Național a fost demolat în timpul regimului Petru Groza. Pe locul primului teatru al țării se află acum hotelul Novotel. Foto credit: Muzeul Municipiului București.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Feldmareșalul Anton von Mackensen, guvernator militar al României ocupate (1916-1918). Sursa imaginii: Arhivele Naționale ale României, Colecția Documente Fotografice, II 4953.

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: Perioada 1919-1949 a fost una excepțională pentru “Comedia”, Teatrul fiind, pe rând, casa Companiei Bulandra, a Teatrului “Maria Ventura” (ce-și va împărți viața și activitatea, până la epuizare, între București și Paris), companiei Sică Alexandrescu și Teatrul “Nostru”.

Teatrul “Nostru” a fost ultimul teatru particular care a evoluat în nobila clădire, în sala de la subsolul clădirii, destinată inițial Varieteului “Majestic”, sala cea mai supusă transformărilor, unele din cele mai radicale, în funcție de destinația ce i s-a dat și de necesitățile formațiunilor artistice.

Stagiunea 1947-1948, ultima pentru “Teatrul din pasaj”. De la “Comedia” la “Cartea Rusă” și Teatrul Muncitoresc C.F.R Giulești

Clădirea a fost afectată de bombardamentele din vara lui 1944, necesitând lucrări de reparații, Teatrul Național fiind cel mai lovit, clădirea sa fiind ulterior demolată de comuniști.

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: În anii ’60 ai sec. XX, ansamblul conceput de arh. Grigore P. Cerchez a căpătat o înfățișare nouă prin înlăturarea ultimelor vestigii ale curții domnești, Casa Ghica, sediul pe atunci al Librăriei “Cartea Rusă”, dar și a clădirii ce adăpostise sediul revistei “ L’ Independance Roumanie”.

În anii ’80, pe locul acesteia din urmă s-a construit un bloc cu magazine la parter, iar în anii ’90 a fost completat Hotelul Majestic cu un corp nou, spre Calea Victoriei și a fost amenajat scuarul din alveola ce se formase în față teatrului, amplasându-se în centru bustul lui Mustafa Kemal Ataturk, fondatorul statului modern turc, care, totuși, nu are nicio legătură cu istoria locului.

După 1964, “Comedia” întră în administrarea Teatrului Giulești. În 1946, directorii Teatrul Muncitoresc C.F. R Giulești erau de meserie tâmplari și instructori politici

După instaurarea comunismului, primul ceferist al țării, Gheorghe Gheoghiu-Dej, inaugurează Teatrul Muncitoresc C.F. R Giulești ce își deschide stagiunea la 26 sept. 1946 cu piesa “Clocot” având ca subiect greva ceferiștilor din 1933. La spectacolul inaugural participă Gheorghiu Dej, pe atunci ministru al economiei naționale. și Petru Groza, prim-ministru.

Conducerea Teatrului Muncitoresc C.F.R Giulești a fost încredințată lui Ion Cilibiu și Iancu Petre, de meserie tâmplari, Ion Cimbrescu, instructor politic iar din 1951 Ion Carată, muncitor la Grivița.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Din 1974, Teatrul Odeon a fost Teatrul Muncitoresc CFR Giulești. Imagine de la începutul anilor ’80. Sursa: Mihai Popescu apud Daniel Crăițoiu, Imagini și povești din București.

În 1990, Teatrul Giulești primește denumirea de “Odeon”, ideea venind de la Liviu Ciulei, pe atunci director al Teatrului L.S Bulandra, care vedea în teatru un posibil “odeon“ antic

Dr. Maria-Magdalena Ioniță: În răstimpul celor 10 ani care s-au scurs de la centenar, la Teatrul Odeon s-au făcut o serie de lucrări cu scopul înfrumusețării și înnoirii lui, printre care se numără refacerea cortinei din Sala Mare (2012) după modelul inițial de la inaugurarea din 1911, dar s-a renovat și exteriorul clădirii, reconstituind-se elementele decorative ale fațadei originale, pierdute pe parcursul anilor.

În 2010, după renovare completă și modernizare, fosta sală “Majestic” a reintrat în circuitul cultural sub numele de Sala “Studio” a Teatrului Odeon.

S-a păstrat și redat funcționarii și spațiul vechiului bar, adiacent sălii de spectacol care, pe parcursul anilor, a avut mai multe înfățișări, fie că s-a numit Bar American sau Nippon, când a primit decorație orientală.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.
Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

Teatrul Comedia-Odeon, sufletul Căii Victoriei, martor la transformările orașului din ultima mai bine de o sută de ani. Acoperișul glisant a continuat să funcționeze impecabil, semn că inginerul Cerchez ne-a lăsat o lucrare trainică și unică

În finalul acestui articol, publicăm Regulamentul Teatrului din anul 1832, întocmit de marele postelnic Beizade Nicolae Suțu, “unul din cei mai luminați și mari iubitori de arte frumoase din Moldova”.

Textul documentului este în limba franceză, legalizat de consulul francez, a fost publicat de Teodor Burada în lucrarea “Istoria teatrului din Moldova” și republicat în valoroasa lucrare întocmită de dr. Maria Magdalena Ioniță.

1832. Amenzi usturătoare pentru cei care “se sfădesc” în timpul reprezentației, “tulbură liniștea cuiva” sau vin la teatru “în stare de beție”

Regulamentul privitor la îndatoririle actorilor:

Art. 1.Toate persoanele făcând parte din trupă, trebuie să se afle în teatru cu o ora înainte de ora hotărâtă pentru reprezentație. Acei care se vor lenevi a se duce, vor fi supuși la o amendă de 12 lei.

Art. 2. Acei care vor întârzia la ridicarea perdelei cu cinci minute, vor fi supuși la o amendă de 2 lei. Art.3. Acei care vor lipsi o intrare, 1 leu. Art.4. Dacă din cauza unei absențe va trebui să se schimbe reprezentația, amenda va fi de un galben. Art. 5. Dacă un artist lipsește de la un spectacol întreg atunci nu administrația decide amenda, ci autoritatea va hotărî.

Art. 6. Acei care nu vin la repetiție vor fi supuși la amendă, care va fi pentru o jumătate de oră 2 lei, pentru toată repetiția, 12 lei. Art. 7. Cine va veni la teatru în stare de beție, 12 lei. Art.8. Cine se va sfădi la teatru, 12 lei. Art. 9. Pentru insultă făcută directorului sau regizorului, 1 galben. Art. 10. Pentru bătaie, 2 galbeni.

Art. 11. Când cineva tulbură repetițiile prin râsete sau jocuri, 1 leu. Pentru fumat în teatru (afară din sala bufetului, 12 lei). Pentru refuzul de a cântă în cor, 12 lei. Acei care vor murdări teatrul, 8 lei. Artiștii și impiegații care vor introduce persoane străine și chiar rude ale lor, vor fi supuși la o amendă de 12 lei. Cine tulbură liniștea, 1 leu.

Poliția teatrului în serile de spectacol se compunea dintr-un comisar, un ipistat, doi slujitori și patru pojarnici.

În zilele noastre, desigur că ar trebui să mai fie adăugat un articol în regulamentul azi uitat: Cel sau cea care nu-și închide telefonul mobil, după începerea spectacolului, să nu mai fie primit niciodată într-un teatru.

În prezent, Odeon rămâne un teatru de repertoriu, care duce mai departe crezul extraordinar al înaintașilor care s-au dăruit pe străvechea scenă și oferă libertate pentru producții teatrale inovatoare și experimentale.

Mulțumim, Odeon, pentru informații și imagini.

Odeon, teatrul vrăjit din care se vede cerul. Cum s-a clădit nobilul edificiu de pe Calea Victoriei, cu acoperiș glisant care funcționează încă din anul 1911
Foto credit: Teatrul Odeon.

„Istoria Teatrului Comoedia/ Odeon” este un episod din seria „Make Bucharest Great Again”, care vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

Cookies