“Oamenii care propun subiectele pentru BAC sunt rupți de realitatea școlară.” O remarcabilă profesoară din București argumentează

23 iun. 2022
27619 Afișari
“Oamenii care propun subiectele pentru BAC sunt rupți de realitatea școlară.” O remarcabilă profesoară din București argumentează
“Oamenii care propun subiectele pentru BAC sunt rupți de realitatea școlară.” O remarcabilă profesoară din București argumentează

Cum este posibil ca, după doi ani de pandemie, de învățământ online și de vacanțe forțate pentru toți elevii țării, să fie date subiecte de o asemenea complexitate la examene?”, se întreabă Florina Rogalski, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național Școala Centrală din București. Cu o carieră de 42 de ani în învățământ, Florina Rogalski îl contrazice pe Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației, care declara că subiectele de la evaluarea națională și bacalaureat vor fi “perfect adaptate” perioadei de doi ani, în care elevii au învățat în condiții de criză sanitară. Cât de “perfect adaptate” au fost subiectele ne spune doamna Florina Rogalski, mai jos.

Prof. Dr, Florina, rogalski
Prof. Dr. Florina Rogalski: “Subiectele la Bacalaureat au fost grele; copiii din ziua de astăzi sunt departe de Nicolae Iorga, un autor cu fraze prolixe, care utilizează multe neologisme”.

Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației: “Vom avea voința și înțelepciunea necesară în concepția subiectelor pentru aceste probe naționale”

Atâta vreme cât această perioadă de criză sanitară a însemnat o catastrofă educațională pentru orice sistem de educație, inclusiv pentru sistemul de educație românesc, este total incorect să plătească doar elevii cauzele obiective generate de criza sanitară. Pe cale de consecință, subiectele vor fi perfect adaptate acestei perioade (..). Vom avea voința și înțelepciunea necesară în concepția subiectelor pentru aceste probe naționale, încât să nu fie elevii aceia care vor fi nevoiți să plătească”, a declarat ministrul Sorin Câmpeanu la TVR1, înainte de începerea examenelor.

„Perioadă de criză sanitară a însemnat o catastrofă educațională pentru orice sistem de educație, inclusiv pentru cel românesc”, a declarat Ministrul Educației.

La examenele de Bacalauareat 2022 s-a înregistrat cea mai scăzută rată de participare din anul 1989 și până în prezent”

Despre cât de „aberante” – și nu “perfect adaptate”- au fost subiectele de la Evaluarea Națională 2022 și despre cum s-a realizat “concepția” lor, prof. dr. Florina Rogalski și-a exprimat opinia aici. “Ministerul Educației a fost obligat să menționeze că participă la Bacalaureat-2022 aproximativ 117.000 de elevi (față de 200.000 de absolvenți din anii anteriori), reprezentând cea mai scăzută rată de paricipare din anul 1989 și până în prezent”, a spus Florina Rogalski pentru B365.ro.

Subiectele la Bacalaureat au fost grele; copiii din ziua de astăzi sunt departe de Nicolae Iorga, un autor cu fraze prolixe, care utilizează multe neologisme”

Prof. dr. Florina Rogalski: “După doi ani de pandemie și de învățământ online, realizatorii subiectelor de evaluare națională au propus la Bacalaureatul de anul acesta, un text memorialistic de Nicolae Iorga, intitulat “Doamna Elena Cuza” din celebrul volum “Oameni cari au fost”. Nicolae Iorga, cel mai mare istoric român, și un orator de excepție, are fraze prolixe (ample), utilizând multe neologisme, și cu descrieri evocatoare de oameni și de locuri memorabile, definite prin superlative absolute”.

“La examenele de Bacalauareat 2022 s-a înregistrat cea mai scăzută rată de paricipare din anul 1989 și până în prezent”

Nicolae Iorga este un autor dificil de înțeles și de urmărit de adolescenții cu un limbaj limitat”

Prof. dr. Florina Rogalski: “Așadar, Nicolae Iorga este un autor dificil de înțeles și de urmărit de adolescenți fără prea multă cultură și cu un limbaj limitat. Iorga evocă momentul în care, însoțit de două studente din București, s-a deplasat la Piatra-Neamț pentru a o întâlni pe Doamna Elena Cuza. Aceasta îl însoțise pe Alexandru Ioan Cuza în exil și, după moartea lui, dorul de țară a determinat-o să se întoarcă acasă. Doamna Elena Cuza își dăruise locuința lui Theodor Rosetti și astfel, la întoarcerea în țară, n-a mai avut unde locui. O familie bogată din Piatra-Neamț i-a dăruit o “căsuță” modestă, dar aureolată de prezența luminoasă a fostei Doamne a țării. Iorga a fost impresionat de modestia ei, de rochia aproape de călugăriță pe care o purta, ca și de resemnarea din privirea acesteia în fața dramelor vieții. Pentru Alexandru Ioan Cuza, ea manifestase “toată iubirea femeii și o iertare pe care puține ființe o pot da”, scrie Iorga. După 40 de ani, ea încă îi plângea dispariția și, când vorbea, avea în exprimare “cea mai desăvârșită simplicitate, dar și cea mai autentică maiestate”. Așadar, un portret literar suprem făcut de un mare istoric unei românce remarcabile”.

Evaluatoarele nu se dezmint și pun întrebări stereotipe și formale, precum: Care este sensul din text al “secvenței de față” sau scopul cu care studentele au vizitat-o pe Elena Cuza?”

Prof. dr. Florina Rogalski: “După un asemenea test, evaluatoarele nu se dezmint și pun întrebări stereotipe și formale, precum: Care este sensul din text al “secvenței de față” sau scopul cu care studentele au vizitat-o pe Elena Cuza? O singură întrebare este mai firească, cea legată de o trăsătură morală a Elenei Cuza. De remarcat că elevii au menționat fie sensibilitatea sau plânsul, în urma întrebărilor legate de soțul decedat, elevii confundând stările de spirit cu trăsăturile etice, precum: dragostea de țară, maiestatea, asumarea condiției de văduvă a unui domnitor iubit de popor etc.

Mulți candidați au demonstrat că nu știu ce înseamnă o “personalitate” și au scris despre formații de muzică ușoară și despre fotbal”

Prof. dr. Florina Rogalski: “Eseul argumentativ solicita elevilor să evoce întâlnirea cu o personalitate istorica, socială, culturală, care le-a produs o anumită emoție; mulți candidați au demonstrat că nu știu ce înseamnă o “personalitate” și au scris despre formații de muzică ușoară și despre fotbal. Unii dintre ei au recunoscut că nu au întâlnit nicio personalitate până în acest moment. Subiectul al doilea era un fragment epic din romanul “Întunecare” de Cezar Petrescu, autor interbelic confundat de mulți cu prozatorul Camil Petrescu. Deși fragmentul narativ era interesant în conținut, elevilor li s-a cerut să precizeze doar perspectiva narativă, deci numai un element structural”.

Profilul umanist s-a diferențiat de profilul realist numai la subiectul al treilea, ambele propuneri fiind dificil de realizat”

Prof. dr. Florina Rogalski: “Profilul umanist s-a diferențiat de profilul realist numai la subiectul al treilea, ambele propuneri fiind dificil de realizat: dacă la Uman li s-a cerut să prezinte particularitățile de construcție ale unui personaj dintr-o comedie studiată, la al doilea profil li s-a pretins să sublinieze particularitățile de construcție ale unei comedii studiate. În primul caz, elevii ar fi trebuit să evidențieze faptul că, deși scriitor realist, Caragiale a realizat personaje clasice, cu o singură trăsătură de caracter dominantă, fără a evolua sau regresa.

Prof. dr. Florina Rogalski: Criticul interbelic Pompiliu Constantinescu a stabilit nouă clase de personaje în dramaturgia lui Caragiale. Ar fi trebuit evidențiate tipurile de comic în definirea personajelor scriitorului și, în final, ales un erou și portretizat. În celălalt caz, trebuia definită comedia ca specie a genului dramatic, trebuia menționat tipul de comedie de moravuri și de caractere în literatura lui Caragiale și analizate, pe rând, particularitățile de construcție și de compoziție dramatică precum: simetria și interferența anumitor întâmplări și personaje; intervenția spectaculoasă a Cetățeanului turmentat în comedia “O scrisoare pierdută(aleasă de majoritatea candidaților la examen); răsturnările de situație precum apariția inopinată a lui Agamiță Dandanache, candidatul trimis de la centrul Partidului Liberal de guvernământ, utilizarea tehnicii Quid pro Quo-ului ( o favoare pentru o altă favoare, ceva pentru ceva, n.r), adică trimiterea unui personaj în locul altuia, pentru a crea confuzii intenționate”.

SUBIECTE BACALAUREAT 2021
“Ministerul Educației a fost obligat să menționeze că participă la Bacalaureat-2022 aproximativ 117.000 de elevi (față de 200.000 de absolvenți din anii anteriori)”.

Prof. dr. Florina Rogalski: “Ministerul Educației a fost obligat să menționeze că participă la Bacalaureat-2022 aproximativ 117.000 de elevi (față de 200.000 de absolvenți din anii anteriori), reprezentând cea mai scăzută rată de participare din anul 1989 și până în prezent. În aceste condiții, mi-am pus întrebarea ca profesoară de Limba și literatura română, cum este posibil, ca după doi ani de pandemie, de învățământ online și de vacanțe forțate pentru toți elevii țării, să se dea subiecte de o asemenea complexitate la examene?”.

Râsu’-plânsu’ în fața unor lucrări de la examenul de Bacalaureat 2022

Mai jos, câteva exemple de materializare a acestei rupturi dintre lumi – cea a teoreticienilor și evaluatorilor din Educație și cea a copiilor. 

Iorga s-a dus cu două studente la Elena Cuza, care-și dăduse casa de pomană, ca s-o felicite”.

Elena Cuza nu mai avea casă, că a dat-o de pomană, iar studentele și Nicolae Iorga au felicitat-o”

Când două studente de-ale lui Iorga s-au dus să-i ducă “o adresă de omagiu”, doamna Cuza, sensibilă, a plâns în etape”.

Elena Cuza a rămas fără casă și o familie bogată din Piatra-Neamț i-a dat o casă de vacanță”.

Am fost de curând la Târgul de Carte Gaudeamus cu mama mea și am ascultat un scriitor care vorbea, dar nu i-am reținut numele”.

Particularitățile unei comedii sunt multe: piesa te face să râzi de prostia personajelor, folosește dialoguri sănătoase (savuroase, sic) și critică politicienii venoși (venali, sic)”.

Nae Cațavencu e un demolog (demagog, sic), care zice că ieri era întuneric în țară, iar azi e lumină adusă de el”.

Lui Zoe (  i se spune să fie “băbată” în lupta politică, că acolo nu e loc și pentru femei”.

Agamiță Dandache are clopoței la căruță și la cap, dar e tare șantajant”.


Ieri s-au încheiat probele scrise la BAC 2022, iar acum elevii așteaptă rezultatele. Promovarea examenului le va permite copiilor să se înscrie la facultate.

Cookies