O nouă campanie de înșelăciuni telefonice, avertizează DNSC. Escrocii se dau drept angajați ai Poliției și BNR. Ce sfaturi oferă autoritățile

22 apr. 2025
739 afișări
O nouă campanie de înșelăciuni telefonice, avertizează DNSC. Escrocii se dau drept angajați ai Poliției și BNR. Ce sfaturi oferă autoritățile
O nouă campanie de înșelăciuni telefonice, avertizează DNSC. Escrocii se dau drept angajați ai Poliției și BNR. Ce sfaturi oferă autoritățile / Sursa foto: Pexels.com

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a avertiat astăzi, 22 aprilie, că un nou tip de înșelătorie telefonică câștigă tot mai mult teren.

Escrocii cibernetici  se dau drept reprezentanți ai Poliției Române sau ai Băncii Naționale și încearcă să-i păcălească pe oameni pentru a le obține datele bancare.

DNSC avertizează despre tentativele de fraudă prin apeluri false în numele Poliției și BNR

Potrivit specialiștilor, schema urmărește obținerea datelor bancare ale victimelor, prin presiune psihologică și documente false transmise digital.

În scenariul identificat, victima este contactată de o presupusă „agentă de poliție”, care anunță implicarea într-un caz grav, cu acuzații legate de un infractor internațional care ar fi încercat să contracteze un credit folosind datele sale.

Se invocă o anchetă oficială, articole de lege și se promite transmiterea unei citații. În unele cazuri, se trimite chiar și o legitimație falsificată de poliție prin WhatsApp.

Ulterior, persoana este redirecționată către un pretins „specialist” din cadrul BNR, care continuă simularea anchetei. Se transmite o scrisoare oficială, pretins semnată de guvernatorul Mugur Isărescu, și se solicită extrasul de cont bancar. Comunicarea este mutată pe aplicații precum Telegram sau Signal, sub pretextul unui mediu securizat.

Prin aceste canale, se solicită ulterior extrasul de cont bancar, sub pretextul necesității pentru emiterea asigurării.
În tot acest timp, persoana este avertizată în mod repetat că nu are voie să discute cu nimeni despre investigație, nici măcar cu un avocat, sub amenințarea unei presupuse arestări imediate. Ca „măsură suplimentară de verificare”, i se spune că va fi supusă unui test poligraf pentru a se confirma că nu a divulgat informații. Pentru a menține controlul, infractorii adaugă presiune, invocând testul poligraf și amenințarea cu arestarea imediată în caz de divulgare a „informațiilor” , au menționat autoritățiile pe pagina lor de Facebook.

Potrivit DNSC, această schemă este un exemplu de vishing (voice phishing) extrem de elaborată, combinată cu:

  • apeluri cu număr falsificat (caller ID spoofing);
  • trimiterea de documente false în format digital;
  • manipulare emoțională și juridică;
  • utilizarea de canale alternative de comunicare (WhatsApp, Telegram, Signal);
  • colectarea treptată a datelor personale și bancare.
Scenariul de fraudă descris a fost notificat inițial de către ATTACK Simulator.

Recomandările DNSC pentru evitarea fraudelor de acest tip

DNSC le oferă oamenilor câteva sfaturi pentru a nu cădea victime acestei infracțiuni:

  • Nu oferiți date personale sau bancare prin telefon.
  • Închideți apelul și verificați informația la numărul oficial al instituției.
  • Nu continuați conversații pe WhatsApp, Telegram sau Signal.
  • Verificați imaginile și documentele primite, folosind căutări inversate.
  • Nu instalați aplicații de control la distanță.
  • Nu vă lăsați intimidați de limbajul autoritar sau citate din lege.
  • Monitorizați conturile și activați alertele de tranzacție.

DNSC reamintește că nici Poliția Română, nici BNR nu solicită informații bancare prin telefon sau aplicații de mesagerie.

Te-ar mai putea interesa:

Cookies