V-a apărut și vouă în ultimele zile prin newsfeeds imaginea aceasta de mai sus? Imaginea din 1949, cu Piața Charles de Gaulle pe vremea când era Piața Stalin, pe vremea când STB era ITB și, mai presus de orice, prin vremea în care un singur autobuz, și o mașină stingheră erau, practic, definiția cuvântului „trafic„?
De câteva zile, fotografia aceasta de mai sus, cea alb-negru din 1949, ne tot apare prin fața ochilor – am văzut-o și în grupul de Facebook Tramclub. Și, la fel altor mulți bucureșteni, pustietatea din Piață ne pare ireală: piața cvasi-goală, ziua în amiaza mare. Un singur autobuz și, ceva mai încolo, un automobil, într-un loc în care noi știm și-l experimentăm, de cele mai multe ori, cu mașini multe, nervi, claxoane.
Și imaginea de mai jos, cu aceeași piață într-o zi de sfârșit de vară din 2020 fotografiată din aceeași perspectivă, e una surprinsă într-o zi cu trafic uimitor de lejer – dar vara așa se întâmplă în București, căci vara pleacă bucureștenii în vacanțe.
Este piața din Sectorul 1 din București care se află la intersecția dintre Bulevardele Aviatorilor, Constantin Prezan, Primăverii și Calea Dorobanților.
Inițial s-a numit Piața Jianu, în amintirea unuia din pandurii lui Tudor Vladimirescu. În perioada interbelică, numele său a fost schimbat în Piața Mihai Eminescu.
Dar a venit cel de-al Doilea Război Mondial și, o vreme, piața s-a numit Adolf Hitler, amintește Agerpres. După 23 august 1944, a revenit la la denumirea sa veche.
Apoi, a venit comunismului, iar s-a schimbat numele. În cinstea lui Stalin, piața a fost rebotezată Piața Generalissim I. V. Stalin, iar o statuie a lui a fost amplasată la intrarea în Parcul Herăstrău, care formează o latură a pieții. După ce a murit Stalin, piața a devenit Piața Aviatorilor – e aproape de Monumentul Eroilor Aerului, căruia mai toți bucureștenii îi spun, de fapt, Statuia Aviatorilor
Și a venit 1989, iar Piața Aviatorilor a devenit Piața Charles de Gaulle, așa cum o se numește și astăzi.
Își recomandăm să citești și: