O, ce veste neplacută: cercetătorii britanici au descoperit cea mai urâtă orhidee din lume. E strâmbă și maronie

02 ian. 2021
535 Afișari
Noua specie de orhidee s-a bucurat de o popularitate neașteptată, fiind considerată „cea mai urâtă” dintre semenele ei Sursa foto: Rick Burian

Cercetătorii de la Royal Botanic Gardens au descoperit „cea mai urâtă orhidee din lume”. Oamenii de știință au întocmit o listă cu cele mai ciudate plante descoperite în acest an. Diversa lume a plantelor și a ciupercilor este departe de a fi catalogată în totalitate, an de an ieșind la iveală fel de fel de specii „ciudate, dar și minunate”.

O specie de orhidee, cu frunze mici și maronii din Madagascar, a atras atenția cercetătorilor..

“Gastrodia agnicellus”, una dintre cele 156 de plante şi specii fungice identificate de oamenii de ştiinţă de la Grădina Botanică Regală Kew în 2020, a fost încoronată drept “cea mai urâtă orhidee din lume”.

“Florile au doar 11 mm sunt maronii şi mai degrabă urâte”, au precizat cei de la Kew în lista lor cu primele 10 descoperiri ale anului. Orhideea depinde de fungi pentru a se hrăni, deoarece nu are frunze sau orice alt ţesut fotosintetic.

În ciuda faptului că sunt considerate specii ameninţate cu dispariția, aceste plante sunt oarecum protejate deoarece se află într-un parc naţional.

O treime dintre plantele descoperite anul acesta sunt orhidee. Insula Noua Guinee găzduiește 19 din aceste noi specii, insula fiind recunoscută drept un leagăn al biodiversității.

Una dintre noile specii de orhidee descoperite în Noua Guinee
Una din orhideele mai „arătoase” descoperite pe insula Noua Guinee
Sursa foto: Balakompalli

Sunt descoperite în jur de 2.000 de plante și fungi anual

Din cele aproximativ 2.000 de plante și ciuperci descoperite în acest an pe Glob, 156 au fost identificate și studiate de oamenii de știință de la Royal Botanic Gardens, Kew. Cercetătorii britanici au fost responsabili pentru descoperirea a nu mai puțin de 27 de fungi.

O altă descoperire impresionantă ale celor de la Kew Gardens provine din Peru, unde a fost descoperită o rudă a cartofului dulce, o potențială sursă de hrană în viitor. Nu în ultimul rând, într-o pădure dintre Mozambic și Zimbabwe a fost găsită o plantă ce ar putea ascunde beneficii medicinale necunoscute până în acest moment.

Zorea - rudă a cartofului dulce
Această zorea superbă ascunde în dedesubturi un tubercul ce ar putea deveni un aliment pentru oameni
Sursa foto: Enoc Jara

Spre surprinderea oamenilor de știință, pe teritoriul Marii Britanii au fost descoperite nu mai puțin de șase noi specii de fungi, una dintre ele chiar la 13 kilometri de Kew Gardens. Descoperită de expertul în ciuperci, Andy Overall, aceasta creștea la baza unor copaci din preajma aeroportului Heathrow. În urma testelor ADN, dar și a expertizei specialiștilor, a fost confirmat faptul că este vorba despre un nou specimen. „Este maronie-roșiatică, nu te dă pe spate cu infatisarea sa, dar este specială”, a declarat Andy pentru BBC News. Acesta nu a ezitat să și boteze „descoperirea”, Cortinarius heatherae, nume inspirat de cel al nevestei sale, Heather.

Din celelalte cinci specii de ciuperci descoperite în Regat, două au fost descoperite în Anglia: una lângă Barrow-in-Furness, iar cealaltă la Digul Diavolului, în Sussex. Celelalte trei specii au fost descoperite pe teritoriul Scoției, una la Caithness in the Highlands și două în pădurea Black Woods of Rannoch. Aceste ciuperci au un rol esențial în absorbția de apă și nutrienți pentru copacii de care sunt atașate.

„Nu trebuie să mergi până în Amazonia sau Africa să descoperi specii noi”

Tuula Niskanen, cercetătoare la Kew Gardens și cea care a descoperit 2 dintre speciile noi de fungi din Scoția, a explicat pentru BBC News cât de variată și necunoscută este lumea ciupercilor. „Nu trebuie să mergi până în Amazonia sau Africa să descoperi specii noi de fungi, le poți găsi în jurul tău. Chiar și în Londra se ascund specii necunoscute.”

Aceasta a subliniat importanța atribuirii numelor pentru speciile proaspăt descoperite, pentru că astfel pot fi protejate și recunoscute mult mai ușor. De asemenea, lumea fungilor este mult mai puțin cunoscută oamenilor decât cea a plantelor sau a animalelor spre exemplu.

Unul dintre cele șase specii noi de fungi descoperite în Marea Britanie