Nightcrawler: Prădător de noapte

de:
05 dec. 2014
1 Afișari
Nightcrawler: Prădător de noapte

Nightcrawler: Prădător de noapte –  Scenarist expandat în regizor sună mult mai bine decât regizor expandat în scenarist şi, în Nightcrawler, Dan Gilroy îmi întăreşte încrederea că acesta este şi cursul mai firesc în cazul contopirii funcţiilor. Unde mai pui că este şi primul film regizat de acest domn în vârstă de 55 de ani.

Acţiunea filmului Nightcrawler se petrece în oraşul îngerilor şi îl are ca protagonist pe Louis Bloom (Gyllenhaal), un hoţ mărunt, înzestrat însă cu o inteligenţă nativă, cu siguranţă mult peste medie. Fiind şomer fără perspective, Lou încearcă să scoată bani şi din piatră seacă sau, ca să fim fideli filmului, din capace de canal şi sârmă, furate. Întâmplarea fericită, pentru el, îl aduce în apropierea scenei unui accident grav de maşină, prilej care-i dezvăluie existenţa unei noi îndeletniciri profitabile: paparazzo de nenorociri. Accidente auto, crime, furturi…dacă poate să fie primul care dă REC dintr-un unghi bun, poate să fie şi primul care să îşi ia banii de la televizunile de „ştiri” pentru materialele obţinute. Astfel se întâlneşte cu Rene Russo (Nina) (soţia scenaristului printre altele) – directoarea departamentului de ştiri de la un canal tv local. Cei doi împărtăşesc cumva aceeaşi predilecţie către orori aburinde, servite spectatorului doritor, în chenar gros cu iz apocaliptic, şi astfel, sub deviza „Dacă e sânge. Publicul se strânge”, intrăm abrupt în adevărata poveste. Cu alte cuvinte … între cei doi se înfiripă o frumoasă poveste de dragoste pentru macabru.

Majoritatea cadrelor din Nightcrawler sunt filmate noaptea, atunci când Lou, asemenea unui vampir, îşi începe activitatea de vânător de cadavre. Înarmat cu o cameră de filmat şi cu o staţie radio, pe care prinde frecvenţele poliţiei, el aşteaptă înfrigurat codul norocos de alertă. Odată cu dezvoltarea „afacerii”, Lou trebuie să găsească însă şi noi metode, mai mult sau mult mai puţin ortodoxe, de a face faţă concurenţei acerbe. Cu acest prilej vom vedea de ce este capabil pentru a reuşi în viaţă şi tot aici ni se va dezvălui şi miezul poveştii. Regizorul îşi face treaba foarte bine şi sunt şi multe scene atât de bine gândite încât reuşeşte, acolo unde multe filme 3D eşuează lamentabil, să te înghită de-a dreptul în filmare. Cadrul cu cei doi răufăcători, la fast food, este de referinţă. Ai senzaţia că eşti şi tu acolo şi îţi vine să strigi ca să-i atenţionezi pe poliţişti. Mi-a mai rămas bine întipărită în cap scena cu Louis şi Nina, în camera de montaj, la final…cea mai crudă scenă romantică vazută în ultima vreme, doar regizorii asiatici reuşind să îmbine atât de bine oroarea cu frumosul. Par doi rechini care se opresc brusc din ronţăitul unui cadavru ca să-şi arunce priviri pline de dragoste si poftă.

Nu intru în mai multe detalii lăsând plăcerea de a descoperi acest film spectatorului. Povestea din Nightcrawler este veridică şi cumva firească. Inteligenţa şi perseverenţa, mai ales în apanajul unor personaje imorale şi lipsite de scrupule, duc invariabil spre succes, sau închisoare. Bineînţeles însă că se simte şi o critică acidă asupra acestor tipuri de ştiri şi televiziuni, cu atâta priză la o parte din public. Aici însă aş merge pe ideea: Vinovat nu este cel care difuzează ci cel care se uită. Pentru că dacă nu ar exista o cerere către aşa ceva probabil că nimeni nu s-ar chinui să ofere produsul.

Nightcrawler este un film solid, corect, inteligent şi ironic în care toţi actorii joacă foarte bine. Reîntalnirea cu Rene Russo, disparută de ceva timp de pe ecrane, este şi ea binevenită. Tema nu va rezona cu toată lumea dar este un film care trebuie văzut deoarece, după părerea mea, reprezintă una dintre cele mai bune producţii americane din 2014. Iar Gyllenhaal joacă de-a dreptul minunat prevestind încă o nominalizare la Oscar pentru băiatul din Donnie Darko.

Nightcrawler: Prădător de noapte Nota: 7.5 din 10

Nightcrawler: Prădător de noapte

Cookies