Nicușor Dan a sesizat DNA pentru „aspecte nelegale” la STB. Este vizată achiziția a 40 de tramvaie de la Electroputere Paşcani, în urma unei licitații din 2019

06 sept. 2022
1011 Afișari
Nicușor Dan a sesizat DNA pentru „aspecte nelegale” la STB. Este vizată achiziția a 40 de tramvaie de la Electroputere Paşcani, în urma unei licitații din 2019
Tramvai de la Electroputere Pașcani

Primarul general Nicușor Dan anunță, marți, că a sesizat DNA pentru o atribuire dată de STB firmei Electroputere VFU Pașcani, decisă în urma unei licitații inițiate în 2019 și încheiate în 2020, care prevedea achiziționarea de tramvaie noi din gama de 18 metri. La momentul lansării licitației, pentru care nu existau prevăzuți bani în buget, după cum spune primarul general, la conducerea STB se afla fostul director general Andrei Creci.

”Opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate.”, acuză primarul Capitalei.

Primăria Capitalei a fost obligată de instanță, în 2021, să cumpere 40 de tramvaie de la Electroputere Paşcani, după ce licitaţia ar fi fost anulată ilegal.

Potrivit surselor B365, contractul cu Electroputere Paşcani, prin care s-ar fi livrat Bucureștiului tramvaie rusești, nu a fost încheiat, astfel că Societatea de Transport București (STB) nu este obligată să le cumpere, însă ar putea să suporte penalități.

Ce anunță primarul Nicușor Dan în postarea de marți, 6 septembrie:

  • Am transmis DNA o sesizare cu privire la aspecte nelegale identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la STB.
  • Obiectul sesizării este achiziția de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 și încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Pașcani drept câștigătoare a licitației.
  • Întrebările la care sunt sigur că bucureștenii ar dori să afle răspunsul sunt:

1.De ce conducerea STB reprezentată de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziție, deși la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale?

2.De ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziționeze tramvaie de 18 metri în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi?

  • Opțiunea STB a fost pentru VFU Pașcani care aducea componente din Rusia și vindea apoi la prețuri majorate.
  • Situația de fapt este agravată și de faptul că VFU Pașcani a introdus în instanță o cerere de penalități în valoare de 1% pe zi din valoarea contractului până la încheierea contractului cu STB.

Context

Printr-o decisie a instanței din 2021, STB SA este obligată să semneze contractul și să achiziționeze cele 40 de tramvaie noi licitate în 2020. STB SA și Primăria Capitalei au lansat în septembrie 2019 licitația pentru ” Tramvaie noi din gama de 18 m cu podea total coborata” , în valoare de 769 milioane de lei.

Pe data de 13.12.2019 a fost încheiată perioada de depunere a ofertelor, acestea fiind depuse de Astra Vagoane Arad (în asociere cu CRRC) și Electroputere VFU Pașcani, în final în 2020 contractul fiind atribuit Electroputere VFU Pascani. Tramvaiele la momentul licitației au fost achiziționate pentru înlocuirea vechilor tramvaie Tatra T4R pe liniile cu capacitate redusă de transport.

Primarul general Nicuşor Dan a decis în decembrie 2020 anularea licitaţiei pentru cele 40 de tramvaie noi cu o lungime de 18 metri (n.r cu posibilitatea de suplimentare a comenzii până la 60 de tramvaie) şi a invocat lipsa banilor, STB având datorii de aproape un miliard de lei. De asemenea, Nicuşor Dan a mai susţinut atunci că tramvaiele de 18 metri costau aproape cât cele de 36 de metri lungime (Astra Imperio) pe care PMB le-a comandat deja de la Arad și urmează să intre în circulație.

Îți recomandăm și:

Cookies