Foarte civilizat călătorim cu metroul. Multă lume, socializare, puțină aerisire…. Pe pagina Metrorex de Facebook este o postare de tip „Știați că?” iar la final este menționată eticheta ”călătorim civilizat”. Ironia, bazată pe observații reale, aparține unui bucureștean.
Marți, în ziua cu cea mai mare aglomerație la metrou de când au fost scoase din circulație garniturile fără revizie tehnică, compania Metrorex este absentă pe pagina de socializare unde nu publică niciun anunț. Ultima postare este o curiozitate de tipul „Știați că…?”.
În schimb, un nou program de circulație, cu perioadă și mai mare de așteptare, apare pe site-ul metrorex.ro.
Astfel, perioada a crescut la 7-18 minute, față de 15 minute maxim, cât era săptămâna trecută, vineri. Întârzierile sunt cauzate de o datorie neplătită a Metrorex la Alstom România, compania care asigură serviciile de mentenanță (întreținere), astfel că numărul de garnituri de metrou a fost restrâns începând din 15 iulie. În aceeași zi, Metrorex anunța că suspendarea garniturilor se va face proporțional până la o scadență a reviziilor, ceea ce poate însemna că timpul de așteptare se poate mări.
Până când? Metrorex nu oferă niciun răspuns, ci doar scuze pentru ”imposibilitatea respectării graficului integral de circulație”, de unde și ironia bucureșteanului pe Facebook. Intervalul mediu de succedare a trenurilor de metrou va fi diferit, începând de marți, în funcție de magistrale, conform anunțului Metrorex postat pe site-ul propriu:
Aglomerația pe magistralele de metrou din București mai durează cel puțin 2-3 săptămâni, până la rectificarea bugetară. Aceasta este estimată „în jurul datei de 5 august”, potrivit ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, care a transmis informația pentru Economedia. Metrorex trebuie să-și plătească datoriile de aproximativ 160 de milioane de lei către Alstom România, compania care asigură serviciile de mentenanță (întreținere) pentru cele 82 de rame de metrou.
Călătorii din București au început să-și exprime nemulțumirea pe Facebook. Marți dimineața au fost postate imagini cu aglomerația din stații și din garniturile de metrou, dar nemulțumirea cea mai mare este legată de timpul de așteptare. O altă problemă este că „aceste nemulțumiri rămân acolo la metrou”.
De două zile aud în metrou numai nemulțumiri: „Mai bine vine la o jumătate de oră și așa știm programul”, „Dar nu este posibil așa ceva”, „Păi ăștia fură și noi suportăm consecințele”, „Uite ce înghesuială este.” etc, scrie un călător.
„Știți ce este interesant? Că aceste nemulțumiri rămân acolo, în metrou. Am ajuns un popor care nu știe să își exprime nemulțumirile față de instituțiile publice, față de instituțiile statului român, față de proasta guvernare”, mai spune acesta pe Facebook.
Metrorex a anunțat că metrourile vor avea întârzieri deoarece unele dintre garnituri vor fi retrase din circulație. Alstom, compania care se ocupă de mentenanță, va opri serviciile din cauza datoriilor Metrorex, a fost primul anunț al companiei.
“Flota Metrorex are în exploatare 82 de trenuri. În conformitate cu normativele existente, acestor rame li se efectuează toate reviziile și reparațiile planificate prevăzute în planul de mentenanță întocmit de fabricantul trenului. Alstom Transport SA, prestatorul de servicii de mentenanță și salubritate cu care Metrorex are un contract în vigoare, își reduce activitatea la metrou.
Suspendarea progresivă a serviciilor de mentenanță efectuată de către Alstom Transport SA, pentru o parte din trenurile de metrou, determină retragerea acestora din circulație, la momentul în care vor ajunge la o scadență a reviziilor (la limita de kilometrii sau interval de timp)”, a transmis Metrorex, într-un comunicat.
Intervalele de circulație pe magistrale se vor mări proporțional cu numărul de trenuri care vor fi oprite din cauza neefectuarii reviziilor, astfel încât trenurile vor veni la 10 minute, au precizat reprezentanții Metrorex.
Metrorex menționa că face demersuri pentru rezolvarea situației prin efectuarea de plăți, informarea prestatorului asupra tuturor acțiunilor întreprise, inclusiv demersurile pentru obținerea de fonduri pentru achitarea obligațiilor de plată la rectificarea bugetară. În acest context, Metrorex a solicitat Alstom, să nu ia decizii care să afecteze călătorii.
Înainte de pandemie, în jur de 600.000 de persoane circulau zilnic cu metroul.
Îți recomandăm să citești și: