Nereguli grave la metrou: preţuri umflate şi tarife nelegale. VEZI DETALII

de:
10 ian. 2012
0 Afișari
Nereguli grave la metrou: preţuri umflate şi tarife nelegale. VEZI DETALII

Potrivit raportului de control întocmit de inspectorii Curţii de Conturi, în conturile Metrorex SA au fost înregistrate pagube în valoare totală de 2,576 milioane de lei (aprox. 613.000 euro). Daunele provin îndeosebi din contractul de pază semnat cu firma Scorseze Security International, la care se adaugă cele legate de dezinsecţie şi instalare scări rulante, încheiate de compania de transport subteran în anul 2010, dar care au fost remediate între timp, după cum susţine directorul general al Metrorex SA, Gheorghe Udrişte.

Plăţi ilegale în contractul de pază

Astfel, conform inspectorilor de la Curtea de Conturi, Metrorex a plătit ilegal preţuri mai mari decât cele menţionate în actele adiţionale la contractul pentru asigurarea serviciilor de pază, ordine şi control legitimaţii de călătorie. Paza în staţiile şi trenurile de metrou este asigurată de bodyguarzii firmei Scorseze Security International printr-un contract în sumă de 12,2 milioane de euro fără TVA, atribuit de operatorul de transport subteran în vara lui 2010, pe o perioadă de patru ani, doar prin negociere, fără a fi organizată licitaţie publică.

„A existat o notă de negociere a noului preţ numai că responsabilul cu contractul respectiv a omis să încheie şi actul adiţional, ceea ce nu este neapărat imputabil. Plată necuvenită e doar suma de 2,5 milioane care a fost pusă în seama recuperării de la cei care au primit banii”, a declarat pentru B365.ro directorul Metrorex SA, Gheorghe Udrişte.

Acesta a adăugat că decizia Curţii de Conturi a fost atacată în instanţă. „Suntem într-un litigiu chiar cu Curtea de Conturi pentru că şi la Curte părerile sunt împărţite. Concluzia a fost că trebuie recuperaţi nişte bani şi noi asta facem. Să ne spună justiţia dacă a fost corect sau incorect ce s-a făcut”, a punctat Udrişte.

Bani în plus pentru dezinsecţia galeriilor

Totodată, în aceeaşi perioadă, Metrorex SA a efectuat şi plăţi considerate nelegale, în urma ajustării tarifelor la serviciile de dezinsecţie, deratizare şi dezinfecţie a spaţiilor publice, tunelurilor şi galeriilor de metrou. Întreţinerea terenurilor depourilor Militari şi Berceni a fost considerată, de asemenea, prea costisitoare de către inspectorii Curţii de Conturi care au concluzionat că a avut loc prin „efectuarea de operaţiuni generatoare de cheltuieli neeconomicoase reprezentând lucrări de erbicidare în trimestrul. IV 2009 (în lunile octombrie, noiembrie) pentru suprafeţele de teren aferente perimetrelor liniilor de cale ferată din depoul Militari  şi depoul Berceni, prin nerespectarea principiilor economicităţii şi eficienţei”, se menţionează în raportul de control al instituţiei.

Inspectorii Curţii de Conturi au reţinut şi că, în 2010, operatorul de transport subteran a plătit ilegal majorările de preţ pentru echipamentele achiziţionate şi serviciile de proiectare decontate din sumele plătite ca avans, în cazul contractului de modernizare a instalaţiilor pe magistralele de metrou 1 şi 3 precum şi pentru instalaţiile electrice pentru tracţiune pe traseele menţionate. Conducerea Metrorex este acuzată, de asemenea, şi că a achitat fără bază legală ajustările de tarif efectuate la instalarea scărilor rulante în cadrul contractului „Facilităţi pentru accesul persoanelor cu handicap în reţeaua de metrou existentă. Escalatoare”.

„Sunt doar constatări punctuale. Banii s-au recuperat de la cei care au primit foloasele necuvenite şi totul este OK”, a conchis Udrişte.

Lipsă în gestiune

Potrivit raportului de control, din gestiunea unei subunităţi Metrorex SA au dispărut 52.000 de lei (12.400 euro), bani pentru care compania nu a întreprins demersurile necesare de recuperare. Mai mult, operatorul de transport nu şi-a clarificat situaţia bunurilor utilizate de SC Alstom SA, în baza contractului de închiriere, consemnate ca minus în inventar. Alstom asigură serviciile de mentenanţă a garniturilor de metrou, contractul reînnoit în vara anului trecut fiind valabil pe o perioadă de opt ani pentru întreţinerea a circa 400 de vagoane.

Conducerea companiei de transport subteran este acuzată şi de un sistem intern de control deficitar deoarece nu a constituit o comisie de management şi control intern care să verifice, din punct de vedere financiar, actele adiţionale aferente contractele de achiziţii publice.

Controlul inspectorilor de la Curtea de Conturi s-a desfăşurat în 2011, având ca subiect exerciţiul bugetar al anului 2010.

Cookies