CONTRIBUTORS

Multigenerațional – realitatea pe care încă ne încăpățânăm să nu o înțelegem

Tot vorbim despre generații în ultima vreme și despre lucrurile care îi preocupă pe fiecare în parte, cum sunt membrii generației Z, de ce sunt cum sunt, ce au mai făcut milenialii, care sunt greșelile generației X ca părinți ai Zeților sau de ce e super aiurea să fii făcut boomer în secolul XXI.

Cine îți plătește pensia?

Bun, parcă începem să ne prindem care e faza cu caracteristicile fiecărei generații, dar felul în care punem problema e tot unul greșit: o să ne plătească pensia. Nu, o să vină cu voi la birou sau o să vă trimită mailuri pentru task-uri comune în cadrul ”age diverse teams”, adică a echipelor cu vârste diverse.  

Până acum câțiva ani, ne permiteam să punem accentul mai degrabă pe succesiunea dintre generații decât pe suprapunerea generațiilor, însă în contextul creșterii longevității populației globale, a creșterii vârstei de pensionare și, nu în ultimul rând, a precocității generației Z, nu mai putem vorbi despre faptul că ne terminăm noi treaba și apoi vin ei. Ei sunt chiar aici și ar cam fi cazul să facem ceva în privința asta.

Care sunt trendurile globale în resurse umane?

Linkedin – rețeaua socială de business și cea mai mare platformă de recrutare online din lume – publică în fiecare an Linkedin Global Trends Report – Raportul Trendurilor Globale Linkedin, din care aflăm care sunt principalele tendințe ale fiecărui an în materie de forță de muncă. Ultimul raport publicat este cel din 2020 și este unic prin faptul că menționează în premieră un trend care până acum era doar o speculație sau o preocupare minoră a unor companii ultra-moderne: forța de muncă multigenerațională. 

Raportul este realizat în baza a peste 7000 de chestionare completate de specialiștii în resurse umane și talent acquisition din 35 de țări, este fundamentat pe datele colectate de platforma virtuală și completat de 40 de interviuri cu experți de top. Dintre aceștia, pentru anul 2020, 94% spun că un trend extrem de important este atenția față experiența angajatului, 85% vorbesc despre importanța people analytics – colectarea de date cu scopul înțelegerii comportamentului uman, 82% sunt preocupați de internal recruiting, adică pe recalificarea angajaților pe care deja îi au în companie, creându-le noi competențe prin training și coaching și, așa cum vă spuneam, 75% găsesc extrem de important fenomenul forței de muncă multigeneraționale.

Viitorului nu prea-i pasă de gâștele tale

Deși toate cele patru trenduri sunt extrem de importante și scot în evidență trecerea în practică a unor concepte din economia comportamentală, psihologie și sociologie, ne vom concentra pe cel de-al patrulea trend legat de generații. Acest citat deschide capitolul despre trendul cu numărul patru: ”De la Gen Z până la Baby Boomers și chiar mai departe, marile talente se dovedesc a fi fără de vârstă”. Puteți să râdeți un pic pentru felul în care am tradus ”ageless” – ”fără de vârstă”, dar realitatea e că în limba noastră e foarte greu de conceput că vârsta nu mai contează. Vorbele noastre din popor: ”Ești mic, nu știi nimic!”, ”Mai ai de mâncat mămăligă…” și ”N-ai păscut gâștele pe deal cu mine!” indică și ele că pe plaiurile  mioritice reticența cu privire la faptul că un om tânăr poate fi extrem de competent e destul de mare. Din fericire – sau din păcate pentru unii – părerile noastre individuale sau cutumele locale nici nu mai contează. Realitatea e aceasta: la nivel global tinerii gen Z proaspăt absolvenți vor intra masiv în contexte organizaționale – mai bine să fim pregătiți.

”Acum este un moment potrivit pentru companii să ajute echipele cu vârste diverse să-și descopere cea mai bună versiune a lor. Tineri, bătrâni și toți cei din mijloc pot ajuta la dovedirea faptului că munca bună nu are vârstă.” Și asta nu e doar o frază care sună bine ca idee, ci o previziune confirmată de 89% dintre experți – cele mai de succes companii din lume vor crea politici specifice muncii multigeneraționale în următorii câțiva ani.

Să fim mai deștepți împreună

Și acum partea cea mai frumoasă a raportului: acest trend nu este o amenințare – deși așa poate să pară pentru câțiva oameni. Forța de muncă multigenerațională va fi, așa cum spun experții, una dintre cele mai de succes din istorie. Fiecare generație are o serie de abilități și competențe specifice, care înainte erau transferate de la o generație la alta destul de greoi și cu mari eforturi educaționale. Iată momentul istoric în care toate aceste competențe pot fi puse la un loc, în cadrul echipelor diverse ca vârstă. Prin urmare, efortul de a forma membrii acestor echipe nu mai poate folosi modelul clasic de training, ci ar trebui să să orienteze pe abordări intergeneraționale în formarea resursei umane, adică pe dezvoltarea capacității de interrelaționare generațională – cheia succesului în ceea ce privește practicabilitatea mixului optim de competențe. 

Sfaturile experților când vine vorba de echipele diverse ca vârstă sunt:

#1 Nu pune pe nimeni în nicio categorie.

Tratează fiecare om ca fiind unic și ai în vedere că s-ar putea să nu se încadreze în tiparele generației căreia îi aparține.

#2 Caută înțelepciunea oriunde. 

Observă de la cine din echipa ta își iau oamenii cele mai multe informații de calitate și care le este modelul. Apropo, nu e întotdeauna cel mai bătrân din echipă.

#3 Realizează că fiecare își dorește ca munca lui/ei să conteze.

Când ai o misiune puternică, toți oamenii își doresc să contribuie indiferent de vârstă sau nivel ierarhic.

#4 Promovează interacțiuni informale între generații.

Oamenii au tendința să stea pe lângă cei asemenea lor, așa că e responsabilitatea ta să stimulezi interacțiunile între generații prin evenimente interne.

#5 Crează un spațiu sigur pentru toți angajații ca ei să-și împărtășească cunoașterea.

Cei în vârstă se simt amenințați de cei tineri. Cei tineri se tem că cei mai în vârstă îi vor judeca. Un spațiu psihologic sigur în care temerile sunt eliminate e cheia interacțiunii sănătoase între generații.

Pentru o societate armonioasă

Pentru mine, abordarea intergenerațională a formării resursei umane reprezintă baza prin care putem dezvolta o societate armonioasă care depășește limitele impuse de mentalitățile dependente de spațiu și timp și duce la punerea în comun, într-un mod complementar, a abilităților diferite pe care fiecare generație, de la baby boomers, la generația X, generația Y și generația Z le are. Acesta este motivul pentru care este principala mea preocupare de cercetare și obiectivul central în activitatea de consultant de business, așa că promit să revin oricând cu noutăți despre generații în articolele următoare.

Până atunci, uite alte câteva articole:


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button