Potrivit anunţului publicat miercuri, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA a finalizat licitaţia privind atribuirea contractului de finanţare pentru o parte din lucrările de modernizare a Aeroportului Otopeni, creditele urmând să fie acordate de băncile BRD şi BCR pe o perioadă de zece ani, cu o perioadă de graţie de doi ani.
Prin contractarea acestor împrumuturi, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti intenţionează să finalizeze cea de-a treia fază a dezvoltării şi modernizării Aeroportului Otopeni, care constă în executarea următoarelor investiţii:
– Extindere Aerogară Plecări Internaţionale şi Schengen (circa 19.600 mp), lucrări conexe de sistematizare exterioară latura Est, drumuri acces şi utilităţi
– Extindere Aerogară Sosiri Internaţionale şi Schengen (circa 2.500 mp)
– Extindere Finger până la 14 burdufuri la porţile de îmbarcare, conexiune cu cele două terminale, inclusiv realizarea fluxurilor Schengen.
Cea de-a treia etapă presupune o investiţie de 150 de milioane de euro în total, din care 60 de milioane de euro au fost alocate exclusiv noului terminal Schengen. Terminalul Finger a fost proiectat de un arhitect italian sub forma unei viori, lucrările fiind executate de firma Astaldi din Italia. Timp de aproximativ nouă luni, peste 600 de muncitori au lucrat la foc continuu pentru modernizarea aeroportului.
Ce se schimbă pe Aeroportul Henri Coandă
O diferenţă esenţială pe noul terminal al Aeroportului Otopeni constă în faptul că, începând din martie, toţi cei care călătoresc în spaţiul Schengen nu vor mai fi supuşi controlului vamal, ci doar celui de securitate. În schimb, persoanele care vin sau pleacă spre spaţiul non-Schengen vor trece şi prin control vamal. De asemenea, toate cursele interne vor deveni automat curse Schengen.
De asemenea, odată cu punerea în funcţiune a noului terminal, fluxul de călători se va dubla de la 1.200 de pasageri pe oră de vârf, la 2.400 de călători pe oră de vârf. Totodată, numărul ghişeelor check-in se va dubla, astfel încât de la 52, câte sunt acum, vor fi disponibile 104 ghişee de verificare a documentelor de zbor. În egală măsură va creşte şi numărul porţilor de îmbarcare până la 24, dintre care 14 vor fi dotate cu pasarele de îmbarcare-debarcare. Pentru cele care nu sunt prevăzute cu burduf, transportul călătorilor pe pistă se va efectua în continuare cu autobuzul.
Modernizarea Aeroportului Otopeni este una din condiţiile pe care ţara noastră trebuie să le îndeplinească înainte de aderarea la spaţiul Schengen. Mai multe ţări UE sunt rezervate în privinţa aderării României la Spaţiul Schengen în martie 2011, cele mai vehemente fiind Franţa şi Olanda. Criticile aduse vizează, în principal, nivelul ridicat al corupţiei şi deficienţele în reforma Justiţiei.
Societatea Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA este controlată în proporţie de 80% de Ministerul Transporturilor, restul de 20% din acţiuni fiind în administrarea Fondului Proprietatea. Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti SA a fost înfiinţată la începutul anului 2010 prin fuziunea dintre Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa – Aurel Vlaicu.