Misterul Chipului de pe pânză: de la Mahrama din Edessa la Giulgiul din Torino

de:
08 feb. 2012
96 afișări
Misterul Chipului de pe pânză: de la Mahrama din Edessa la Giulgiul din Torino

O pânză veche de in de mari dimensiuni are întipărită pe ea imaginea ştearsă a unui bărbat mort în urma unor suplicii teribile ce amintesc îndeaproape de Patimile Mântuitorului. Ea se află astăzi în capela regală a Catedralei Sf. Ioan Botezătorul din Torino şi este cunoscută sub numele de „Giulgiul din Torino”. Nici un alt artefact/relicvă din istoria umanităţii nu a fost atât de intens studiat şi nu a stârnit atâtea controverse pătimaşe precum celebra pânză transferată la Torino în 1578.

În continuare persistă aceleaşi întrebări principale: este sau nu Giulgiul din Torino, Giulgiul lui Hristos? Dacă este vorba de un fals, cine este autorul şi care este tehnica pe care a folosit-o pentru a întipări imaginea pe pânză? Dar dacă cumva dilema este incorect formulată şi de aceea linia dezbaterilor una relativ sterilă? Ce ar fi să privim Giulgiul din cu totul alt punct de vedere, deplasând centrul nostru de interes? Poate nu autenticitatea propriu-zisă a pânzei de la Torino este chestiunea esenţială, ci în ce relaţie se află acest obiect cu originalul, cu pânza care, potrivit Evangheliilor canonice, a învelit trupul mort al lui Hristos.

Dacă identificarea lor nu poate fi probată prin argumente imbatabile, în schimb simpla acceptatare a neautenticităţii pânzei de la Torino nu lămureşte chestiunea relaţiei amintite. În cazul în care nu este însuşi originalul, ar putea fi Giulgiul din Torino o copie a acestuia? Altfel spus, am avea vreun temei pertinent să avansăm ipoteza că pânza originală purta amprenta trupului lui Hristos?

Răspunsul s-ar putea afla chiar în Tradiţia şi istoria Bisericii, care consemnează existenţa unei pânze care cândva s-a bucurat de o celebritate similară celei de care se bucură astăzi Giulgiul din Torino, având pe ea imprimate în chip miraculos trăsăturile chipului lui Hristos: Mahrama din Edessa. Ar putea fi aceasta identică cu Giulgiul din Torino, iar dacă nu, ce relaţie există între ele? Ar putea constitui ele două piese distincte, care dau împreună mărturie de adevărul tulburător că înainte de a se înălţa la cer, Hristos ne-a lăsat în dar trăsăturile Sale întipărite pe o pânză?

Lector: Stefan Ionescu-Berechet

Cost: 30 ron, 25 ron (studenti)

Cookies