„Planul este de a reînnoi toată flota. (…). Trebuie să fie opțiuni care să fie și viabile tehnic, și avantajoase pentru noi, economic„, a afirmat Sorin Bușe, aflat într-o inspecție la loturile 2, 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș — Turda.
Ministrul Transporturilor a menționat că aeronavele mari, Airbus-urile, au ajuns într-o fază critică a exploatării, iar dacă s-ar continua cu ele ar fi costuri foarte mari pentru reparații și întreținere.
„Este vorba de aeronavele mari, de Airbus-uri, care au ajuns într-o fază critică a exploatării în care, dacă am continua, ar fi costuri foarte mari și pentru reparări, dar și pentru mentenanță și în continuare nu mai sunt niște aeronave foarte noi, nu sunt eficiente ca și consum de combustibil”, a explicat Sorin Bușe. El a adăugat că Tarom nu mai are rute pe termen lung care să justifice aceste aeronave. „Deci, din aceste motive trebuie căutate alte aeronave care să corespundă configurației actuale de zbor„, a spus ministrul.
Sorin Bușe a menționat că urmează să fie găsită, cu ajutorul consultanților, configurația de rute care este cea mai avantajoasă pentru Tarom și care poate să aducă cel mai mare venit. „Și funcție de această configurație, apoi se va concretiza exact flota cu care o să rămânem în continuare. Această analiză a modelului de business, cu ajutorul consultanței, dorim să o terminăm la sfârșitul anului, poate în ianuarie anul viitor, și atunci vom decide exact aeronavele”, a declarat Bușe.
El a precizat că avioanele mici, ATR-urile, sunt la o anumită etapă a vieții lor. „Când o să terminăm etapa aceea de consultanță, o să hotărâm modelul de business, rutele pe care mergem și în funcție de asta o să fie comandate aeronave noi”, a mai spus Sorin Bușe.
Conform acestuia, exceptând cele două aeronave mari „care trebuie înlocuite până la sfârșitul anului”, restul aeronavelor „încă pot fi folosite, nu sunt atât de critice”.
Bușe a adăugat că nu este obligatoriu ca aeronavele care vor fi achiziționate să fie noi. „Nu este obligatoriu neapărat că aeronava nouă este cea mai convenabilă pentru noi din punct de vedere al business-ului. O să ne uităm la achiziția de aeronave și în funcție de raport preț — calitate — model, funcție de rute, o să alegem cele care corespund modelului pe care îl alegem”, a conchis ministrul Transporturilor, Sorin Bușe.
Tarom a încheiat prima jumătate a acestui an cu pierderi de 28,6 milioane de lei, după ce, în cel de-al doilea trimestru pierderile operatorului aerian s-au redus la jumătate față de cele din primele trei luni, potrivit unui comunicat al companiei remis vineri.
„Bugetul de venituri și cheltuieli prevedea, pentru aceeași perioadă (S1 — n.r.), o pierdere de 3,4 milioane RON. Pierderea de 49,9 milioane RON înregistrată la finalul primului trimestru a fost redusă la jumătate pe parcursul trimestrului II, astfel încât la finalul primului semestru pierderea totală este de 28,6 milioane RON. Trebuie spus că, în domeniul aviatic, primul trimestru al anului este cel mai slab și că, în această perioadă, companiile aeriene înregistrează cele mai reduse venituri‘, se precizează în comunicat.
Potrivit acestuia, pierderi neprevăzute au fost generate în special de problemele tehnice care au condus la anularea sau întârzierea anumitor curse, determinând astfel plata unor penalități neplănuite și reducerea veniturilor, fapt care a avut un impact semnificativ asupra cifrelor finale.
„Performanța slabă a fostei conduceri executive în perioada ianuarie — martie 2016 a avut de asemenea un impact negativ asupra rezultatelor financiare. De altfel, acesta a fost și unul din motivele pentru care, în martie, Consiliul de Administrație a decis să facă schimbări în echipa de management‘, subliniază sursa citată.
În condițiile în care a doua jumătate a anului este cea mai profitabilă în aviație, acoperind sezonul de vârf pe timpul verii și luna decembrie, reprezentanții operatorului aerian național estimează că, la finalul lui 2016, nivelul pierderilor nu va depăși suma prevăzută în bugetul aprobat de Guvern, respectiv 6,9 milioane de lei.
La începutul lunii august, Consiliul de Administrație al TAROM a decis ca Dan Plaveti să preia temporar atribuțiile de director general al companiei, iar Gabriel Stoe să revină ca director financiar.
Christian Heinzmann a fost revocat din funcția de director general al TAROM la sfârșitul lunii martie a acestui an.
Un raport al Corpului de Control al Ministrului Transporturilor, publicat în primăvară, arăta că TAROM a înregistrat, în ultimii doi ani, mai multe deficiențe tehnice și administrative, care au determinat un număr foarte mare de curse anulate sau întârziate, cu consecințe negative asupra bugetului companiei, constând inclusiv în plata unor despăgubiri în valoare de aproximativ un milion de dolari.
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înființată în 1954. Din iunie 2010 este membră a Alianței SkyTeam, din 1993 membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membră a Asociației Companiilor Aeriene Europene (AEA).