Ministrul Justiţiei: „Criticile că am reînfiinţat nu ştiu ce direcţie a Securităţii sunt nefondate”

de:
14 mart. 2016
0 afișări
Ministrul Justiţiei:

„Cred că toate aceste critici cum că am reînfiinţat nu ştiu ce direcţie a Securităţii sunt complet nefondate. În fond, SRI, în materia siguranţei naţionale – titlul 10 din Codul penal – şi în materie de terorism, nu face decât să-şi păstreze atribuţiile pe care le avea şi înainte de decizia Curţii Constituţionale. Şi având în vedere că decizia Curţii restrânge foarte mult definiţia de organ de cercetare penală la procurori şi poliţişti, nu exista altă soluţie„, a spus Raluca Prună,  înainte de a participa la şedinţa de bilanţ a Ministerului Public.

Ministrul Justiţiei a mai spus că sunt complet nefondate şi iresponsabile afirmaţiile potrivit cărora, după adoptarea OUG privind interceptările, SRI poate să reţină, să aresteze sau să ridice de pe stradă.

„În ce constă atribuţia de cercetare penală a SRI? Constă exclusiv – repet, exclusiv – în punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică. Nimic mai mult. Iar celor care spun că SRI, prin această ordonanţă, reţine, arestează, ridică de pe stradă, le spun că sunt afirmaţii complet nefondate şi aş spune iresponsabile. Şi le mai spun că, în materia acestor infracţiuni, urmărirea penală este exclusiv a procurorului, deci este urmărire penală proprie, în care nimeni, nici măcar, poliţistul judiciar, nu poate face nimic dacă procurorul nu îi cere”, a declarat Raluca Prună.

Într-o postare pe Facebook, Raluca Prună mai precizează că ordonanța adoptată vineri de Executiv privind interceptările nu restrânge drepturi și libertăți, ci tocmai le face efective, subliniind că SRI nu a primit absolut nicio competență pe care nu o avea.

Cateva clarificari esentiale, tot pentru formatorii de opinie

1. Ordonantele de urgenta sunt acte cu putere de lege

2. OUG adoptata vineri nu restrange drepturi si libertati, ci tocmai le face efective. Cu o urmarire penala si o combatere a infractionalitatii slabe, discutia despre drepturi e un lux teoretic.

3. SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a CCR. Competentele sale de cercetare penala speciala dupa OUG sunt exclusiv limitate la punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica pentru infractiuni din titlul X din Codul Penal si terorism. Pentru toate aceste infratiuni urmarirea penala este proprie, i.e. exclusiv la procuror, la nimeni altcineva – nu politist fie el si judiciar, nu alt organ de cercetare penala speciala. Romania nu face aici nicio exceptie. Celor care invoca incorect exemplul altor state membre, le sugerez sa se uite la agenda europeana pe JAI

4. Aceasta OUG este o solutie provizorie, dar necesara, data fiind decizia CCR care impunea de pe o zi pe alta o solutie. Ea nu exclude, ci deschide dezbaterea publica necesara despre ce solutie alege societatea romaneasca.

Cu titlu personal, mi se pare suprarealist sa vad reactiile unor fosti inalti demnitari, care stiau exact cum stau lucrurile de vreo 10 ani incoace, le-au girat ca acum sa le denunte comme du jamais vu, ale cavalerilor luptei anti-coruptie institutionali sau din societatea civila care stiau de asemenea si nu au gasit temei sa se desparta in tot acest timp. Nu e bai, adevarul separa intotdeauna apele.

In fine, sunt fericita ca decizia CCR a creat bresa detasarii politiei judiciare in parchete. E un inceput”, a scris Prună.

Guvernul a aprobat, vineri, Ordonanţa de Urgenţă care stabileşte că interceptările în materie penală şi de securitate naţională vor putea fi realizate prin Centrul Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor. Anterior, actul normativ a fost avizat în CSAT.

Cookies