ESENTIAL

Minciuni verzi: spălătoriile ecologice sunt, de fapt, pline de chimicale

„Există o tendinţă pe piaţă de a apăra mediul înconjurător prin folosirea de produse ecologice. Dar, de la a pune la magazinul respectiv spălătorie ecologică şi a folosi produse chimice, care nu au legătură cu ecologia, este o diferenţă de la cer la pământ”, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Conform sursei citate, firmele de spălare haine dar şi cele auto care utilizează etichete cu sintagma „ecologice”, „eco”, „sigure din punct de vedere ecologic”, „prietenoase cu mediul”, „prietenoase cu natura” sau „nu poluează mediul” fac reclamă mincinoasă unor servicii bazate, în cea mai mare parte, pe produse chimice.

„Afirmaţiile legate de mediu au devenit o practică care îşi propune să sugereze sau să creeze impresia că un produs sau un serviciu este ecologic, adică are un impac pozitiv asupra mediului, protejându-l sau este mai puţin dăunător pentru mediu decât bunurile sau serviciile concurente. Atunci când astfel de afirmaţii nu sunt adevărate sau nu pot fi verificate, această practică poate fi descrisă ca green washing sau publicitate ecologică înşelătoare”, a precizat Cerbulescu.

Pentru a fi declarate ecologice, cu etichetă corespunzătoare, produsele şi serviciile de acest gen trebuie să îndeplinească criteriile de etichetare ecologică ale Uniunii Europene. Însă, în acest moment nu există decizia cu criteriile de etichetare ecologică UE pentru curăţătorii şi spălătorii de rufe, de covoare şi auto în niciunul din statele membre UE. „Conform Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte, afirmaţiile, declaraţiile, siglele care prezintă sau indică faptul că unele din aceste servicii au avantaje de mediu, fiind ecologice, sunt înşelătoare”, a explicat preşedintele ANPC.

În urma controlului efectuat în Capitală, comisarii ANPC au descoperit zeci de spălătorii şi curăţătorii „ecologice” doar pe hârtie. De exemplu, patronul unei firme a spus inspectorilor că şi-a permis să folosească numele „spălătorie auto ecologică” întrucât utilizează detergent biodegradabil (SIPOM). Comisarii susţin însă că acest lucru este eronat deoarece pentru un singur criteriu îndeplinit nu se poate denumi ca ecologic un întreg serviciu de profil. „În general, eticheta ecologică europeană poate fi obţinută numai atunci când există măsuri întreprinse pentru economisirea apei şi a energiei, măsuri întreprinse pentru reducerea deşeurilor, măsuri de ameliorare a mediului, desigur toate acestea dovedite cu documente”, a replicat Cerbulescu.

Potrivit şefului ANPC, cei mai mulţi dintre agenţii economici controlaţi se promovau ca fiind „eco”, însă în realitate foloseau doar chimicale pentru curăţarea hainelor. „Deşi erau autorizaţi pentru spălarea şi curăţarea uscată/chimică a articolelor textile şi a produselor din blană, toţi îşi făceau reclamă ca fiind curăţătorie ecologică, pe firma din exteriorul unităţii, nu şi în cadrul regulamentului de funcţionare afişat în interiorul unităţilor”, se menţionează în raportul de control întocmit de comisarii ANPC.

Simbolul etichetei ecologice europene este o floare cu petale sub formă de steluţe.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button