„Suntem pregătiți să dăm în trafic cu călători Magistrala de metroul M5 Drumul Taberei – Eroilor în cursul zilei de mâine, 15 septembrie.
După semnarea celor două procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor, respectiv la punerea în funcțiune, pe data de 11 septembrie, am anunțat public că Metrorex va realiza o serie de activități administrative, astfel încât începând cu data de 15 septembrie magistrala M5 să poată fi dată în exploatare cu călători în condiții de siguranță și confort”, a spus Bode.
Lucrările la Magistrala 5 au început în 2012 și s-au oprit în 2013, din lipsă de fonduri.
Magistrala M5 de metrou, secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi Depoul Valea Ialomiţei, este finanţată integral din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 – 2013, POIM 2014 – 2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului aprobat prin HG nr. 374/2019 este de aproape 3,224 miliarde de lei
Metrorex anunţase duminică că sunt în desfăşurare proceduri referitoare la punerea în funcţie a magistralei de metrou M5 Drumul Taberei iar acestea constau în configurarea sistemelor din faza de testare în cea de exploatare pentru instalaţiile de siguranţa circulaţiei şi informare călători, taxare, televiziune cu circuit închis şi comunicaţii.
Anterior, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a anunţat că membrii Comisiei Centrale de Recepţie la terminarea lucrărilor de la magistrala M5 şi cei ai Comisiei de Punere în Funcţiune (PIF) au semnat procesele-verbale în urma cărora această magistrală de metrou poate fi dată în exploatare şi, totodată, în trafic cu călători.
„După îndeplinirea tuturor procedurilor administrative, care au mai rămas de efectuat de către beneficiar, urmează să stabilim momentul la care metroul poate fi dat în exploatare cu călători. Suntem acum în situaţia în care pot să afirm cu certitudine că în curând bucureştenii pot să folosească cel mai aşteptat mijloc de transport din această zonă, şi anume, metroul din drumul Taberei”, a declarat ministrul de resort, Lucian Bode. Potrivit precizărilor venite duminică de la Metrorex, în prezent se face predarea-primirea spaţiilor de la constructor la echipele Metrorex care vor asigura cu cei 900 de angajaţi exploatarea circulaţia şi mentenanţa în trei schimburi pentru toate specialităţile, inclusiv serviciul comercial şi cel de conducere a trenurilor.
O altă activitate necesară constă în predarea obiectivelor de pază pe staţii şi interstaţii, de la firmele de paza ale constructorilor la cele care sunt sub contract cu Metrorex. De asemenea se predau toate spaţiile publice de la firmele de curăţenie ale constructorului, la cele contractate de Metrorex. Pentru deschiderea magistralei de metrou M5, ultima activitate constă în înlocuirea trenurilor utilizate pentru probe cu cele pregătite în depou pentru circulaţia cu călători, precizează Metrorex. Este necesară de asemenea configurarea sistemului de taxare permite accesul cu numerar şi card bancar la turnicheţi. Sunt realizate operaţiunile de transport valori şi alimentare a casieriilor şi a automatelor de vânzare AVC cu titluri de transport şi numerar pentru vânzare. Totodată se realizează atât prin sistemele de alarmare la efracţie cât şi cu personal, protecţia valorilor în fiecare staţie. POS-urile sunt achiziţionate de către banca care asigură suportul tehnic şi sunt în proces de configurare astfel încât să fie disponibilă şi vânzarea pe lângă numerar şi cu card bancar la casierie. La automatele de vândut cartele se poate achita cu numerar. Achitarea cu card bancar urmează să se implementeze cât mai curând posibil împreună cu banca suport. Este necesar a se realiza o soluţie de comunicaţie stabilă care presupune atât configurarea cât şi instalarea unor echipamente şi chei de criptare. Metrorex informează că este preocupată şi de asigurarea semnalului GSM în scopul asigurării facilităţilor şi confortului pe care acest serviciu îl oferă tuturor utilizatorilor. Astfel, în aceasta perioadă, operatorii de telefonie mobilă au finalizat instalarea reţelelor de comunicaţii în subteran şi execută ultimele reglaje ale echipamentelor pentru acoperirea optimă privind semnalul de comunicaţie voce şi date pentru călătorii metroului.