Metoda „Coletul nu a putut fi livrat” continuă să facă victime. Hackerii trimit SMS-uri iscusite care cer bani pentru colete fictive. Cum ne putem proteja

09 ian. 2025
3812 afișări
Metoda „Coletul nu a putut fi livrat” continuă să facă victime. Hackerii trimit SMS-uri iscusite care cer bani pentru colete fictive. Cum ne putem proteja
Metoda „Coletul nu a putut fi livrat” continuă să facă victime. Hackerii trimit SMS-uri iscusite care cer bani pentru colete fictive. Cum ne putem proteja | Foto simbol: Freepik

Directoratul Național de Securitate Cibernetică avertizează românii cu privire la o campanie de fraudă prin folosirea unor companii de curierat, precum DPD. DNSC explică cum funcționează frauda și oferă sfaturi prin care oamenii se pot proteja.

Cum funcționează frauda și ce pot face victimele

DNSC spune că, pe măsură ce cumpărăturile online devin tot mai frecvente, primim din ce în ce mai multe notificări, mesaje și email-uri de la servicii de curierat sau Poștă.

Infractorii cibernetici nu ratează astfel de ocazii și trimit SMS-uri pretinzând că sunt din partea unor astfel de entități pentru a întinde capcane.

Smishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar realizată prin intermediul mesajelor text (SMS), combinând termenii „SMS” și „phishing”, explică DNSC într-o postare de pe pagina de Facebook.

Frauda funcționează astfel: Atacatorii trimit mesaje text care par să provină de la o sursă de încredere, cum ar fi o companie de livrare. Mesajul conține un link care, odată accesat, direcționează victima către un site web fals, unde infractorii susțin că livrarea unui colet fictiv nu a putut fi efectuată și că acesta trebuie livrat din nou.

În acest punct, victimelor li se solicită plata unei presupuse taxe de livrare, prin intermediul Revolut, suma de bani cerută ajungând, de fapt, în conturile atacatorilor.

Sursa foto: DNSC – Facebook
Sursa foto: DNSC – Facebook
Sursa foto: DNSC – Facebook

DNSC oferă și câteva sfaturi prin care oamenii se pot proteja de astfel de fraude:

  • Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă
  • Nu faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute. Nu apelați numere de telefon furnizate și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte
  • Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS
  • Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să efectuați plăți în regim de urgență

În cazul în care ați fost victima unui atac de smishing, iată ce puteți face:

  • Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau de autentificare la contul dvs., sau dacă ați efectuat o plată către atacatori
  • Notificați entitatea a cărei identități este folosită pentru a ajuta la soluționarea cât mai rapidă a confuziei generate de tentativa de fraudă
  • Raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiții@politiaromana.ro) în cazul în care ați suferit pagube financiare

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies